Logg inn

Brukernavn

Passord



Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.

Navigasjon

· Diskusjonsforum
· Bildegalleri

Brukere online

· Gjester online: 7

· Medlemmer online: 0

· Antall medlemmer: 325
· Siste medlem: KarlJohanD

Forumtråder

Siste tråder
· BMW 2002 Baurcab
· Bytte av Forgassere.
· Bakrute NK 1800 ø.k.
· 15x7 ET25
· Kjølesplitter til e...
Mest aktive tråder
· bmw 2000 touring ... [314]
· Bristolgrå 2002,... [296]
· T 7002 [270]
· Hauso's 02 Tourin... [187]
· Renovrering av ti... [174]

Replikkboks

Du må logge inn for å skrive her.

3stk02
14/09/2023 10:27
Hva går en sportsgirboks getrag med 1 bak til storsekser for om dagen ?

02-Haakon
19/01/2023 08:33
Noen som har et høyre blinklys til 02 å selge?

02KNUT
20/11/2022 21:02
Hei.Er det noen som har baksete til 02 som de kan selge,eller ev.bare bakseterygg.

Rune M2-touring
19/09/2022 12:51
Er det noen her inne som har bil med S50B32 motor? Jeg har en motorstyring som jeg gjerne skulle ha funksjonstestet.

3stk02
25/12/2021 12:26
God jul.

02dag
02/08/2021 13:38
Er det noen som har felger som er 15x7 ET25 på sin bil. Hvilken dekkdimensjon og om det er noen problemer med dette?

02dag
28/01/2021 22:56
Er det noen som har en gammel utbrukt front liggende og slenger? Trenger 30cm av den øverste kanten som flukter med radiatoren.

Morten 2002
03/01/2021 12:02
Hei. Har noen der ute erfaring med deler til 02 ( teppe) fra et firma som kaller seg ONLY O2? Dem har en grei pris på teppe men er skeptisk til kvaliteten. Eller hva anbefaler dere. Mvh Morten 2002

02KNUT
01/11/2020 09:28
Hei.Er det noen som har bøyler(5 stk) til taktrekk til overs til salgs/ev bytte i noe annet?Ring 90780346

02tiiMykj
23/07/2020 19:27
hei hvor holder du til kunne være interessert i no deler

JE
19/06/2020 18:36
Noen som har en org vannpumpe til 02 liggende å slenge? eneste krav er at flensen til reimskiva er rett.

alfi1600-2
09/03/2020 12:44
Nokon som har eit godt forslag til plass ein kan få tak i varmeapparat til 1970 modell 1600-2?

Thomas
02/02/2020 21:17
For en flott dag og dato Grin 02.02.2020 Cool

Torleif
21/12/2019 18:59
God jul og godt nyttår Smile

DB47684
10/04/2019 13:27
Hei, Jeg har ikke egen delefilm, men tror at det delenummeret er en tidlig hovedsylinder for en-krets system? Ev. om det går an å se på den hvor mange uttak det er på siden og bunn av den?

e12535i
10/04/2019 07:33
Hei. Ser ut til at jeg ikke har rep-sett til 20,64mm pumpe, men antagelig (må sjekke) ei ny hovedpumpe til 1600ti/2002, nr. 34314750055, om den kan brukes.

DB47684
06/04/2019 10:59
Hei, er det noen som kan ha liggende overhalingssett til hovedsylinder bremse? 20,64mm. Delenummer: 34311113655.

DB47684
28/03/2019 13:39
Det høres bra ut, mange trivelige mennesker og mye nyttig kunnskap på dette forumet,så det hadde vært flott å få litt liv her igjen

2002turbo
25/03/2019 23:50
Joda, nå skal vi forsøke å blåse litt liv i det igjen :-)

JE
15/03/2019 20:18
kikker innom til tider, men siden man ikke har noen 02 lenger så blir det ikke bidratt med stort på fora lenger. (har to prosjekt tråder på Bimmers.no, en e30 og en e46) Er vel ikke til å stikke

Siste artikler

· Nasjonal Motordag
· Hvem er vi

Viser tråd

 Skriv ut tråd
blyfritt på m10
tepe
Det har vel vært diskutert tidligere om en må ha blytilsetning i bensinen på gamle m10 motorer. Personlig bruker jeg det avog til. Men i forbindelse med overhaling av motoren til Tores cab så har han lyst til å bytte til herda ventilseter, men er det noen vits? Jeg fant denne servicebulletinen fra bmw på nett og det ser jo ut som det ikke skal være nødvendig å bytte http://www.exx.se...98_298.pdf Noen som har noen synspunkter?
Terje P.


