· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
EU-GODKJENNING
|
|
Ledo |
Lagt til d. 11-11-2007 21:56
|
Medlem Antall innlegg: 76 Innmeldt: 06.11.07 |
Har en 1602 med 1800 turbo/intercooler på hånden. Den er ikke vist med denne motoren. Hva må jeg gjøre med bremser etc for å få den godkjent. Har tenkt å bygge den om etterhvert, men ønsker i mellomtiden å ha den registrert.
RL -05 X5 3,0d -01 316Ti -85 635CSI |
|
|
oyvind |
Lagt til d. 27-11-2007 06:01
|
Medlem Antall innlegg: 339 Innmeldt: 23.10.06 |
Har ikke noen i klubben bygget om fra 1602-1802-2002 til 2002 turbo før . Papirer er det viktigste før ombygg da kan en snakke med Biltilsynet om hva de mener. Antar att turbo bremser er det en får org. dok på da dette er tuv godkjent de bremsene med volvo kalipper er neppe testet og har tuv dok. Noen har vel gjort dette før. Øyvind Nicolaysen 74 bmw 2002 82 bmw 316 1.8 orginal ( solgt ) 85 bmw 518 1.8 i orginal (solgt) 73 bmw 3.0 si (solgt) 69 bmw 2002 (solgt) 73 bmw 2500 (solgt) |
|
|
oyvind |
Lagt til d. 30-11-2007 08:02
|
Medlem Antall innlegg: 339 Innmeldt: 23.10.06 |
For å oppklare en ting en EU godkjenning har ikke noe med om bilen er type godkjent eller ikke den bare konstanterer att bilen virker som den skal. Volvo bremsen er ikke godkjent av noen instanser så dette må en ta ansvar for selv. Endringer på motor mer enn 10-15 % økning krever godkjenning fra fabrikat eller godkjent instans der det testes som f.eks. TUV godkjenning. En turbo fra BMW har jo større bremser enn std. modellen så det forklarer att hvis en setter inn turbomotor så for å få dette godkjent inn i vongkortet må det foreligge godkjente dok. ellers er bilen ulovlig og en ting som [b]TBJERKHOLT skriver er att NAF godkjente hans bremser her kan NAF miste retten til EUgodkjenningen så strengt er dette . Som Dere skjønner har jeg en god bekjent i biltilsynet som er god å ha da det lønner seg å følge reglene særlig hvis en legger mye tid og arbeid i en bil så er det jo greit å få det godkjent også. Så mitt råd skaff dok. forst bygg om etterpå. Øyvind Nicolaysen 74 bmw 2002 82 bmw 316 1.8 orginal ( solgt ) 85 bmw 518 1.8 i orginal (solgt) 73 bmw 3.0 si (solgt) 69 bmw 2002 (solgt) 73 bmw 2500 (solgt) |
|
|
02dag |
Lagt til d. 09-03-2009 00:59
|
Administrator Antall innlegg: 386 Innmeldt: 16.02.06 |
Tar opp igjen en gammel tråd her. Jeg skal bygge om til tii fjærbein og turbo skiver eventuelt E21 323i skiver(hva er forskjellen egentlig?). Bak vil jeg ha skiver, men dette medfører adskillige problemer. Jeg kan enten ha bærearmer fra en e21, og da få originale bremser fra denne serien. Problemet da er at fjærfestet må overføres fra 02, eller oppned-dempere med coilovers. eller jeg kan ta å gjøre om bremsene med å sette inn golf-skiver, eller faktisk så kan man bruke skiver fra en E30 318i, men da må skiva dreies ned til 12mm og man slipper å dreie ned navet så fryktelig, og calippere fra en golf gti 16v. Dette medfører tre problemer, nemlig at man må spesiallage en brakett for å feste kalipperen, en håndbrekk-kabel fra en 95 Jetta må moddes og det at man rett og slett bruker deler fra et annet bilmerke. Hva vil biltilsynet kicke minst på tro? 1968 2002 på skilter juli 2016 |
|
|
oyvind |
Lagt til d. 09-03-2009 07:37
|
Medlem Antall innlegg: 339 Innmeldt: 23.10.06 |
