Logg inn

Brukernavn

Passord



Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.

Navigasjon

· Diskusjonsforum
· Bildegalleri

Brukere online

· Gjester online: 1

· Medlemmer online: 0

· Antall medlemmer: 325
· Siste medlem: KarlJohanD

Forumtråder

Siste tråder
· BMW 2002 Baurcab
· Bytte av Forgassere.
· Bakrute NK 1800 ø.k.
· 15x7 ET25
· Kjølesplitter til e...
Mest aktive tråder
· bmw 2000 touring ... [314]
· Bristolgrå 2002,... [296]
· T 7002 [270]
· Hauso's 02 Tourin... [187]
· Renovrering av ti... [174]

Replikkboks

Du må logge inn for å skrive her.

3stk02
14/09/2023 10:27
Hva går en sportsgirboks getrag med 1 bak til storsekser for om dagen ?

02-Haakon
19/01/2023 08:33
Noen som har et høyre blinklys til 02 å selge?

02KNUT
20/11/2022 21:02
Hei.Er det noen som har baksete til 02 som de kan selge,eller ev.bare bakseterygg.

Rune M2-touring
19/09/2022 12:51
Er det noen her inne som har bil med S50B32 motor? Jeg har en motorstyring som jeg gjerne skulle ha funksjonstestet.

3stk02
25/12/2021 12:26
God jul.

02dag
02/08/2021 13:38
Er det noen som har felger som er 15x7 ET25 på sin bil. Hvilken dekkdimensjon og om det er noen problemer med dette?

02dag
28/01/2021 22:56
Er det noen som har en gammel utbrukt front liggende og slenger? Trenger 30cm av den øverste kanten som flukter med radiatoren.

Morten 2002
03/01/2021 12:02
Hei. Har noen der ute erfaring med deler til 02 ( teppe) fra et firma som kaller seg ONLY O2? Dem har en grei pris på teppe men er skeptisk til kvaliteten. Eller hva anbefaler dere. Mvh Morten 2002

02KNUT
01/11/2020 09:28
Hei.Er det noen som har bøyler(5 stk) til taktrekk til overs til salgs/ev bytte i noe annet?Ring 90780346

02tiiMykj
23/07/2020 19:27
hei hvor holder du til kunne være interessert i no deler

JE
19/06/2020 18:36
Noen som har en org vannpumpe til 02 liggende å slenge? eneste krav er at flensen til reimskiva er rett.

alfi1600-2
09/03/2020 12:44
Nokon som har eit godt forslag til plass ein kan få tak i varmeapparat til 1970 modell 1600-2?

Thomas
02/02/2020 21:17
For en flott dag og dato Grin 02.02.2020 Cool

Torleif
21/12/2019 18:59
God jul og godt nyttår Smile

DB47684
10/04/2019 13:27
Hei, Jeg har ikke egen delefilm, men tror at det delenummeret er en tidlig hovedsylinder for en-krets system? Ev. om det går an å se på den hvor mange uttak det er på siden og bunn av den?

e12535i
10/04/2019 07:33
Hei. Ser ut til at jeg ikke har rep-sett til 20,64mm pumpe, men antagelig (må sjekke) ei ny hovedpumpe til 1600ti/2002, nr. 34314750055, om den kan brukes.

DB47684
06/04/2019 10:59
Hei, er det noen som kan ha liggende overhalingssett til hovedsylinder bremse? 20,64mm. Delenummer: 34311113655.

DB47684
28/03/2019 13:39
Det høres bra ut, mange trivelige mennesker og mye nyttig kunnskap på dette forumet,så det hadde vært flott å få litt liv her igjen

2002turbo
25/03/2019 23:50
Joda, nå skal vi forsøke å blåse litt liv i det igjen :-)

JE
15/03/2019 20:18
kikker innom til tider, men siden man ikke har noen 02 lenger så blir det ikke bidratt med stort på fora lenger. (har to prosjekt tråder på Bimmers.no, en e30 og en e46) Er vel ikke til å stikke

Siste artikler

· Nasjonal Motordag
· Hvem er vi

Viser tråd

 Skriv ut tråd
4:37 Utveksling.
turbo2
Skal sitte 4:37 utveksling i bilen min nå. Er dette en uvanelig utveksling?

