· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
BMW m10 med turbo
|
|
wirgene |
Lagt til d. 01-05-2016 10:12
|
Medlem Antall innlegg: 81 Innmeldt: 11.07.12 |
Hei alle sammen her inne , er det noen som vet om noen eller noen her som kan bygge en M10 motor med turbo ca 300 til 400 hk , men turboen er veldig viktig , sånn at den virket godt fra ca 2500rpm og ikke 4000rpm og den må være med hele tida med jamt drag og ikke av og på viss du skjønner hva jeg mener he he
stian |
|
|
bmwm2 |
Lagt til d. 02-05-2016 10:45
|
Medlem Antall innlegg: 189 Innmeldt: 12.02.06 |
Ja det var litt av et ønske. Hvis du tenker at en m10 har 100hk og du skal doble effekten på det må du ha ca 1kg ladetrykk og da kan man ikke ta hensyn til at noe går bort i varmetap ol. Så kan man jo først suge trimme motoren til 150hk og gjøre det samme med turbo men da blir tapet enda større og effekten kommer senere pga kamaksel og turboen må da være større for og oppnå 300hk. Så ønsker du 400hk i m10 må du ha stor turbo i forhold til volumet på motoren så ikke mottrykket i turboen skal bli for høyt og varmen blir værende igjen før eksos anlegget med motor ras som premie. Stor turbo = sent ladetrykk og mye effekt på topp, liten turbo = mindre effekt men raskere ladetrykk og smidigere motor med mindre kjøle problemer. Husk at 70 tallets m10 f1 motorer med 1300hk holdt ikke lenge og var ikke til og kjøre med eller hadde rundetider engang som dagens gateregistrerte superbiler. Redigert av bmwm2 den 02-05-2016 15:12 Stig johansen skien bmwm2@frisurf.no 90737381 66 1600 solgt 69 1600-2 solgt 68 1600 cab solgt 72 3,0si solgt 83 M316 csl 79 320? |
|
|
02-Ole |
Lagt til d. 04-05-2016 07:45
|
Medlem Antall innlegg: 97 Innmeldt: 23.07.11 |
300 hk med en 2 liter, blir som Stig sier, ganske mye ladetrykk. 2 Bar overtrykk, eller 3 BAR ATA om du vil, bør gi deg et sted mellom 300-350. Da med lavkompstempler og en kam tilpasset turbo. En moderne turbo med datasprut kommer til å gi ganske jevn kurve, men å forvente full fest fra 2500, kan du nok glemme. Da er det diesel som gjelder. Jeg hadde heller bygget en motor med den karakteristikken jeg ville ha, å ta den effekten man får. Jeg tipper at rundt 250 hester "sweet-spot" Les tråden til Jørgen "Bristolgrå 2002". Der har du mye matnyttig. 1-1,5 BAR overtrykk er i et område hvor sekundær- og tertiær-utfordringene er løselige med vanlige penger. Altså eksostemp, kjøling, levetid, bensintilførsel etc. |
|
|
wirgene |
Lagt til d. 05-05-2016 00:02
|
Medlem Antall innlegg: 81 Innmeldt: 11.07.12 |
jeg vet at dette er veldig vanskelig å få til men det er mulig med en som virkelig kan bygge motor , det er derfor jeg spørr her om det er noen som er et geni i å bygge motorer som funker . jeg har i dag en 2l M10 sugemotor på ca 200hk som blir for lite men fått en motor med ca 300hk hadde vært helt perfekt siden bilen veier 820 kg. Jeg kjenner en i England som kan bygge M10 sugemotor på 235hk , han er ekspert på disse motorene men han bygger bare sugemotor. Det aller beste hadde vært en M12 motor ren Racing motor på 300 sugehester , men koster 350.000 kr som blir altfor dyrt. stian |
|
|
geirm |
Lagt til d. 20-05-2016 11:58
|
Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
Lenge siden jeg har vært inne på forumet her nå ser jeg. Turbo trimming er veldig interessant spesielt på M10 motoren som har slik rik historie med Turbo lading. Jeg skal ikke lyve på meg stor kunnskap om Turbo trimming men jeg har gode venner som vet et par ting om temaet. En original 2002 turbo, uten intercooler og 7:1 I komp yter ca 170 hk. Om du regener litt på det gir det temp inn på motor på 90 grader, virkningsgrad 82%, tenning 12 grader og AFR 13,0 Samme motor, same virkningsgrad, same tenning men med intercooler og 8,5:1 I komp. Innluft 35 grader, AFR 12,5 gir 260 hk ved 0,7 bar ladetrykk. 1 bar gir 308 hk. Turbolading handler om å få kontroll på temperaturene. En motor med effekt som nevnt over kan for det meste være standard. Kanskje bytte til noe hardere ventil fjærer (motoren orker litt mere turtall med turbo) og rustfrie eksosventiler. Turboen bør være twin scroll for bedre kjørbarhet og du trenger et programerbart management system Way to go spør du meg Geir... BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
Gå til forum: |