· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
Haralds 02 Alpina Gr.2 Bastard
|
|
Hardtop |
Lagt til d. 11-01-2020 10:46
|
Medlem Antall innlegg: 32 Innmeldt: 23.06.06 |
Etter et par år uten BMW-prosjekt, fikk jeg endelig napp på en bil som fremkalte den motivasjonen og arbeidslysten jeg har savnet. Da er det på tide å lage en byggetråd igjen, for å dokumentere det som blir gjort, og for å få råd og tips av dere som vanker her. Solgte denne her til en kollega/venn i Stavanger høsten 2017. Var veldig gøy å jobbe med den bilen, og synes selv jeg var temmelig heldig med lakkering og det hele. :-) Var allikevel nokså lei etter såpass mye jobb, og orket egentlig ikke tanken på å begynne på en så stor jobb igjen, med all rustsveising, skraping av understellsmasse, inngrodd møkk og olje overalt. Tok derfor fri et par år fra bil, og pusset opp båt i stedet. :-D Kjøpte en sliten gammel Polar 22 som fikk et malingstrøk, og nytt overbygg i ekte kryssfinèr med mahognybeis. Så dukket denne skjønnheten opp på FB. En voksen kar fra Siljan skulle selge bilen han hadde hatt i 36 år, og hatt som hobbyprosjekt de siste 15 årene. All rust var tatt, og bilen var påbegynt ombygd til gruppe 2. Karosseriet er forsterket på samme måte som cabrioletmodellene, med ekstra stivere i kanalene og vangene foran. Utbyggerne er fra 02-depån, og går under navnet svineskinker, eller Schweineschinken som gutta sier i rennwagenland. :-D Planen er å kose meg i garasjen med denne så lenge som mulig, med masse kaffe og sjokolade! Har pr i dag landet på at jeg skal bygge den om til pre -73 utseende, med runde baklys og gammel front, og lakkere den som en Alpina Gr.2 i Colorado/silkematt svart. Om jeg klarer det gjenstår å se, men nå er i hvertfall tråden startet. :-) |
|
|
Hardtop |
Lagt til d. 11-01-2020 15:48
|
Medlem Antall innlegg: 32 Innmeldt: 23.06.06 |
Fortsetter like gjerne med en gang. :-) Fikk etter en grundig vask bilen inn i garasjen, sammen med min trofaste (vel...) engelskmann. Den engelske skulle egentlig få litt TLC i vinter, men den tåler å skrangle/lekke/ryke et par år til. Barnslig som jeg er, måtte jeg selvfølgelig bestille klistremerker med en gang. Og da de kom, var det viktig å sjekke at størrelsen på de ulike merkene er omtrent rktige. Det var de ikke, men da vet jeg hva jeg skal bestille neste gang. :-D Etter å ha forvist englenderen til et kaldt og mørkt lager, var det bare å begynne på tyskeren. Det var trolig benyttet en eller annen en-komponent lakk da den ble lakkert rød. Denne kan jeg ikke ha som underlag, hvis jeg skal være sikker på å unngå koking når jeg legger på to-komponent grunning osv senere. Kjørte derfor på med malingfjerner. Lot det virke over natten, så var det bare å skrape seg ned til mer solid underlag. Når det verste var fjernet på denne måten, klosseslipte jeg ned til jeg traff bart metall. Brukte også ganske mange timer på å sparkle opp svineskinkene, ettersom finishen ikke hadde vært hovedprioritet hos støperen denne dagen. :-) Valgte samtidig å støpe opp litt tykkelse langs kanten av hjulbuene, slik at jeg kunne lage en avrundet fasong. Opprinnelig var hjulåpningene saget opp med stikksag, og hadde derfor en skarp kant. Etter å ha slipt og pusset noen uker, la jeg på Wurth rustmelk