Logg inn

Brukernavn

Passord



Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.

Navigasjon

· Diskusjonsforum
· Bildegalleri

Brukere online

· Gjester online: 1

· Medlemmer online: 0

· Antall medlemmer: 325
· Siste medlem: KarlJohanD

Forumtråder

Siste tråder
· BMW 2002 Baurcab
· Bytte av Forgassere.
· Bakrute NK 1800 ø.k.
· 15x7 ET25
· Kjølesplitter til e...
Mest aktive tråder
· bmw 2000 touring ... [314]
· Bristolgrå 2002,... [296]
· T 7002 [270]
· Hauso's 02 Tourin... [187]
· Renovrering av ti... [174]

Replikkboks

Du må logge inn for å skrive her.

3stk02
14/09/2023 10:27
Hva går en sportsgirboks getrag med 1 bak til storsekser for om dagen ?

02-Haakon
19/01/2023 08:33
Noen som har et høyre blinklys til 02 å selge?

02KNUT
20/11/2022 21:02
Hei.Er det noen som har baksete til 02 som de kan selge,eller ev.bare bakseterygg.

Rune M2-touring
19/09/2022 12:51
Er det noen her inne som har bil med S50B32 motor? Jeg har en motorstyring som jeg gjerne skulle ha funksjonstestet.

3stk02
25/12/2021 12:26
God jul.

02dag
02/08/2021 13:38
Er det noen som har felger som er 15x7 ET25 på sin bil. Hvilken dekkdimensjon og om det er noen problemer med dette?

02dag
28/01/2021 22:56
Er det noen som har en gammel utbrukt front liggende og slenger? Trenger 30cm av den øverste kanten som flukter med radiatoren.

Morten 2002
03/01/2021 12:02
Hei. Har noen der ute erfaring med deler til 02 ( teppe) fra et firma som kaller seg ONLY O2? Dem har en grei pris på teppe men er skeptisk til kvaliteten. Eller hva anbefaler dere. Mvh Morten 2002

02KNUT
01/11/2020 09:28
Hei.Er det noen som har bøyler(5 stk) til taktrekk til overs til salgs/ev bytte i noe annet?Ring 90780346

02tiiMykj
23/07/2020 19:27
hei hvor holder du til kunne være interessert i no deler

JE
19/06/2020 18:36
Noen som har en org vannpumpe til 02 liggende å slenge? eneste krav er at flensen til reimskiva er rett.

alfi1600-2
09/03/2020 12:44
Nokon som har eit godt forslag til plass ein kan få tak i varmeapparat til 1970 modell 1600-2?

Thomas
02/02/2020 21:17
For en flott dag og dato Grin 02.02.2020 Cool

Torleif
21/12/2019 18:59
God jul og godt nyttår Smile

DB47684
10/04/2019 13:27
Hei, Jeg har ikke egen delefilm, men tror at det delenummeret er en tidlig hovedsylinder for en-krets system? Ev. om det går an å se på den hvor mange uttak det er på siden og bunn av den?

e12535i
10/04/2019 07:33
Hei. Ser ut til at jeg ikke har rep-sett til 20,64mm pumpe, men antagelig (må sjekke) ei ny hovedpumpe til 1600ti/2002, nr. 34314750055, om den kan brukes.

DB47684
06/04/2019 10:59
Hei, er det noen som kan ha liggende overhalingssett til hovedsylinder bremse? 20,64mm. Delenummer: 34311113655.

DB47684
28/03/2019 13:39
Det høres bra ut, mange trivelige mennesker og mye nyttig kunnskap på dette forumet,så det hadde vært flott å få litt liv her igjen

2002turbo
25/03/2019 23:50
Joda, nå skal vi forsøke å blåse litt liv i det igjen :-)

JE
15/03/2019 20:18
kikker innom til tider, men siden man ikke har noen 02 lenger så blir det ikke bidratt med stort på fora lenger. (har to prosjekt tråder på Bimmers.no, en e30 og en e46) Er vel ikke til å stikke