Har du ikke dok fra BMW eller TUV er alt du beskriver underkjent, biltilsynet kan ikke skrive godkjent på noe som ikke er dokumentert for de har revisjon på alt som gjøres av godkjenninger og da blir alle feil godkjenninger oppdaget ( tror de da) så dok først ombyggning etterpå eller ikke prøve å godkjenne ( forandre vognkortet) Kan vel si att å bruke deler fra andre bilmerker osv. er helt sikkert ikke testet så dette vil ikke bli godkjent selv om det virker OK. Øyvind Nicolaysen 74 bmw 2002 82 bmw 316 1.8 orginal ( solgt ) 85 bmw 518 1.8 i orginal (solgt) 73 bmw 3.0 si (solgt) 69 bmw 2002 (solgt) 73 bmw 2500 (solgt) |
|
|
02dag |
Lagt til d. 09-03-2009 15:42
|
Administrator Antall innlegg: 386 Innmeldt: 16.02.06 |
Det betyr at den eneste måten å få dette til på er å vise bilen med et annet oppsett? Eller finne et oppsett som er lovlig i Tyskland, og få dok hos TUV? Det jeg har hørt er at det siste kan man bare glemme, for de skal ha vanvittige mye penger for dette. 1968 2002 på skilter juli 2016 |
|
|
2002turbo |
Lagt til d. 09-03-2009 23:47
|
Medlem Antall innlegg: 876 Innmeldt: 13.02.06 |
JA, VEIEN TIL LYKKE HOS BILTILSYNET = ORIGINALBIL Klart det er mulig å få godkjent ombygde 02-er, men da må man følge gamle godkjenninger fra BMW systemet. Motorsport FIA papirer, samt oppgraderinger som var godkjent på 70-tallet, "Turbo" / Alpina etc. Konservativt "Neddreide bremseskiver fra folkevogn i hekken på en -02" ...kanskje trygt for oss medtrafikkanter at Biltilsynet tar ansvar Mvh Espen Generaloberstmajor i Originalpolitiets hyperkonservative godkjenningsnemd Vern om våre kulturskatter ! Redigert av 2002turbo den 09-03-2009 23:50 |
|
|
02dag |
Lagt til d. 10-03-2009 22:26
|
Administrator Antall innlegg: 386 Innmeldt: 16.02.06 |
2002turbo skrev: JA, VEIEN TIL LYKKE HOS BILTILSYNET = ORIGINALBIL NOT Klart det er mulig å få godkjent ombygde 02-er, men da må man følge gamle godkjenninger fra BMW systemet. Motorsport FIA papirer, samt oppgraderinger som var godkjent på 70-tallet, "Turbo" / Alpina etc. Konservativt Har du noen gang prøvd å snakke med BMW om ombygginger? Liten respons å få fra den kanten, men kanskje noen hos Mobile Tradition kan gi svar, men jeg tviler. Når det gjelder motorsport, så er jo alt lov, så jeg ser ikke poenget. Oppgraderinger som var godkjent på 70-tallet kan nok være veien å gå, men så vidt jeg vet så er det ikke noen 2002 alpinaer som hadde skiver bak, og biltilsynet vil jo aldri gi slipp på sin base, hvor jeg er sikker på at hvis man leter, så vil man finne ganske mange rare ting som er blitt godkjent opp igjennom tidene. "Neddreide bremseskiver fra folkevogn i hekken på en -02" ...kanskje trygt for oss medtrafikkanter at Biltilsynet tar ansvar Mvh Espen Generaloberstmajor i Originalpolitiets hyperkonservative godkjenningsnemd Vern om våre kulturskatter ! no comment...... 1968 2002 på skilter juli 2016 |
|
|
2002turbo |
Lagt til d. 11-03-2009 11:49
|
Medlem Antall innlegg: 876 Innmeldt: 13.02.06 |