på alt bart metall, deretter syregrunning, før jeg endelig kunne få bilen ensfarget med epoxyprimer. Det er så tilfredstillende å gjøre det, ettersom linjer og totalbilde kommer fem på en helt annen måte enn når bilen er i alle mulige kulører. :-) Først rustmelk, alt bart metall blir sort. Deretter et tynt strøk syregrunning. Viktigst på bart metall, men hjelper visstnok også til å sikre at neste strøk grunning ikke reagerer med gammelt underlag. Epoxyprimer til slutt. Innvendig, i motorrom, bagasjerom, og under, var det malt med Rustoleum. Det egner seg heller ikke godt som underlag for 2K billakk. Derfor var bare å bøtte på med mer malingsfjerner, og skrubbe det bort. Da begynner det å nærme seg samme grunningsprosedyre innvendig, men det er noen små sveisejobber som må tas først. Forrige eier har gjort en veldig bra jobb her viser det seg, men har funnet noen få steder hvor det er fordelaktig å bytte ut litt stål. :-) |
|
|
Hardtop |
Lagt til d. 12-01-2020 15:50
|
Medlem Antall innlegg: 32 Innmeldt: 23.06.06 |
Noen ganger er man heldig! :-D Det var avertert en hjemmelaget karosserivippe på en gruppe på FB, og den kjøpte jeg usett. Da vi kom til denne hyggelige karen for å hente vippa, viste det seg at han hadde litt av hvert liggende. og hadde solgt bilen. På spørsmål om han ville selge rubbel og bit, var svaret "Kom med et skambud". Det gjorde jeg. Budet mitt syntes han var i høyeste laget, så det prutet han ned, og dermed var det å fylle hengeren med overhalt motorblokk, overhalt topp med Dr Schrick 304 kam, doble 45mm Webere, masse nye deler fra W&N, nytt triggerhjul til datasprut +++ :-D Da har jeg fire blokker med ulike stempler (Tii og hemisfæriske Mahle bl.a), 8-10 topplokk av forskjellige typer, 4 ulike kammer (300 Tisa, 2 stk 304 Dr. Schrick, 316 Dr. Schrick, 2x45 Webere m innsug, 2x45 Dellort m innsug, vanlig grenrør, turbogrenrør+++ som gjør det til en skikkelig tankesmie å finne ut hva jeg skal gå for! :-D |
|
|
Hardtop |
Lagt til d. 12-01-2020 21:10
|
Medlem Antall innlegg: 32 Innmeldt: 23.06.06 |
Ettersom bilen er fra -75, og gruppe 2 skjermene tilhører pre -73 med runde baklys og gammel grill, må det gjøres en sveisejobb. Jeg skal bytte bakplate (når jeg får tak i en i ok stand), samt bytte midtstykke i frontplata slik at den gamle typen nyrer passer. :-) Hadde fått tak i en donordel tidligere. Denne var litt i snaueste laget, og ikke strøken. Valgte allikevel å kjøre på. Her har jeg merket av hvor det skal kappes. Kapper i vei. Punkter på plass donorbiten. Tester passform. Etter å ha forsøkt å rette opp, slipe, banke, banne, og nesten gråte, innså jeg at donordelen var for tynnslipt og skjev til å kunne brukes. Denne jobben må jeg derfor ta på nytt senere. OM NOEN HAR BAKPLATE OG/ELLER FRONTDEL, SI FRA! :-D Da er det sveising av tvilsomme partier i gulvet som står for tur. Har skåret ut med luftsag de feltene som hadde mer gravrust enn jeg synes var greit. Laget deretter friske biter som skal på plass. Fortsettelse følger! |
|
|
Hardtop |
Lagt til d. 17-01-2020 18:10
|
Medlem Antall innlegg: 32 Innmeldt: 23.06.06 |
Alene hjemme. |
|
|
Hardtop |
Lagt til d. 17-01-2020 18:15
|
Medlem Antall innlegg: 32 Innmeldt: 23.06.06 |
