Logg inn

Brukernavn

Passord



Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.

Navigasjon

· Diskusjonsforum
· Bildegalleri

Brukere online

· Gjester online: 3

· Medlemmer online: 0

· Antall medlemmer: 325
· Siste medlem: KarlJohanD

Forumtråder

Siste tråder
· BMW 2002 Baurcab
· Bytte av Forgassere.
· Bakrute NK 1800 ø.k.
· 15x7 ET25
· Kjølesplitter til e...
Mest aktive tråder
· bmw 2000 touring ... [314]
· Bristolgrå 2002,... [296]
· T 7002 [270]
· Hauso's 02 Tourin... [187]
· Renovrering av ti... [174]

Replikkboks

Du må logge inn for å skrive her.

3stk02
14/09/2023 10:27
Hva går en sportsgirboks getrag med 1 bak til storsekser for om dagen ?

02-Haakon
19/01/2023 08:33
Noen som har et høyre blinklys til 02 å selge?

02KNUT
20/11/2022 21:02
Hei.Er det noen som har baksete til 02 som de kan selge,eller ev.bare bakseterygg.

Rune M2-touring
19/09/2022 12:51
Er det noen her inne som har bil med S50B32 motor? Jeg har en motorstyring som jeg gjerne skulle ha funksjonstestet.

3stk02
25/12/2021 12:26
God jul.

02dag
02/08/2021 13:38
Er det noen som har felger som er 15x7 ET25 på sin bil. Hvilken dekkdimensjon og om det er noen problemer med dette?

02dag
28/01/2021 22:56
Er det noen som har en gammel utbrukt front liggende og slenger? Trenger 30cm av den øverste kanten som flukter med radiatoren.

Morten 2002
03/01/2021 12:02
Hei. Har noen der ute erfaring med deler til 02 ( teppe) fra et firma som kaller seg ONLY O2? Dem har en grei pris på teppe men er skeptisk til kvaliteten. Eller hva anbefaler dere. Mvh Morten 2002

02KNUT
01/11/2020 09:28
Hei.Er det noen som har bøyler(5 stk) til taktrekk til overs til salgs/ev bytte i noe annet?Ring 90780346

02tiiMykj
23/07/2020 19:27
hei hvor holder du til kunne være interessert i no deler

JE
19/06/2020 18:36
Noen som har en org vannpumpe til 02 liggende å slenge? eneste krav er at flensen til reimskiva er rett.

alfi1600-2
09/03/2020 12:44
Nokon som har eit godt forslag til plass ein kan få tak i varmeapparat til 1970 modell 1600-2?

Thomas
02/02/2020 21:17
For en flott dag og dato Grin 02.02.2020 Cool

Torleif
21/12/2019 18:59
God jul og godt nyttår Smile

DB47684
10/04/2019 13:27
Hei, Jeg har ikke egen delefilm, men tror at det delenummeret er en tidlig hovedsylinder for en-krets system? Ev. om det går an å se på den hvor mange uttak det er på siden og bunn av den?

e12535i
10/04/2019 07:33
Hei. Ser ut til at jeg ikke har rep-sett til 20,64mm pumpe, men antagelig (må sjekke) ei ny hovedpumpe til 1600ti/2002, nr. 34314750055, om den kan brukes.

DB47684
06/04/2019 10:59
Hei, er det noen som kan ha liggende overhalingssett til hovedsylinder bremse? 20,64mm. Delenummer: 34311113655.

DB47684
28/03/2019 13:39
Det høres bra ut, mange trivelige mennesker og mye nyttig kunnskap på dette forumet,så det hadde vært flott å få litt liv her igjen

2002turbo
25/03/2019 23:50
Joda, nå skal vi forsøke å blåse litt liv i det igjen :-)

JE
15/03/2019 20:18
kikker innom til tider, men siden man ikke har noen 02 lenger så blir det ikke bidratt med stort på fora lenger. (har to prosjekt tråder på Bimmers.no, en e30 og en e46) Er vel ikke til å stikke

Siste artikler

· Nasjonal Motordag
· Hvem er vi

Viser tråd

 Skriv ut tråd
EU-GODKJENNING
Ledo
Har en 1602 med 1800 turbo/intercooler på hånden. Den er ikke vist med denne motoren. Hva må jeg gjøre med bremser etc for å få den godkjent. Har tenkt å bygge den om etterhvert, men ønsker i mellomtiden å ha den registrert.
RL
-05 X5 3,0d
-01 316Ti
-85 635CSI
 
oyvind
Har ikke noen i klubben bygget om fra 1602-1802-2002 til 2002 turbo før . Papirer er det viktigste før ombygg da kan en snakke med Biltilsynet om hva de mener. Antar att turbo bremser er det en får org. dok på da dette er tuv godkjent de bremsene med volvo kalipper er neppe testet og har tuv dok.
Noen har vel gjort dette før.
Øyvind Nicolaysen
74 bmw 2002
82 bmw 316 1.8 orginal ( solgt )
85 bmw 518 1.8 i orginal (solgt)
73 bmw 3.0 si (solgt)
69 bmw 2002 (solgt)
73 bmw 2500 (solgt)
 
