· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
blyfritt på m10
|
|
tepe |
Lagt til d. 19-01-2015 00:05
|
Medlem Antall innlegg: 507 Innmeldt: 19.02.10 |
Det har vel vært diskutert tidligere om en må ha blytilsetning i bensinen på gamle m10 motorer. Personlig bruker jeg det avog til. Men i forbindelse med overhaling av motoren til Tores cab så har han lyst til å bytte til herda ventilseter, men er det noen vits? Jeg fant denne servicebulletinen fra bmw på nett og det ser jo ut som det ikke skal være nødvendig å bytte http://www.exx.se...98_298.pdf Noen som har noen synspunkter?
Terje P. 71 chamonix 2002 frankenbimmer rat prosjekt 75 mintgrun 1802 original prosjekt 72 arctic blau touring rep objekt solgt 72 inca touring restaurert 2010-14 solgt 72 verona 1602 bruksveteran solgt |
|
|
02-Ole |
Lagt til d. 19-01-2015 10:23
|
Medlem Antall innlegg: 97 Innmeldt: 23.07.11 |
Du har jo et ganske entydig svar der, du trenger ikke blytilsetning. Aldri sett den før. Flotte greier. Uansett, en gang på 70-tallet(eller var det 60?) hadde Tyskland noen andre saker i bensinen, som skulle være mye tøffere for ventilseter enn blyfritt, og dermed ble det designet så det skulle tåle den gangs standard. Som tilfeldigvis var nok til å klare seg med blyfritt. Jeg gjør som deg, jeg har hatt i litt tilsetning, sånn i tilfelle, men nå har jeg nyoverhalt topp, og kommer ikke til å gjøre det. Jeg betalte 4500,- hos Auto-Teknikk, den ble glassblåst, slipt ventiler, byttet to ventiler, nye tetninger etc. Når jeg ser hva som har blitt gjort med Tores cab, er kanskje ikke prisen for herdede ventilseter så mye like vel? |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 19-01-2015 20:01
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Alle M10 har vel herdede ventilseter? Jeg har aldri kjørt blytilsetning på mine. Det eneste som er viktig når det gjelder bensinen er at den har høyt nok oktantall, dvs 98 oktan. Hvis ikke må man kjøpe oktanbooster |
|
|
Classic1602-72 |
Lagt til d. 22-01-2015 09:02
|
Medlem Antall innlegg: 15 Innmeldt: 02.12.14 |
Hvorfor booste og hvorfor 95 og ikke 98 oktan ?? |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 22-01-2015 17:16
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Mulig dere ikke har problemer med å få tak i 98 oktan, men her i nord har de fleste sluttet å selge det. Vet kun om 1stasjon her i Rana som selger det nå.
|
|
|
02-Ole |
Lagt til d. 22-01-2015 23:43
|
Medlem Antall innlegg: 97 Innmeldt: 23.07.11 |
Hvorfor 98? Originale M10 har jo knapt 9:1 i kompresjon, og over dammen går de på 89, premium er 91, så 95 må vel holde i lange baner, oktanmessig? |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 23-01-2015 06:44
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Det kan hende det er bare jeg som har den erfaringen? Jeg fikk tenningsbank når jeg kjørte med 95 oktan på mine originale M10, og blåste et par toppakninger. Jeg kjører bestandig med oktanbooster hvis jeg må fylle 95 oktan. Med 89 oktan må vel tenningen være justert snillere? |
|
|
Classic1602-72 |
Lagt til d. 23-01-2015 14:08
|
Medlem Antall innlegg: 15 Innmeldt: 02.12.14 |
Forskjellen på 98 og 95 er jo bare at 98 oktan har større motstandskraft mot selvantenning. Med så lav komp som 9.0:1 er man langt innenfor så 95 går veldig greit å kjøre med.
1972 BMW 1602 Porsche 928 S2 BMW E60 Dieseldyr STV. |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 23-01-2015 18:03
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Jeg fortsetter iallfall å kjøre med 98 oktan for å være sikker. Liten pris å betale for å slippe å skru mer enn nødvendig. Jeg fikk tenningsbank med 95 oktan. |
|
|
Classic1602-72 |
Lagt til d. 24-01-2015 10:19
|
Medlem Antall innlegg: 15 Innmeldt: 02.12.14 |
Du kan ha en tidligere fortenning med 98 oktan....uten å få tenningsbank. Så på eldre biler som ikke justerer tenninga automatisk med bankesensor må man sette rett tenningstidspunkt etter oktanen man velger å kjøre med. D.v.s at man kan kjøre like trygt med 95 som med 98 hvis tenning er satt rett.