Og hva sitter orginalt i turboen? Skal også sitte orginal turbo kasse i min bil, noen måte å se dette på? Nr. eller lignende..

Lurer på så mye, men bare spørr jeg.Smile

Bo.
Redigert av turbo2 den 26-02-2008 16:09
 
02dag
Jeg har ikke hørt om at det er veldig mange som har en slik utveksling i sine 02'er, vanligst på 2002 er 1:3,65. ellers så er vel også 1:4,11 en veldig vanlig utveksling.

en original turbokasse har jeg ikke hørt om, men på bmw 2002 ble det lever en 4-trinnskasse som standard og en 5-trinns sportskasse som opsjon. den 5-trinns sportskassa, ble det bare laget ca 3500 av, men av turboene så var det vel en god del som ble levert med denne opsjonen. du kjenner igjen denne kassa ved at 1. gir er ned til venstre.
1968 2002 på skilter juli 2016
 
Johnny Pettersen
Turbo hadde så vidt jeg vet 3.45 i utveksling i motsetning til som Dag sier 3.64 i 2002 og 4.11 i de mindre. 4.37 vil bli veldig masete etter veien. Man fikk mange forskjellige utvekslinger såsom 4,37, 4,75 og 5.13 kanskje også flere. Tror ikke disse var ett original tilbehør men kunne kjøpes gjennom Alpina , Motor Nord etc.
Tror ikke Turbo hadde noen spesiell 4 trinns kasse , dertil var serien for liten. Dette kan sikkert noen bekrefte eller avkrefte.

Ideele utveksling til standard 02 med original rulle omkrets på dekkene er 5 trinns overdrivet fra E21 samt 3.90 i diff. Da ligger man på ca 3000 omdr. i 100.
 
02-Oivind
Mente gearkassa i turbo'n har et såkalt laaangt 1.gear??? Mulig jeg husker feil her nå. Pfft
Øivind Seielstad

1947 BMW 321
1969 BMW 2002

1952 BMW 340-2 solgt
1965 BMW 1800 solgt
1966 BMW 2000 hogd
1968 BMW 2000CS solgt
1969 BMW 2800 hogd
1970 BMW 1600-2 solgt
1972 BMW 1800 hogd
1973 BMW 1602 hogd
1973 BMW 2002 solgt
1974 BMW 2002 solgt
1975 BMW 2500A hogd
1977 BMW 3.0Si solgt
 
02alpina
Det stemmer det at turbo kasse hadde laaaangt første gir ,men finne rlite i bøker som kan gi noe nummer, pinnen er herved kastet over til her.Alm
Per Foss
2011 -BMW X1 -M-sport 2.0d-xdrive
2010 - BMW 1-serie 116d M-sport (solgt)
2011 - BMW 1 M coupe
89-M3 E30 2.3 liter
85-528i 3.5 535 motor (Solgt)
77-1502 med turbo bredding M2 (solgt)
75-2002tii M2 (Solgt)
74-2002tii (må bli ferdig til 2016 BavariaTour)


mobil : 90 76 07 83
e-post :fossper@gmail.com
 
02alpina
Turbo hadde utveksling 3.36:1 , 3.45 på gamle tii og 3.64 på nyere tii. 4.37 er benevnt som "Spesial Equipment" options
Per Foss
2011 -BMW X1 -M-sport 2.0d-xdrive
2010 - BMW 1-serie 116d M-sport (solgt)
2011 - BMW 1 M coupe
89-M3 E30 2.3 liter
85-528i 3.5 535 motor (Solgt)
77-1502 med turbo bredding M2 (solgt)
75-2002tii M2 (Solgt)
74-2002tii (må bli ferdig til 2016 BavariaTour)


mobil : 90 76 07 83
e-post :fossper@gmail.com
 
Rune M2-touring
Turbo hadde en annen kasse med følgende delenummer (ikke lenger tilgjengelig over disk): 23 00 1 204 410

