· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
Karrosseri bytte '02
|
|
darwin02 |
Lagt til d. 06-09-2007 07:40
|
Medlem Antall innlegg: 150 Innmeldt: 04.07.07 |
Hei. Er det noen som har erfaringer med karrosseribytte, hva som kan/må gjøres, godkjenninger osv. ? |
|
|
oyvind |
Lagt til d. 06-09-2007 09:02
|
Medlem Antall innlegg: 339 Innmeldt: 23.10.06 |
Hei Hvis det er rust som er problemet så får du ikke karrosseribytte da må du bruke minst 40% av gamlebilen i en rust rep. jeg spurte om dette i Drammen og det er på Biltilsynet du spør hva du får lov til det kan være litt forskjell på hva de mener rundt om men i Drammen må du bruke 40% av gamle karrosseriet. Dette var min erfaring. Øyvind Nicolaysen 74 bmw 2002 82 bmw 316 1.8 orginal ( solgt ) 85 bmw 518 1.8 i orginal (solgt) 73 bmw 3.0 si (solgt) 69 bmw 2002 (solgt) 73 bmw 2500 (solgt) |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 06-09-2007 17:43
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Mulig det er forskjellige tolkninger av loven, men hvis man bruker 3 hovedkomponenter fra gammelbilen regnes det som 40 %. Feks. motor/gir, for og bakstilling. Men man må avtale dette i hvert tilfelle. Komponentene som må brukes blir plombert først. Da kan man ikke jukse på noe vis og alle blir fornøyde. Før i tiden måtte man bruke 40% av karrosseriet men man gikk bort fra det. |
|
|
oyvind |
Lagt til d. 07-09-2007 08:00
|
Medlem Antall innlegg: 339 Innmeldt: 23.10.06 |
Hei Forskjell er det helt sikkert men en ting var det ikke tvil om når det gjalt rust og ikke skadet bil så var reglene forskjellig det var ikke snakk om motor og gear bare selve karrosseriet da jeg sjekket. Det med motor etc. har med import av karosseri å gjøre ( karosseribytte p.g.a. skade det er forsjell her) men sjekk men tilsynet først litt forskjell i tolkninger er ett faktum Øyvind Nicolaysen 74 bmw 2002 82 bmw 316 1.8 orginal ( solgt ) 85 bmw 518 1.8 i orginal (solgt) 73 bmw 3.0 si (solgt) 69 bmw 2002 (solgt) 73 bmw 2500 (solgt) |
|
|
02-turbo |
Lagt til d. 07-09-2007 08:56
|
Medlem Antall innlegg: 129 Innmeldt: 22.10.06 |
Hvis bilen er "ihjælrustet" og det eneste som hindrer ett karrosseribytte er noen kraftige bulker, så er jo løsningen enkel.... Autoværnet neste.... Roterende sotvifte = Futt i strikken.... Motorer uten turbo, SUGER....!!!! Hadde -75 2002 m/sotviftebefengt S-14/M10 klonet maskinist. (m/Turbo) Har nå solgt -73 2002 Orginal. |
|
|
darwin02 |
Lagt til d. 08-09-2007 18:16
|
Medlem Antall innlegg: 150 Innmeldt: 04.07.07 |
Takk for alle innspill. |
|
|
darwin02 |
Lagt til d. 05-08-2008 15:09
|
Medlem Antall innlegg: 150 Innmeldt: 04.07.07 |
Nettopp snakket med biltilsynet, og reglene for karrosseribytte er klare; for 02'ene , som har selvbærende karrosseri, er det ikke mulig for bytte. Hvis bilen er "ekstremt" skadet etter f.eks velt o.l, kan en søke om dispensasjon. En kan teknisk sett ta et karrosseribytte, men da må en betale avgifter som om bilen var ny + at den må følge dagens sikkerhetsparagrafer, m.o.a.. en sinnsyk dyr '02
________________ 2005 320D Touring 1970 1600-2 GITT BORT! 1968 1600TI Ferdig 2020 |
|
|
Orjan |
Lagt til d. 06-08-2008 22:57
|
Medlem Antall innlegg: 62 Innmeldt: 05.06.07 |