Siste artikler

· Nasjonal Motordag
· Hvem er vi

Viser tråd

 Skriv ut tråd
BMW m10 med turbo
wirgene
Hei alle sammen her inne , er det noen som vet om noen eller noen her som kan bygge en M10 motor med turbo ca 300 til 400 hk , men turboen er veldig viktig , sånn at den virket godt fra ca 2500rpm og ikke 4000rpm og den må være med hele tida med jamt drag og ikke av og på viss du skjønner hva jeg mener he heSmile
stian
 
bmwm2
Ja det var litt av et ønske. Hvis du tenker at en m10 har 100hk og du skal doble effekten på det må du ha ca 1kg ladetrykk og da kan man ikke ta hensyn til at noe går bort i varmetap ol.
Så kan man jo først suge trimme motoren til 150hk og gjøre det samme med turbo men da blir tapet enda større og effekten kommer senere pga kamaksel og turboen må da være større for og oppnå 300hk.
Så ønsker du 400hk i m10 må du ha stor turbo i forhold til volumet på motoren så ikke mottrykket i turboen skal bli for høyt og varmen blir værende igjen før eksos anlegget med motor ras som premie. Stor turbo = sent ladetrykk og mye effekt på topp, liten turbo = mindre effekt men raskere ladetrykk og smidigere motor med mindre kjøle problemer.
Husk at 70 tallets m10 f1 motorer med 1300hk holdt ikke lenge og var ikke til og kjøre med eller hadde rundetider engang som dagens gateregistrerte superbiler.
Redigert av bmwm2 den 02-05-2016 15:12
Stig johansen
skien
bmwm2@frisurf.no
90737381


66 1600 solgt
69 1600-2 solgt
68 1600 cab solgt
72 3,0si solgt
83 M316 csl
79 320?
 
02-Ole
300 hk med en 2 liter, blir som Stig sier, ganske mye ladetrykk. 2 Bar overtrykk, eller 3 BAR ATA om du vil, bør gi deg et sted mellom 300-350. Da med lavkompstempler og en kam tilpasset turbo.

En moderne turbo med datasprut kommer til å gi ganske jevn kurve, men å forvente full fest fra 2500, kan du nok glemme. Da er det diesel som gjelder.

Jeg hadde heller bygget en motor med den karakteristikken jeg ville ha, å ta den effekten man får. Jeg tipper at rundt 250 hester "sweet-spot" Les tråden til Jørgen "Bristolgrå 2002". Der har du mye matnyttig.

1-1,5 BAR overtrykk er i et område hvor sekundær- og tertiær-utfordringene er løselige med vanlige penger. Altså eksostemp, kjøling, levetid, bensintilførsel etc.
 
wirgene
jeg vet at dette er veldig vanskelig å få til men det er mulig med en som virkelig kan bygge motor , det er derfor jeg spørr her om det er noen som er et geni i å bygge motorer som funker .
jeg har i dag en 2l M10 sugemotor på ca 200hk som blir for lite men fått en motor med ca 300hk hadde vært helt perfekt siden bilen veier 820 kg. Jeg kjenner en i England som kan bygge M10 sugemotor på 235hk , han er ekspert på disse motorene men han bygger bare sugemotor.
Det aller beste hadde vært en M12 motor ren Racing motor på 300 sugehester , men koster 350.000 kr som blir altfor dyrt.
stian
 
geirm
Lenge siden jeg har vært inne på forumet her nå ser jeg.

Turbo trimming er veldig interessant spesielt på M10 motoren som har slik rik historie med Turbo lading.

Jeg skal ikke lyve på meg stor kunnskap om Turbo trimming men jeg har gode venner som vet et par ting om temaet.

En original 2002 turbo, uten intercooler og 7:1 I komp yter ca 170 hk. Om du regener litt på det gir det temp inn på motor på 90 grader, virkningsgrad 82%, tenning 12 grader og AFR 13,0

Samme motor, same virkningsgrad, same tenning men med intercooler og 8,5:1 I komp. Innluft 35 grader, AFR 12,5 gir 260 hk ved 0,7 bar ladetrykk. 1 bar gir 308 hk.

Turbolading handler om å få kontroll på temperaturene. En motor med effekt som nevnt over kan for det meste være standard. Kanskje bytte til noe hardere ventil fjærer (motoren orker litt mere turtall med turbo) og rustfrie eksosventiler. Turboen bør være twin scroll for bedre kjørbarhet og du trenger et programerbart management system

Way to go spør du meg

Geir...
BMWCCN medlem # 424

75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil
70 2002 App. K race car
 
Gå til forum:
Generert på: 0.06 sekunder
24,098,909 Unike besøk