114 2002turbo SEDAN, M10, Euro, MANUAL (2291) : 4-GEAR TRANSMISSION
114 2002turbo SEDAN, M10, Euro, MANUAL (2291) : GETRAG 242 HOUSING+ATTACHING PARTS
114 2002turbo SEDAN, M10, Euro, MANUAL (2291) : GETRAG 242 HOUSING+ATTACHING PARTS
Rune Kvamme
'72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x
'76 1502 x
'96 525 tdsA x
'77 Porsche 911 S
(3.6 konvertering, lang tids prosjekt,
backdating til -73 RS)
'00 530 td
'99 Z3 Coupe 2.8
 
http://www.bmwccn.no/hjemmesider/Hjemmeside.aspx?Id=203
geirm
Hei, er redd du må demontere kassa og telle utveksliger for å være 100% sikker på at du har en Turbo kasse. Getrag har en lei tendens til å ikke merke kassene sine med serie og produkt no. Jeg snakka med Kay flere ganger under oppbygginga av bilen og hele tiden sa han at han hadde en Turbo kasse som skulle på.

Hva gjelder bakakslingsutvekslinga er den ideell på Rudskogen og Våler, Classic Racing gutta bruker 4,37:1 da kan de legge inn 5. gearet (1:1) på langstrekka, Om du planlegger å kjøre bilen på gata tror jeg du blir fort lei av å ha 4000rpm ved 100km/t og toppfart på 170.

Geir...
BMWCCN medlem # 424

75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil
70 2002 App. K race car
 
2002turbo
Nei, turbo girkassen er ikke en vanlig 4-trinns kasse.
Den har langt første og tre tette. Delenummer til drev, sync og lager er spesielt til denne kassa. Den er trolig forsterket for å tåle 2002turboen's ekstra dreimoment.
Utvekslingen på Turbo diff 1:3,36 som ga en toppfart på 212 Km/t (minst Pfft )
( raskeste BMW frem til M1 i -78 )

Jeg tror det stemmer at Kai hadde en turbo girkasse. Den kommer vel fra den hvite Turboen i Telemark.

Stell pent med den girkassa ...eller selg den til meg Wink
Espen Alm
2002 turbo -75 // 1600 Cabriolet -68
1-serie Coupe -08 // X5 4,8i -08
Lotus Elise S2 -03 // F355 Berlinetta -97
Norton Dominator -60 // Ducati 750SS -94
 
turbo2
Den kassen jeg har i bilen nå har i allefall langt førstegir i forhold til de anndre 02ene jeg har kjørt.

Bilem min (om den ike blir solgt) skal kun brukes i korte sammenhenger på veien, og på div banetreff, så 4.37 utveksling er helt ok. Hadde 4.63 i escorten og den var helt topp!Smile

Dere tåler vel 2 ford bilder?Wink
Redigert av turbo2 den 28-02-2008 16:42
 
02Ronny
Tøff Escort, så veldig pen ut.
Hilsen Ronny

Mob: 90857950

Lokalt forum:http://helgeland-.../index.htm
 
Thomas
Men det er en Escort..... ikke bra...med slike bilder..her... AngryAngry
Thomas E. Møller
epost: thomoell@online.no
 
geirm
Escort er vel nesten på høyde med 02, et klart annet valg.

Snakker om Escort, det Norske Escort miljøet holder faglig veldig høyt nivå. Sjekk ut hjemme siden deres www.norskescortre... Klikk på prosjektforum her er det mye å lære for mange av oss.