Etter å ha kjørt aluminiumsgrillene i oppvaskmaskinen med fire oppvasktabletter, ble de rimelig matte og stygge. Heldigvis var det også poenget. :-D For å få polert opp aluminiumen skikkelig, må elokseringen fjernes. Det kan gjøres ved å bruke f.eks ovnrens, eller en tøff tur i oppvaskmaskinen. Jeg har fått tak i et stk ny (NOS) venstre grill, men leter fortsatt etter en like strøken høyre grill. I mellomtiden kjøpte jeg to stk brukte på Ebay, så får jeg gjøre det beste ut av de mens jeg jakter. Her er et stk ny grill, og et stk rett fra oppvaska: Jeg har også fått sveiset inn de friske stålbitene, så nå er det hel ved i gulvet. Merket godt at det er et par år siden jeg sveiset sist, men kom etterhvert i siget. Punkter først: Sveiser deretter litt og litt, forsøker å ikke tilføre alt for mye varme på ett sted. Sliper lett over til slutt, men tenker at reparasjonen gjerne kan være synlig. Litt vel synlig her, ikke slipt ennå. :-) Gikk underveis tom for sveisetråd, og benyttet da muligheten til å bytte fra 0,6mm til 0,8mm tråd. Leste et sted at det var anbefalt på mitt sveiseapparat. Det gjorde faktisk stort utslag! Ble mye bedre "trøkk" og gjennombrenning i sveisen, og jeg fikk etterhvert til larver som jeg ikke klarte med 0,6mm tråd. :-D Det begynner etterhvert å dukke opp flere pakker med morsomt innhold fra det store utland også. Fikk fra W&N diverse foringer, bolter og skruer til forstilling/bakstilling, motorsport traversforinger, samt masse småsnacks. :-) Ettersom jeg ikke eier skam i livet, skryter jeg på meg både Alpina og 2002 Ti egenskaper på denne bilen. Da må jeg ha merker som bidrar til dette lureriet, og Jaymic i England er ikke vonde å be! Veldig greit å fore på med litt goodies underveis, slik at motivasjonen stadig får et lite løft. :-) |
|
|
02turbo |
Lagt til d. 21-01-2020 08:10
|
Medlem Antall innlegg: 257 Innmeldt: 19.02.06 |
Herlig Harald, bra at du starter en tråd her slik at vi får litt mer fart i sidene. Får vel hive meg rundt å gjøre det same! |
|
|
Thomas |
Lagt til d. 21-01-2020 09:25
|
Superadministrator Antall innlegg: 212 Innmeldt: 11.02.06 |
Hei. Det er flott om dere drar igang en tråd eller to her har blitt stiller her
Thomas E. Møller epost: thomoell@online.no |
|
|
Hardtop |
Lagt til d. 22-01-2020 16:52
|
Medlem Antall innlegg: 32 Innmeldt: 23.06.06 |
Enig med dere, gutter. Viktig å få litt fart her, ellers dovner det bort. :-) Dette forumet er så viktig å ta vare på, med tanke på at det innehar mange veldig kunnskapsrike medlemmer. Det er ikke sikkert disse er like aktive på FB, Bimmers eller andre fora. Her i garasjen skjer det ikke så mye spennende for tiden, det pusses og pusses og pusses. Fikk sveiset ferdig det jeg ville bytte i gulvet og motorrom. Deretter begynte jeg med rustmelk, så da ser det i hvertfall annerledes ut. |
|
|
Hardtop |
Lagt til d. 24-01-2020 18:48
|
Medlem Antall innlegg: 32 Innmeldt: 23.06.06 |
Da begynner jeg å bli litt lei av timer med stålbørstepussing :-) Kupeen er ferdig behandlet med rustmelk, så da er det klart til syregrunning og epoxy om ikke lenge. Blåskjær før det tørker, og blir sort. Trodde bagasjerommet skulle være fort gjort, men der tok jeg feil. Blir vakker etter noen timer med hodet innunder hattehylla! :-D Uansett, fikk det til slutt rent og pent. Så sauset jeg på med rustmelk der også. Bakplata skal byttes, så den hopper jeg elegant over. :-) Neste på lista da er syregrunning og epoxy. |