oyvind
For å oppklare en ting en EU godkjenning har ikke noe med om bilen er type godkjent eller ikke den bare konstanterer att bilen virker som den skal. Volvo bremsen er ikke godkjent av noen instanser så dette må en ta ansvar for selv. Endringer på motor mer enn 10-15 % økning krever godkjenning fra fabrikat eller godkjent instans der det testes som f.eks. TUV godkjenning. En turbo fra BMW har jo større bremser enn std. modellen så det forklarer att hvis en setter inn turbomotor så for å få dette godkjent inn i vongkortet må det foreligge godkjente dok. ellers er bilen ulovlig og en ting som [b]TBJERKHOLT skriver er att NAF godkjente hans bremser her kan NAF miste retten til EUgodkjenningen så strengt er dette .
Som Dere skjønner har jeg en god bekjent i biltilsynet som er god å ha da det lønner seg å følge reglene særlig hvis en legger mye tid og arbeid i en bil så er det jo greit å få det godkjent også. Så mitt råd skaff dok. forst bygg om etterpå.
Øyvind Nicolaysen
74 bmw 2002
82 bmw 316 1.8 orginal ( solgt )
85 bmw 518 1.8 i orginal (solgt)
73 bmw 3.0 si (solgt)
69 bmw 2002 (solgt)
73 bmw 2500 (solgt)
 
02dag
Tar opp igjen en gammel tråd her. Jeg skal bygge om til tii fjærbein og turbo skiver eventuelt E21 323i skiver(hva er forskjellen egentlig?).

Bak vil jeg ha skiver, men dette medfører adskillige problemer. Jeg kan enten ha bærearmer fra en e21, og da få originale bremser fra denne serien. Problemet da er at fjærfestet må overføres fra 02, eller oppned-dempere med coilovers.

eller jeg kan ta å gjøre om bremsene med å sette inn golf-skiver, eller faktisk så kan man bruke skiver fra en E30 318i, men da må skiva dreies ned til 12mm og man slipper å dreie ned navet så fryktelig, og calippere fra en golf gti 16v. Dette medfører tre problemer, nemlig at man må spesiallage en brakett for å feste kalipperen, en håndbrekk-kabel fra en 95 Jetta må moddes og det at man rett og slett bruker deler fra et annet bilmerke.

Hva vil biltilsynet kicke minst på tro? Sad
1968 2002 på skilter juli 2016
 
oyvind
Har du ikke dok fra BMW eller TUV er alt du beskriver underkjent, biltilsynet kan ikke skrive godkjent på noe som ikke er dokumentert for de har revisjon på alt som gjøres av godkjenninger og da blir alle feil godkjenninger oppdaget ( tror de da) så dok først ombyggning etterpå eller ikke prøve å godkjenne ( forandre vognkortet)
Kan vel si att å bruke deler fra andre bilmerker osv. er helt sikkert ikke testet så dette vil ikke bli godkjent selv om det virker OK.
Øyvind Nicolaysen
74 bmw 2002
82 bmw 316 1.8 orginal ( solgt )
85 bmw 518 1.8 i orginal (solgt)
73 bmw 3.0 si (solgt)
69 bmw 2002 (solgt)
73 bmw 2500 (solgt)
 
02dag
Det betyr at den eneste måten å få dette til på er å vise bilen med et annet oppsett?

Eller finne et oppsett som er lovlig i Tyskland, og få dok hos TUV?

Det jeg har hørt er at det siste kan man bare glemme, for de skal ha vanvittige mye penger for dette.
1968 2002 på skilter juli 2016
 
2002turbo
JA, VEIEN TIL LYKKE HOS BILTILSYNET = ORIGINALBIL Cool Cool Cool

Klart det er mulig å få godkjent ombygde 02-er, men da må man følge gamle godkjenninger fra BMW systemet. Motorsport FIA papirer, samt oppgraderinger som var godkjent på 70-tallet, "Turbo" / Alpina etc.
Konservativt Shock

"Neddreide bremseskiver fra folkevogn i hekken på en -02"
...kanskje trygt for oss medtrafikkanter at Biltilsynet tar ansvar Wink


Mvh Espen
Generaloberstmajor i Originalpolitiets hyperkonservative godkjenningsnemd
Vern om våre kulturskatter !
Redigert av 2002turbo den 09-03-2009 23:50
 
02dag
2002turbo skrev:
JA, VEIEN TIL LYKKE HOS BILTILSYNET = ORIGINALBIL Cool Cool Cool

NOT


Klart det er mulig å få godkjent ombygde 02-er, men da må man følge gamle godkjenninger fra BMW systemet. Motorsport FIA papirer, samt oppgraderinger som var godkjent på 70-tallet, "Turbo" / Alpina etc.
Konservativt Shock


Har du noen gang prøvd å snakke med BMW om ombygginger? Liten respons å få fra den kanten, men kanskje noen hos Mobile Tradition kan gi svar, men jeg tviler. Når det gjelder motorsport, så er jo alt lov, så jeg ser ikke poenget. Oppgraderinger som var godkjent på 70-tallet kan nok være veien å gå, men så vidt jeg vet så er det ikke noen 2002 alpinaer som hadde skiver bak, og biltilsynet vil jo aldri gi slipp på sin base, hvor jeg er sikker på at hvis man leter, så vil man finne ganske mange rare ting som er blitt godkjent opp igjennom tidene.


