· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
HJELP!!!
|
|
geirm |
Lagt til d. 05-03-2015 09:20
|
Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
Dramatisk overskrift, men jeg holder på å bli gal. Historen er slik: Jeg har Lumenition tenningsanlegg på T-7002, jeg ser at mange bruker dette blant annet Lester Owen som er en av de mest kjente motortrimmerene I Europa. Problemet er at jeg ikke får dette til å virke slik som det skal pga feil fasing. Nå har jeg prøvd begge monteringssettene som er tilgjengelig for Bosch tennhus, men fasinga er feil på begge. Hva er fasing: Fasing er at når bladet på chopperen (helikopter rotoren som klipper lysstrålen) er ca 2/3 innpå lysstrålen så går gnisten. Da må rotoren peke på en av de 4 kontaktene I fordeler lokket. Hos meg gjør den ikke det, rotoren star en plass midt I mellom og da må gnisten gjøre et stort hopp. Dette er ikke noe du kan justere med å snu på tennhuset, forholdet er fast. Er det noen som har erfaring med dette og kan gi meg et tips hvordan få det rett? Geir... BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
|
IB |
Lagt til d. 05-03-2015 22:56
|
Medlem Antall innlegg: 23 Innmeldt: 15.08.13 |
Et triks kan være å ta ut akselen som rotoren sitter på, sage den av med en baufil / stikke av i dreiebenk mellom chopperen og høyspent rotoren for deretter å sveise den sammen igjen i rett retning. Rotoren går jo bare i løse lufta og utsettes for lite mekaniske krefter, så en sveis svekker ikke akslingen i farlig grad. Girstanga di ble jo helt max, så dette fikser du lett. Lykke til. I. Brudeli |
|
|
IB |
Lagt til d. 06-03-2015 11:01
|
Medlem Antall innlegg: 23 Innmeldt: 15.08.13 |
Eller enda enklere: Fres / fil ut et nytt spor i toppen av akslingen til ny retning for rotoren. Dette gjøres enkelt med en Dremel eller lignende med fordelern relativt hel. Om dette nye sporet står f.eks 135 grader forskjøvet i forholdt til originalt, vil det være nødvendig å bytte plass på tennkablene for å få rett rekkefølge. Kan også være lurt å tette originalsporet etterpå med sveis eller epoksylim f.eks. for å hindre feilmontering. Sesongen starter snart, så det er om å gjøre å ha alt klart....... Feel the pressure? Mvh I. Brudeli |
|
|
geirm |
Lagt til d. 06-03-2015 19:59
|
Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
Hei Ingolf, Takk for tips. Det blir nok siste utvei, men I nøden spiser fanden fluer vistnok. Jeg har produsenten på saken kanskje det virker.Problemet er at jeg ikke kan byte tenningsanlegg for det bare Luminition jeg vet som fantes I 1971 som fortsatt er å få kjøpt. Nøye dette serru. Geir... BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
Gå til forum: |