|
|
Hardtop |
Lagt til d. 29-01-2020 13:37
|
Medlem Antall innlegg: 32 Innmeldt: 23.06.06 |
Da nærmer det seg første strøk med Coloradogul! Har maskert klart, pusset over med rød scotch-brite, klart for grunning! I alle fall innvendig i kupeen. Ettersom jeg er en gjerrigknark, tenkte jeg å ikke bruke den superdyre epoxygrunninga fra Debeer inni bilen. Tenker det bør holde med Hagmanns Stålplast Primer CA. Denne brukte jeg også på E9`en, og har hørt mange er fornøyd. I tillegg er den jo ikke så langt fra Coloradogul, så om jeg skulle bomme litt i en krok eller krik, vil det allikevel se ok ut. Har maskert bilen utvendig, slik at jeg kan ha vindusåpningene til å jobbe gjennom. Må vente med å lakkere til jeg har et par påfølgende kvelder tilgjengelig. Grunner første kvelden. Fuger+sprøyter det som skal ha Wurth karosserimasse, samt lakkerer vått i vått oppå dette andre kvelden. Ellers har jeg vært avgårde i dag og hentet en hekk fra noen hyggelige BMW-venner i Hobøl! Neste steg blir da å tilpasse denne, bytte ut nedre plate, slik at bilen endelig blir en Roundie! |
|
|
Hardtop |
Lagt til d. 29-01-2020 23:08
|
Medlem Antall innlegg: 32 Innmeldt: 23.06.06 |
Da kom det en ny forundringspakke fra Tyskland. :-) Nye lykter, nedre del til bakplata, bremseskiver bak, og litt krimskrams som klips og diverse. Benyttet anledningen til å begynne med lakkfjerning, så kan det etterhvert forberedes til bytte. :-) Har nok litt jobb foran meg her... 😅 |
|
|
Hardtop |
Lagt til d. 07-02-2020 20:10
|
Medlem Antall innlegg: 32 Innmeldt: 23.06.06 |
Da har jeg hatt et anfall av arbeidslyst, og fikk kastet meg over lakkeringsjobben innvendig, før jeg ble meg selv igjen. :-) Først maskerte jeg alt utvendig, slik at vinduene kunne være åpne til å jobbe gjennom. Hang opp plastfolie fra tak til gulv, og plast på gulvet. Tenkte det var fort gjort, og dessuten "bare" grunning i første omgang, så droppet avsug og slikt. Etter en heller ubehagelig arbeidsøkt, med tåkedis og årets minst helsebringende 15 minutter, innså jeg at jeg nok ikke skal undervurdere viktigheten av avsug! Epoxygrunning er ikke spesielt gunstig å puste inn, da det inneholder isocyanater som er kreftfremkallende, i tillegg til de vanlige godsakene som gjør deg svimmel. Dette er siste gangen jeg bruker maske fra Biltema, som lekker i ventilene, og ikke dekker ansiktet. Bestilte meg en Sundstrøm helmaske, med filter som tar både gass og isocyanater. Uansett, fikk da grunnet bilen innvendig. :-) Neste trinn var da å fuge alle plateskjøter med karrosserimasse fra Wurth. Den er tyntflytende nok til at den renner inn i falser, og kan strykes ut med pensel for "factory" utseende. Denne massen skal overlakkes vått i vått, helst innen to timer, for å sikre skikkelig heft for lakken. Det rakk ikke jeg den kvelden, så jeg jukset det til med et lakkstrøk med pensel over fugene. Noen dager senere, faktisk i dag, stakk jeg litt tidlig fra jobb (igjen) for å legge sjarmørstrøket. Denne gangen hadde jeg planer om å se hva jeg gjorde, og holde meg edru. Rigget derfor opp avsug og tilluft ved hjelp av 12-volt gnistfrie avsugsvifter (motorromsvifter til båt, kjøpt på