1972 BMW 1602 Porsche 928 S2 BMW E60 Dieseldyr STV. |
|
|
2002turbo |
Lagt til d. 24-01-2015 10:40
|
Medlem Antall innlegg: 876 Innmeldt: 13.02.06 |
Classic1602-72 skrev: Du kan ha en tidligere fortenning med 98 oktan....uten å få tenningsbank. Så på eldre biler som ikke justerer tenninga automatisk med bankesensor må man sette rett tenningstidspunkt etter oktanen man velger å kjøre med. D.v.s at man kan kjøre like trygt med 95 som med 98 hvis tenning er satt rett. Jeg justere fortenninga på alle mine gamle biler slik at de tåler en slump med 95oktan innimellom. Etanol ( E10 ) tilsetning er jeg derimot mer redd for. Det spiser pakninger og tiltrekker seg kondens !!! 02-Espen Redigert av 2002turbo den 24-01-2015 10:51 |
|
|
2002turbo |
Lagt til d. 24-01-2015 10:48
|
Medlem Antall innlegg: 876 Innmeldt: 13.02.06 |
02Ronny skrev: Det eneste som er viktig når det gjelder bensinen er at den har høyt nok oktantall, dvs 98 oktan. Hvis ikke må man kjøpe oktanbooster Jeg har testet oktonbooster på 2002turboen en gang. Merket ingen forskjell. Hvis man leser instruksjonen bak på flaska : "øker øktantallet med 5%eneheter pr 100 liter" Vil det da si at en helflaske oktanbooster ( kr 160,- ) øker 100 liter 95oktan til 99,7oktan ? 02-Espen Espen Alm 2002 turbo -75 // 1600 Cabriolet -68 1-serie Coupe -08 // X5 4,8i -08 Lotus Elise S2 -03 // F355 Berlinetta -97 Norton Dominator -60 // Ducati 750SS -94 |
|
|
JE |
Lagt til d. 25-01-2015 11:08
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
2002turbo skrev: 02Ronny skrev: Det eneste som er viktig når det gjelder bensinen er at den har høyt nok oktantall, dvs 98 oktan. Hvis ikke må man kjøpe oktanbooster Jeg har testet oktonbooster på 2002turboen en gang. Merket ingen forskjell. 02-Espen Du for ikke mer effekt av å kjøre med høyere oktan, hvis du ikke samtidig øker fortenning. Hvis du sliter med tenningsbank, så kan det hjelpe med oktan booster. Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 25-01-2015 23:02
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Classic1602-72 skrev: Du kan ha en tidligere fortenning med 98 oktan....uten å få tenningsbank. Så på eldre biler som ikke justerer tenninga automatisk med bankesensor må man sette rett tenningstidspunkt etter oktanen man velger å kjøre med. D.v.s at man kan kjøre like trygt med 95 som med 98 hvis tenning er satt rett. 95 oktan= lavere tenning Lavere tenning= lavere effekt. Greit å ha de hestene som kan være i M10 en. |
|
|
Classic1602-72 |
Lagt til d. 02-02-2015 16:24
|
Medlem Antall innlegg: 15 Innmeldt: 02.12.14 |
Men seinere fortenning gir og bedre moment fra bunnen.... fabrikken har derfor satt tenning hvor motor yter best på alle turtall og hvor den for minst slitasje. Er jeg litt vrien nå...?
1972 BMW 1602 Porsche 928 S2 BMW E60 Dieseldyr STV. |
|
|
JE |
Lagt til d. 04-02-2015 02:10
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Classic1602-72 skrev: Men seinere fortenning gir og bedre moment fra bunnen.... fabrikken har derfor satt tenning hvor motor yter best på alle turtall og hvor den for minst slitasje. Er jeg litt vrien nå...? Grunnen til at det er lavere tenning på lavt turtall er vel pga motoren roterer saktere, dvs alt går tregere så man trenger ikke like mye tid for at alt skal rekke å skje. På en tilnærmet original sugemotor så er vel eneste faremomentet med å justere tenninga høyere, å få tenningsbank. Det er meget lite sannsynlig at det i det hele tatt finnes noe målbar økning av slitasje. Fabrikken har nok lagt seg på en gyllen middelvei for hvilken tenning som gir mest effekt, samt med en god margin for å unngå tenningsbank selv ved et noe lavere oktantall enn det de har spesifisert at bilen skal ha. Det var min tanke.. Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
Classic1602-72 |
Lagt til d. 05-02-2015 11:06
|
Medlem Antall innlegg: 15 Innmeldt: 02.12.14 |
Klart man mister moment hvis man har feil tenning på lavt turtall... at bensinen antenner på rett tidspunkt utifra hvilken posisjon stemplet har betyr mye. Tenningsbank er skadelig fordi forbrenningen starter for tidlig i forhold til at stemplet er på vei opp, og motorens mekaniske "vei" og forbrenningen jobber mot hverandre. Noe som fort blir skadelig.... Det optimale er at forbrenningen er på max når stemplet er på topp. Dvs at den må starte litt før.... starter den for tidlig.... for man tenningsbank. Jo raskere motoren går rundt, jo tidligere må forbrenningen starte for optimal effekt av forbrenningen. (det er en forbrenning...med treghetene det gir, og ingen eksplosjon) 1972 BMW 1602 Porsche 928 S2 BMW E60 Dieseldyr STV. |
|
Gå til forum: |