"Neddreide bremseskiver fra folkevogn i hekken på en -02"
...kanskje trygt for oss medtrafikkanter at Biltilsynet tar ansvar Wink

Mvh Espen
Generaloberstmajor i Originalpolitiets hyperkonservative godkjenningsnemd
Vern om våre kulturskatter !


no comment......Frown
1968 2002 på skilter juli 2016
 
2002turbo
BMW /Mobile kan du bare glemme. De håper vel at den økte vrakpanten vil fjerne "slike" uønskede elementer Frown

FIA-Homologerings papirer får du hos "NBF" Bilsportforbundet ( eller på klubbtreff Wink ).
De fleste FIA papirer gjelder gateregistrerte biler = Biltilsynet godkjenner Grin .

Men trolig er dette for konservativt for deg ? ( ...ingen bremseskiver bak ! )
Så da sitter du igjen med de sterkt begrensede alternativene TÜV og individuell godkjenning.
Ingen skal ta fra deg at det er mulig med radikale ombygginger ...det er jo derfor det finnes prøve-skilter Cool

Min erfaring etter 20år i dette klubbmiljøet er at radikale prosjekter gror fast i garasjegulvet Sad
Innse virkligheten, få klar bilen og kom deg ut på tur Grin


"Originalpolizei"
 
02dag
Forslag:

Hvis det er slik at klubben sitter på en hel masse av disse homologeringspapirene, så er det på høy tid at kopier av disse blir lagt ut på dette forumet, under en ny link som kan hete "tekniske artikler" eller noe tilsvarende. Dette for at det skal bli lettere tilgjengelig for alle.

Det samme med kopier av vognkort til biler med ekstra godkjenninger, for at vi andre da kan kunne henvise til disse ved eventuelle søknader om godkjenninger.

Ser ikke noe radikalt med å ville gjøre forbedringer til et allerede bra design, men må jeg ha på tromler i det kvarteret visningen varer så gjør jeg det. Så konservativ skal jeg tillate meg å være.
1968 2002 på skilter juli 2016
 
22-02-70
Denne er jo godkjent med skiver bak! (BMW skiver)
http://www.2002tu...
520DAT 2009
2002 1970 mod
 
Johnny Pettersen
Tror vel egentlig at man har bortimot like gode bremser med 250mm trommler bak samt at man har en mye mere holdbart håndbrekk ihvertfall iforhold til e21 varianten med de små håndbrekkskoene.
 
bmwm2
Naa er det vel ikke slik at man bare maaler bremse effekten ved en oppbremsing men etter flere oppbremsinger etter hvarandre og da blir en trommel brems varm og bruker vesentlig mere tid paa og kjole seg ned igjen enn en skive brems.
Haand bremsen er klart bedre i en trommel brems men hvis man ikke skal drive med brekksladd saa er vel ikke dette saa viktig saa lenge bilen staar paa haandbrekket.
Beklager alle rare skrive maater men sitter med en maskin med utenlandskt tastatur.
 
02dag
Jeg tror faktisk det kan bli vanskelig med e21 bærearmer. Du får nemlig en økt sporvidde på 25mm i forhold til 02, men dette kan selvfølgelig kompenseres med en annen type felger og innpress av disse. Maks sporviddeøkning er 15mm ifølge biltilsynet. Vanlig 02 har en sporvidde på 1348 mm bak mens 2002 turbo har 1362 mm så hvis man setter på bærearmer fra en E21 så har man jo i teorien bare bygd 25 mm som er 13 mm mer enn turbo, så det kan jo kanskje gå.

I tillegg så sier denne artikkelen som jeg fant på den tyske bmw-klubben sine sider at e21-bakbremsene er for svake siden e21 var lettere i rompa enn 2002. Faktisk sier de også at bakbremser fra en 325i E30 også er for svake for 02 av samme grunn. Synes dette hørtes litt rart ut, for jeg trodde 02 var den bilen i verden med lettest rompe, men det kan hende at det er tysken min som spiller meg et puss. E3 eller E9 går visst bra, for disse har 40-42 mm stempel.

http://www.bmw-02.../nach4.htm
1968 2002 på skilter juli 2016
 
Gå til forum:
Generert på: 0.09 sekunder
24,102,676 Unike besøk