Biltema), og en kanalvifte som hentet frisk luft utenfra. Da var det klart for neste sprøytejobb :-) Devilbiss-sprøyta har ligget i dvale siden jeg lakkerte E9`en, og denne gangen er den fylt med Colorado 002. Det er første gang jeg lakkerer med tett lakk, altså ikke base + klarlakk, så dette kan like gjerne bli fiasko som suksess. Jeg har dog sett temmelig mange YouTube videoer, så egentlig er jeg jo kommentarfelt-spesialist om ikke annet. :-D Etter en skikkelig avfetting på nytt med silikonfjerner, la jeg på det første tynne laget. Ser på filterne i avsuget at dette fungerer, dessuten hadde jeg mye bedre sikt denne gangen. Andre strøket la jeg på litt fyldigere, og håpet å unngå sig. Det gkk rimelig greit, selv om det er vanskelig å holde korrekt avstand, vinkel på sprøyta osv. når man er oppunder dashbord og slikt. Alt i alt synes jeg det ble helt fint, det er tross alt innvendig. La ikke mye arbeid i å unngå støv i lakken, så det er det en del av. Dette var deilig å få gjort, og moro! :-D I morgen blir det en roadtrip til 02-Depån i Sverige, hvor jeg skal hente et bagasjelokk i glassfiber, og ny midtseksjon til fronten. Lakksprøyta må da erstattes av sveiseapparatet igjen, slik at hekk og front kan få sine endelige platedeler på plass. :-) |
|
|
Torleif |
Lagt til d. 07-02-2020 21:49
|
Medlem Antall innlegg: 492 Innmeldt: 31.07.11 |
Blir bra dette godt og se at det er flere som tar vare på disse bilene.
T Aasbø Glas 1204 s 63 mod restaurert 1600-2 66 mod restaurert 2012 til 2015 2002 72 mod restaurert 2010 til 2012 1602 72 mod bruks veteran (solgt) 2002 73 mod ferdig 2022 S14 B23 316 82 mod reparert 2015 til 2016 318 i 83 mod utvendig lakkert 2013 518 83 mod i bra stand(solgt) 2002 baur cab prosjekt 2002tii 73 mod prosjekt |
|
|
2002turbo |
Lagt til d. 18-02-2020 23:45
|
Medlem Antall innlegg: 876 Innmeldt: 13.02.06 |
Jammen effektiv du
Espen Alm 2002 turbo -75 // 1600 Cabriolet -68 1-serie Coupe -08 // X5 4,8i -08 Lotus Elise S2 -03 // F355 Berlinetta -97 Norton Dominator -60 // Ducati 750SS -94 |
|
|
Hardtop |
Lagt til d. 20-02-2020 21:36
|
Medlem Antall innlegg: 32 Innmeldt: 23.06.06 |
Da er garasjen atter en gang ryddet noenlunde etter lakkering, og noen kilo med plastfolie er levert på dynga. Etter en roadtrip til 02-Depån i Sverige, hvor vi fikk hilse på Lennart, satt vi igjen med en fangst som besto av et senterstykke til fronten, et bagasjelokk av den lette typen, og Pepsi Max. :-) Lennart hadde vært på Kalas, så noen sightseeing inne på 02-Depån ble det ikke denne gangen. Det passet oss ganske bra, etter å ha kjørt 60 mil. 😅 Frontstykket var ikke 100% rustfritt, men vesentlig bedre enn det jeg har fra før. Etter sandblåsing og behandling med rustmelka fra Wurth, satser jeg på at det duger. Jeg venter litt med å sveise på senterstykket, og prioriterer å få byttet ut bakplata først. Den krever litt arbeid i form av bytte av nedre del, så da er det bare å sette kappeskiva i sving. Skar ut den gamle biten, og punktet fast den nye. Punktet og kjølte, punktet og kjølte. Viktig å ikke bli for ivrig her, slik at det ikke slår seg i varmen. Etter å ha satt en million punkter, satt det fast der det skulle Resten av kvelden gikk med til å slipe ned sveisen med vinkelsliper. Viktig også her å ikke slipe