71 chamonix 2002 frankenbimmer rat prosjekt
75 mintgrun 1802 original prosjekt
72 arctic blau touring rep objekt solgt
72 inca touring restaurert 2010-14
solgt
72 verona 1602 bruksveteran solgt
 
02-Ole
Du har jo et ganske entydig svar der, du trenger ikke blytilsetning. Aldri sett den før. Flotte greier. Uansett, en gang på 70-tallet(eller var det 60?) hadde Tyskland noen andre saker i bensinen, som skulle være mye tøffere for ventilseter enn blyfritt, og dermed ble det designet så det skulle tåle den gangs standard. Som tilfeldigvis var nok til å klare seg med blyfritt.

Jeg gjør som deg, jeg har hatt i litt tilsetning, sånn i tilfelle, men nå har jeg nyoverhalt topp, og kommer ikke til å gjøre det. Jeg betalte 4500,- hos Auto-Teknikk, den ble glassblåst, slipt ventiler, byttet to ventiler, nye tetninger etc.

Når jeg ser hva som har blitt gjort med Tores cab, er kanskje ikke prisen for herdede ventilseter så mye like vel?
 
02Ronny
Alle M10 har vel herdede ventilseter?
Jeg har aldri kjørt blytilsetning på mine. Det eneste som er viktig når det gjelder bensinen er at den har høyt nok oktantall, dvs 98 oktan. Hvis ikke må man kjøpe oktanbooster
Hilsen Ronny

Mob: 90857950

Lokalt forum:http://helgeland-.../index.htm
 
Classic1602-72
Hvorfor booste og hvorfor 95 og ikke 98 oktan ??
 
02Ronny
Mulig dere ikke har problemer med å få tak i 98 oktan, men her i nord har de fleste sluttet å selge det. Vet kun om 1stasjon her i Rana som selger det nå.
Hilsen Ronny

Mob: 90857950

Lokalt forum:http://helgeland-.../index.htm
 
02-Ole
Hvorfor 98? Originale M10 har jo knapt 9:1 i kompresjon, og over dammen går de på 89, premium er 91, så 95 må vel holde i lange baner, oktanmessig?
 
02Ronny
Det kan hende det er bare jeg som har den erfaringen?

Jeg fikk tenningsbank når jeg kjørte med 95 oktan på mine originale M10, og blåste et par toppakninger.
Jeg kjører bestandig med oktanbooster hvis jeg må fylle 95 oktan.

Med 89 oktan må vel tenningen være justert snillere?
Hilsen Ronny

Mob: 90857950

Lokalt forum:http://helgeland-.../index.htm
 
Classic1602-72
Forskjellen på 98 og 95 er jo bare at 98 oktan har større motstandskraft mot selvantenning. Med så lav komp som 9.0:1 er man langt innenfor så 95 går veldig greit å kjøre med. Smile
1972 BMW 1602
Porsche 928 S2
BMW E60 Dieseldyr STV.
 
02Ronny
Jeg fortsetter iallfall å kjøre med 98 oktan for å være sikker.Smile
Liten pris å betale for å slippe å skru mer enn nødvendig. Jeg fikk tenningsbank med 95 oktan.
Hilsen Ronny

Mob: 90857950

Lokalt forum:http://helgeland-.../index.htm
 
Classic1602-72
Du kan ha en tidligere fortenning med 98 oktan....uten å få tenningsbank. Så på eldre biler som ikke justerer tenninga automatisk med bankesensor må man sette rett tenningstidspunkt etter oktanen man velger å kjøre med. D.v.s at man kan kjøre like trygt med 95 som med 98 hvis tenning er satt rett. Smile
1972 BMW 1602
Porsche 928 S2
BMW E60 Dieseldyr STV.
 
2002turbo
Classic1602-72 skrev:
Du kan ha en tidligere fortenning med 98 oktan....uten å få tenningsbank. Så på eldre biler som ikke justerer tenninga automatisk med bankesensor må man sette rett tenningstidspunkt etter oktanen man velger å kjøre med. D.v.s at man kan kjøre like trygt med 95 som med 98 hvis tenning er satt rett. Smile



Smile

Jeg justere fortenninga på alle mine gamle biler slik at de tåler en slump med 95oktan innimellom.