darwin02 skrev:En kan teknisk sett ta et karrosseribytte, men da må en betale avgifter som om bilen var ny + at den må følge dagens sikkerhetsparagrafer, dersom Toll- og Avgiftsdep ikke har gitt avgiftsfritak.... http://www.toll.n...t%20II.pdf - side 15, § 6-2; Avgiftsfritak ved oppbygging av skadd motorvogn Tollregionen kan etter søknad frita for avgift ved oppbygging av skadet norskregistrert motorvogn. ..for da bortfaller kravet om tekniske krav iht dagens standard, ref kjøretøyforskriften § 7-2, pkt 4.4. Det kan jo være lurt å prøve seg på et brev til toll- og avgift - selv om rust kanskje ikke faller inn under skade-begrepet deres... I am not young enough to know everything - Oscar Wilde |
|
|
darwin02 |
Lagt til d. 07-08-2008 00:15
|
Medlem Antall innlegg: 150 Innmeldt: 04.07.07 |
Hei! Takk for info! Fikk aldri vite dette hos biltilsynet, Typisk D. ________________ 2005 320D Touring 1970 1600-2 GITT BORT! 1968 1600TI Ferdig 2020 |
|
|
darwin02 |
Lagt til d. 07-08-2008 00:24
|
Medlem Antall innlegg: 150 Innmeldt: 04.07.07 |
Her er utdrag av paragrafen: Tollregionen kan etter søknad frita for avgift ved oppbygging av skadet norskregistrert motorvogn. Fritaket gis på følgende vilkår: 1. Det må attesteres av politi/ lensmann eller forsikringsselskap når skaden oppstod, hva skaden består av og dens omfang. 2. Skadd selvbærende karosseri, eventuelt karosseri og ramme som blir utskiftet, må leveres til vraking på offentlig godkjent oppsamlingsplass for bilvrak. Gjenpart av vrakmeldingen skal sendes til distriktstollstedet sammen med anskaffelsesdokument for det nye karosseri/ ramme. 3. Regionvegkontoret skal kontrollere og attestere at den skadde motorvognen teknisk og eksteriørmessig framstår som identisk type motorvogn (samme merke/ modell/ byggemønster) som den skadde motorvognen før skade inntrådte. Jeg får problemer med pk.1 ________________ 2005 320D Touring 1970 1600-2 GITT BORT! 1968 1600TI Ferdig 2020 |
|
|
bmwm2 |
Lagt til d. 08-08-2008 10:46
|
Medlem Antall innlegg: 189 Innmeldt: 12.02.06 |
Jeg søkte om dette i vinter på min e30 316 som er skjøtet og bygget om til m3. Denne bilen var det utført dårlig skjøte arbeid på så jeg tok hjem en fin m3 fra tyskland bet. moms på denne og søkte så om karroseri bytte. Jeg la da til grunn at tidligere arbeid som var godkjent av biltilsynet var så dårlig utført at det ville være bedre med kaross. bytte enn og rep. det nåværende, men neida jeg fikk lappe sammen det gammle isteden så når jeg nå hører store ord om sikkerhet fra øvrigheta så fnyser jeg |
|
|
darwin02 |
Lagt til d. 09-08-2008 00:25
|
Medlem Antall innlegg: 150 Innmeldt: 04.07.07 |
Jeg skjønner ikke denne forskjellsbehandlingen .. med en am-car eller tilsvarende så hadde ikke dette vært noen problem.
________________ 2005 320D Touring 1970 1600-2 GITT BORT! 1968 1600TI Ferdig 2020 |
|
|
oyvind |
Lagt til d. 10-08-2008 13:35
|
Medlem Antall innlegg: 339 Innmeldt: 23.10.06 |
Det er ingen separat ramme på ett selvbærende kaross så da er chassinr: en del av bilen. på en amcar er det ramma for seg selv med chassisnr: og da kan du bytte alt av kaross oppå urettferdig ja men det er forskjellen Øyvind Nicolaysen 74 bmw 2002 82 bmw 316 1.8 orginal ( solgt ) 85 bmw 518 1.8 i orginal (solgt) 73 bmw 3.0 si (solgt) 69 bmw 2002 (solgt) 73 bmw 2500 (solgt) |
|
Gå til forum: |