Geir...
BMWCCN medlem # 424

75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil
70 2002 App. K race car
 
knut-s
Geir, nå er du på ville veier. Og sammenligne Ford med BMW er å sammenligne gråstein og diamanter. Orginal Escort MK1 og 2 er like tøffe som Sinsentrikken. Modifisert er noe annet.
Raskeste versjon hadde vel 110 hester. Wow.

Mvh

Knut S
 
geirm
knut-s skrev:
Geir, nå er du på ville veier. Og sammenligne Ford med BMW er å sammenligne gråstein og diamanter. Orginal Escort MK1 og 2 er like tøffe som Sinsentrikken. Modifisert er noe annet.
Raskeste versjon hadde vel 110 hester. Wow.

Mvh

Knut S


Hei Knut, må inrømme du har et poeng der. Eide en 77 RS 2000 en gang, den var tatt inn til Norge som gr1+ bil. 160 hk med 2 x 44 IDF, kjempekul bil. Men klart, Escort 1300 med trommelbremser forran er ikke akkurat det jeg fantaserer om.

Den grimme sannhet er jo at på 70 tallet greide 02en aldrig å vinne DTM eller ETC i divisjon 2 (inntil 2 liter), Zackspeed Escortene dro alltid det lengste strået.

Geir...
BMWCCN medlem # 424

75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil
70 2002 App. K race car
 
knut-s
Enig at Escorten vant mye men den hadde jo intet med standardbilen å gjøre. Hadde man derimot kjørte med helt standard biler, skulle jeg likt å se den Escorten som hang på en TII eller en Turbo.
Noe annet ble det jo når E21n kom som løpsbil. Da slet Escortene.
Muligens en TII til på vei til Norge i helgen.

Mvh

Knut S
 
turbo2
Ikke meningen å starte en krangel her.. MEN Escort RS 1800 BDA hadde vel like mye sugehester som det var i 02 Turbo. ORGINALT!

Men det er jo klart at Bmwen har MYE bedre kjøreegenskaper.

Denne fighten varte vel gjennom hele 80-tallet også med Cosworth og e30 M3... men der byttet de jo rolle, Ford med turbo og Bmw med sugemotor....

Erfaringen min så langt er at det også er lettere å ta ut meye haster av en M10 motor med gassere enn av en OHC fordmotor mad samme oppsett.

Bo.
 
geirm
FIA's Appendix J (regelverket som regulerte all racing på 70 tallet) var jo mer eller mindre skrevet for Ford Escort og Capri. BMW kunne ikke endre innfestningspunktene på hjulopphenget men for Ford fantes det spesial regler som blant annet tillot 4-link og WAT link. Forran var det likeså, Ford Escort og Capri har kombinert krengningshammer og Caster stag hvilket er en super dårlig løsning. Dette kunne Ford gjøre om og montere kompresjonsstag.

E-21 har også denne noe tvilsomme løsningen med kombinert krengningshammer og Caster stag. I racing blir dette stort sett endret, E-21 er homologert med separat Caster stag. E-21 kjempet i første rekke med Capri i gr.5, her vant BMW i 1977 og 1978 men de neste årene frem til 1982 når DRM var slutt vant Caprien i 1979 og 1982.

Det som gjør Ford Escort så spennende er at alle deler for å gjøre den til en vinner finnes ferdig "bolt on" og til en grei pris. Skal en bygge en 02 eller E-21 racer bil må en mer eller mindre lage alt selv.

Jeg er enig i at det burde være lettere å ta ut effekt i en M-10 eller en Pinto, men jeg husker Claes Esbjugs fantastiske 1,04 på Rudskogen i en MK 2 med Pinto.

Geir...
Geir...
BMWCCN medlem # 424

75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil
70 2002 App. K race car
 
Gå til forum:
Generert på: 0.10 sekunder
24,101,392 Unike besøk