Etanol ( E10 ) tilsetning er jeg derimot mer redd for. Det spiser pakninger og tiltrekker seg kondens !!!


02-Espen
Redigert av 2002turbo den 24-01-2015 10:51
 
2002turbo
02Ronny skrev:
Det eneste som er viktig når det gjelder bensinen er at den har høyt nok oktantall, dvs 98 oktan. Hvis ikke må man kjøpe oktanbooster


Jeg har testet oktonbooster på 2002turboen en gang. Merket ingen forskjell.

Hvis man leser instruksjonen bak på flaska : "øker øktantallet med 5%eneheter pr 100 liter"
Vil det da si at en helflaske oktanbooster ( kr 160,- ) øker 100 liter 95oktan til 99,7oktan ?

02-Espen
Espen Alm
2002 turbo -75 // 1600 Cabriolet -68
1-serie Coupe -08 // X5 4,8i -08
Lotus Elise S2 -03 // F355 Berlinetta -97
Norton Dominator -60 // Ducati 750SS -94
 
JE
2002turbo skrev:
02Ronny skrev:
Det eneste som er viktig når det gjelder bensinen er at den har høyt nok oktantall, dvs 98 oktan. Hvis ikke må man kjøpe oktanbooster


Jeg har testet oktonbooster på 2002turboen en gang. Merket ingen forskjell.

02-Espen


Du for ikke mer effekt av å kjøre med høyere oktan, hvis du ikke samtidig øker fortenning.

Hvis du sliter med tenningsbank, så kan det hjelpe med oktan booster.
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
02Ronny
Classic1602-72 skrev:
Du kan ha en tidligere fortenning med 98 oktan....uten å få tenningsbank. Så på eldre biler som ikke justerer tenninga automatisk med bankesensor må man sette rett tenningstidspunkt etter oktanen man velger å kjøre med. D.v.s at man kan kjøre like trygt med 95 som med 98 hvis tenning er satt rett. Smile


95 oktan= lavere tenning
Lavere tenning= lavere effekt.

Greit å ha de hestene som kan være i M10 en.
Hilsen Ronny

Mob: 90857950

Lokalt forum:http://helgeland-.../index.htm
 
Classic1602-72
Men seinere fortenning gir og bedre moment fra bunnen.... fabrikken har derfor satt tenning hvor motor yter best på alle turtall og hvor den for minst slitasje. Er jeg litt vrien nå...? Wink
1972 BMW 1602
Porsche 928 S2
BMW E60 Dieseldyr STV.
 
JE
Classic1602-72 skrev:
Men seinere fortenning gir og bedre moment fra bunnen.... fabrikken har derfor satt tenning hvor motor yter best på alle turtall og hvor den for minst slitasje. Er jeg litt vrien nå...? Wink



Grunnen til at det er lavere tenning på lavt turtall er vel pga motoren roterer saktere,
dvs alt går tregere så man trenger ikke like mye tid for at alt skal rekke å skje.

På en tilnærmet original sugemotor så er vel eneste faremomentet med å justere tenninga høyere, å få tenningsbank.
Det er meget lite sannsynlig at det i det hele tatt finnes noe målbar økning av slitasje.

Fabrikken har nok lagt seg på en gyllen middelvei for hvilken tenning som gir mest effekt, samt med en god margin for å
unngå tenningsbank selv ved et noe lavere oktantall enn det de har spesifisert at bilen skal ha.

Det var min tanke.. Wink
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
Classic1602-72
Klart man mister moment hvis man har feil tenning på lavt turtall... at bensinen antenner på rett tidspunkt utifra hvilken posisjon stemplet har betyr mye. Tenningsbank er skadelig fordi forbrenningen starter for tidlig i forhold til at stemplet er på vei opp, og motorens mekaniske "vei" og forbrenningen jobber mot hverandre. Noe som fort blir skadelig....

Det optimale er at forbrenningen er på max når stemplet er på topp. Dvs at den må starte litt før.... starter den for tidlig.... for man tenningsbank. Jo raskere motoren går rundt, jo tidligere må forbrenningen starte for optimal effekt av forbrenningen. (det er en forbrenning...med treghetene det gir, og ingen eksplosjon) Smile
1972 BMW 1602
Porsche 928 S2
BMW E60 Dieseldyr STV.
 
Gå til forum:
Generert på: 0.14 sekunder
24,181,124 Unike besøk