BMW /Mobile kan du bare glemme. De håper vel at den økte vrakpanten vil fjerne "slike" uønskede elementer FIA-Homologerings papirer får du hos "NBF" Bilsportforbundet ( eller på klubbtreff ). De fleste FIA papirer gjelder gateregistrerte biler = Biltilsynet godkjenner . Men trolig er dette for konservativt for deg ? ( ...ingen bremseskiver bak ! ) Så da sitter du igjen med de sterkt begrensede alternativene TÜV og individuell godkjenning. Ingen skal ta fra deg at det er mulig med radikale ombygginger ...det er jo derfor det finnes prøve-skilter Min erfaring etter 20år i dette klubbmiljøet er at radikale prosjekter gror fast i garasjegulvet Innse virkligheten, få klar bilen og kom deg ut på tur "Originalpolizei" |
|
|
02dag |
Lagt til d. 11-03-2009 13:32
|
Administrator Antall innlegg: 386 Innmeldt: 16.02.06 |
Forslag: Hvis det er slik at klubben sitter på en hel masse av disse homologeringspapirene, så er det på høy tid at kopier av disse blir lagt ut på dette forumet, under en ny link som kan hete "tekniske artikler" eller noe tilsvarende. Dette for at det skal bli lettere tilgjengelig for alle. Det samme med kopier av vognkort til biler med ekstra godkjenninger, for at vi andre da kan kunne henvise til disse ved eventuelle søknader om godkjenninger. Ser ikke noe radikalt med å ville gjøre forbedringer til et allerede bra design, men må jeg ha på tromler i det kvarteret visningen varer så gjør jeg det. Så konservativ skal jeg tillate meg å være. 1968 2002 på skilter juli 2016 |
|
|
22-02-70 |
Lagt til d. 11-03-2009 17:25
|
Medlem Antall innlegg: 92 Innmeldt: 17.02.06 |
Denne er jo godkjent med skiver bak! (BMW skiver) http://www.2002tu... 520DAT 2009 2002 1970 mod |
|
|
Johnny Pettersen |
Lagt til d. 11-03-2009 18:02
|
Medlem Antall innlegg: 744 Innmeldt: 13.11.06 |
Tror vel egentlig at man har bortimot like gode bremser med 250mm trommler bak samt at man har en mye mere holdbart håndbrekk ihvertfall iforhold til e21 varianten med de små håndbrekkskoene. |
|
|
bmwm2 |
Lagt til d. 11-03-2009 18:28
|
Medlem Antall innlegg: 189 Innmeldt: 12.02.06 |
Naa er det vel ikke slik at man bare maaler bremse effekten ved en oppbremsing men etter flere oppbremsinger etter hvarandre og da blir en trommel brems varm og bruker vesentlig mere tid paa og kjole seg ned igjen enn en skive brems. Haand bremsen er klart bedre i en trommel brems men hvis man ikke skal drive med brekksladd saa er vel ikke dette saa viktig saa lenge bilen staar paa haandbrekket. Beklager alle rare skrive maater men sitter med en maskin med utenlandskt tastatur. |
|
|
02dag |
Lagt til d. 13-03-2009 21:27
|
Administrator Antall innlegg: 386 Innmeldt: 16.02.06 |
Jeg tror faktisk det kan bli vanskelig med e21 bærearmer. Du får nemlig en økt sporvidde på 25mm i forhold til 02, men dette kan selvfølgelig kompenseres med en annen type felger og innpress av disse. Maks sporviddeøkning er 15mm ifølge biltilsynet. Vanlig 02 har en sporvidde på 1348 mm bak mens 2002 turbo har 1362 mm så hvis man setter på bærearmer fra en E21 så har man jo i teorien bare bygd 25 mm som er 13 mm mer enn turbo, så det kan jo kanskje gå. I tillegg så sier denne artikkelen som jeg fant på den tyske bmw-klubben sine sider at e21-bakbremsene er for svake siden e21 var lettere i rompa enn 2002. Faktisk sier de også at bakbremser fra en 325i E30 også er for svake for 02 av samme grunn. Synes dette hørtes litt rart ut, for jeg trodde 02 var den bilen i verden med lettest rompe, men det kan hende at det er tysken min som spiller meg et puss. E3 eller E9 går visst bra, for disse har 40-42 mm stempel. http://www.bmw-02.../nach4.htm 1968 2002 på skilter juli 2016 |
|
Gå til forum: |