for intenst, det er fort gjort å tilføre for mye varme. Hel ved til slutt. :-) I mine øyne skal 02`er med litt attitude ha eksosen i senter. Bakplata hadde eksosen sidestilt, på pensjonistvis, så den måtte flyttes. Kappet ut to like biter, og lot de bytte plass. Da skal dette plasseres på bilen. Her var jeg litt i tvil om fremgangsmåten. Kunne forsøke å splitte de originale skjøtene, men fant ut at det ikke er lett å få pent igjen. Dessuten har bilen hatt en liten skade på hjørnet bak, så derfor valgte jeg å kutte skjermene. Da behøver jeg heller ikke å sveise igjen de ekstra hullene som er etter de firkantede lyktene. Fjernet først den gamle plata, slik at jeg kunne sette den "nye på plass for oppmerking. Skar deretter med litt margin, slik at det er noe å slipe på ved tilpassingen. Så da er det for første gang mulig å se at dette skal bli en Roundie. :-) Litt vinterferie først nå, så får vi se om det går an å få sveiset dette på plass noenlunde riktig. :-) |
|
|
Hardtop |
Lagt til d. 08-03-2020 10:14
|
Medlem Antall innlegg: 32 Innmeldt: 23.06.06 |
Da var vinterferien unnagjort, og det ble endelig mulighet til å komme seg ut i garasjen igjen. :-) Etter å ha vært smart nok til å ta noen mål på forhånd, fikk jeg tilpasset bakstykket slik at det forhåpentligvis passer med et koffertlokk på topp til slutt. Punktet fast på begge sider først. Deretter var det bare å kjøre på i sakte tempo, slik at det ikke slår seg. Til slutt ser det ut som hel ved. Måtte sende avgårde en bestilling til diplomingeniørene igjen, ettersom skjørtene på bakskjermene var litt lurvete i overgangen til bakplata. Innvendig skal jeg uansett sprøyte med Wurth strukturmasse, så der nøyer jeg meg med å rengjøre sveisen. I skjøten mellom bagasjegulv og bakplate brukte jeg Volvo sveiseprimer, og punktet fast med sveisetang. Ellers har det ikke skjedd så mye, bortsett fra at jeg fikk kjøpt fire Wössner stempler med H-profil råder av en hyggelig svenske, så da har jeg mulighet for å få laget til en lite driftsikker, høykomprimert M10. :-) |
|
|
Hardtop |
Lagt til d. 22-03-2020 14:47
|
Medlem Antall innlegg: 32 Innmeldt: 23.06.06 |
Her står det litt stille for tiden, på lik linje med resten av verden. Coronaviruset resulterer i store omveltninger for oss optikere, og det har vært mye å ta tak i på jobb. Da er det jo viktigere enn noen gang å isolere seg i garasjen, så kanskje det blir litt hyppigere oppdateringer fremover. :-) Etter å ha kjøpt stemplene fra den hyggelige svensken, fikk han selvfølgelig vansker med å selge toppen som var matchet til stemplene. Det resulterte i at jeg kjøpte den av ham også. Dette er da stempler/råder/topp som har vært minimalt brukt i en Chevron B8. Motoren er bygget i England. Toppen har stålvippearmer, Dr. Schrick 316 graders kam, og bearbeidede forbrenningskamre. Kompresjonsforhold 11,8:1. Om den er portet vet jeg faktisk ikke, da jeg ikke har fått den hjem ennå. I følge selger skal motoren da yte oppunder 200 hk, med 48mm Webere. Det gjenstår å se, men det er sikkert en livlig kombo. :-) Slik ser det ut. E12 topp fra 76. Da er det vel trolig fra en 520 vil jeg tro. Jeg drømmer litt om et oppsett med Jenvey ITB`s og datasprut på denne etterhvert, men tiden får vise hva det blir til. |
|
Gå til forum: |