· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
Moment på toppakning
|
|
2002turbo |
Lagt til d. 03-01-2008 21:13
|
Medlem Antall innlegg: 876 Innmeldt: 13.02.06 |
Det er vel noen nye spesifikasjoner for tilltrekking av topplokksboltene ? Moment + grader + grader ? ? Nyoverhalt topp på 2000 Coupe'en Espen Alm 2002 turbo -75 // 1600 Cabriolet -68 1-serie Coupe -08 // X5 4,8i -08 Lotus Elise S2 -03 // F355 Berlinetta -97 Norton Dominator -60 // Ducati 750SS -94 |
|
|
02dag |
Lagt til d. 05-01-2008 15:03
|
Administrator Antall innlegg: 386 Innmeldt: 16.02.06 |
Hva mener du med "nye" spesifikasjoner ved tiltrekking? På side 97 i den lille oransje bokji (betriebsanleitnung) står det 7,0 mkp. Multipliser med 10 for å få Nm. Trekk til alle først med halvparten så mye moment, og trekk deretter til med oppgitt moment. Har ihvertfall jeg alltid gjort. 1968 2002 på skilter juli 2016 |
|
|
Johnny Pettersen |
Lagt til d. 05-01-2008 22:01
|
Medlem Antall innlegg: 744 Innmeldt: 13.11.06 |
1 gang:45NM 2 gang:65NM 3 gang:72NM Bruk BESTANDIG nye topplpkks bolter. Ifølge motorverksted jeg bruker så er det ikke lenger nødvendig med ettertrekking etter x antall kilometer |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 05-01-2008 22:33
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Ha hørt at de orginale boltene med vanlig 6kanthode ikke er strekkbolter? De sa de kunne brukes om og om igjen... Og de må vel ettertrekkes. Jeg har aldri kjøpt nye bolter når jeg har skrudd M10 og har enda ikke hatt problemer. Men jeg bruker ikke 72 Nm som høyeste moment...... Legger på LITT til, etter tips fra en som har kjørt løp og skrudd 02
|
|
|
2002turbo |
Lagt til d. 06-01-2008 12:16
|
Medlem Antall innlegg: 876 Innmeldt: 13.02.06 |
Forrige gang jeg kjøpte toppakning fikk jeg med en lapp med "NYE" innstruksjoner over tiltrekking av topplokksbolter. Mener å huske at det skulle trekkes til ca 60Nm + 45'gr + 45'gr ?? Jeg tror ikke de gamle M10 motorene hadde strekkbolter ( ? ). Det er særlig i de senere år at det er påpeket viktighet med å skifte bolter. Jeg pleier å rense gjengene på både bolter og blokk ( 12x1,75 ) slik at de sklir lett. Motoren jeg holder på med nå er en av de aller første produserte to-literene. Den har motornummer 001565 og er fra -66. Det var 2000C/CS som var først ute med M10 to-literen i 1965/66. Den har kun gått 84.000 Km på sine 41 år men til sommeren skal det igjen bli flere. Espen Alm 2002 turbo -75 // 1600 Cabriolet -68 1-serie Coupe -08 // X5 4,8i -08 Lotus Elise S2 -03 // F355 Berlinetta -97 Norton Dominator -60 // Ducati 750SS -94 |
|
|
Johnny Pettersen |
Lagt til d. 06-01-2008 15:29
|
Medlem Antall innlegg: 744 Innmeldt: 13.11.06 |
Hei! Ikke sikkert det er nødvendig å bytte boltene men jeg har for sikkerhets skyld gjort det til en vane og bytte de og dermed aldri hatt noe uhell eller lekkasjer. Disse bilene er jo 30 år gamle og i flestefall har toppene vært av flere ganger forut. *Greit å bruke både bukseseler og belte* |
|
Gå til forum: |