· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
4:37 Utveksling.
|
|
turbo2 |
Lagt til d. 26-02-2008 16:00
|
Medlem Antall innlegg: 78 Innmeldt: 25.11.07 |
Skal sitte 4:37 utveksling i bilen min nå. Er dette en uvanelig utveksling? Og hva sitter orginalt i turboen? Skal også sitte orginal turbo kasse i min bil, noen måte å se dette på? Nr. eller lignende.. Lurer på så mye, men bare spørr jeg. Bo. Redigert av turbo2 den 26-02-2008 16:09 |
|
|
02dag |
Lagt til d. 26-02-2008 17:49
|
Administrator Antall innlegg: 386 Innmeldt: 16.02.06 |
Jeg har ikke hørt om at det er veldig mange som har en slik utveksling i sine 02'er, vanligst på 2002 er 1:3,65. ellers så er vel også 1:4,11 en veldig vanlig utveksling. en original turbokasse har jeg ikke hørt om, men på bmw 2002 ble det lever en 4-trinnskasse som standard og en 5-trinns sportskasse som opsjon. den 5-trinns sportskassa, ble det bare laget ca 3500 av, men av turboene så var det vel en god del som ble levert med denne opsjonen. du kjenner igjen denne kassa ved at 1. gir er ned til venstre. 1968 2002 på skilter juli 2016 |
|
|
Johnny Pettersen |
Lagt til d. 26-02-2008 18:38
|
Medlem Antall innlegg: 744 Innmeldt: 13.11.06 |
Turbo hadde så vidt jeg vet 3.45 i utveksling i motsetning til som Dag sier 3.64 i 2002 og 4.11 i de mindre. 4.37 vil bli veldig masete etter veien. Man fikk mange forskjellige utvekslinger såsom 4,37, 4,75 og 5.13 kanskje også flere. Tror ikke disse var ett original tilbehør men kunne kjøpes gjennom Alpina , Motor Nord etc. Tror ikke Turbo hadde noen spesiell 4 trinns kasse , dertil var serien for liten. Dette kan sikkert noen bekrefte eller avkrefte. Ideele utveksling til standard 02 med original rulle omkrets på dekkene er 5 trinns overdrivet fra E21 samt 3.90 i diff. Da ligger man på ca 3000 omdr. i 100. |
|
|
02-Oivind |
Lagt til d. 26-02-2008 19:17
|
Medlem Antall innlegg: 1466 Innmeldt: 20.02.06 |
Mente gearkassa i turbo'n har et såkalt laaangt 1.gear??? Mulig jeg husker feil her nå.
Øivind Seielstad 1947 BMW 321 1969 BMW 2002 1952 BMW 340-2 solgt 1965 BMW 1800 solgt 1966 BMW 2000 hogd 1968 BMW 2000CS solgt 1969 BMW 2800 hogd 1970 BMW 1600-2 solgt 1972 BMW 1800 hogd 1973 BMW 1602 hogd 1973 BMW 2002 solgt 1974 BMW 2002 solgt 1975 BMW 2500A hogd 1977 BMW 3.0Si solgt |
|
|
02alpina |
Lagt til d. 26-02-2008 20:55
|
Medlem Antall innlegg: 488 Innmeldt: 13.02.06 |
Det stemmer det at turbo kasse hadde laaaangt første gir ,men finne rlite i bøker som kan gi noe nummer, pinnen er herved kastet over til her.Alm
Per Foss 2011 -BMW X1 -M-sport 2.0d-xdrive 2010 - BMW 1-serie 116d M-sport (solgt) 2011 - BMW 1 M coupe 89-M3 E30 2.3 liter 85-528i 3.5 535 motor (Solgt) 77-1502 med turbo bredding M2 (solgt) 75-2002tii M2 (Solgt) 74-2002tii (må bli ferdig til 2016 BavariaTour) mobil : 90 76 07 83 e-post :fossper@gmail.com |
|
|
02alpina |
Lagt til d. 26-02-2008 20:58
|
Medlem Antall innlegg: 488 Innmeldt: 13.02.06 |
Turbo hadde utveksling 3.36:1 , 3.45 på gamle tii og 3.64 på nyere tii. 4.37 er benevnt som "Spesial Equipment" options
Per Foss 2011 -BMW X1 -M-sport 2.0d-xdrive 2010 - BMW 1-serie 116d M-sport (solgt) 2011 - BMW 1 M coupe 89-M3 E30 2.3 liter 85-528i 3.5 535 motor (Solgt) 77-1502 med turbo bredding M2 (solgt) 75-2002tii M2 (Solgt) 74-2002tii (må bli ferdig til 2016 BavariaTour) mobil : 90 76 07 83 e-post :fossper@gmail.com |
|
|
Rune M2-touring |
Lagt til d. 26-02-2008 20:59
|
Medlem Antall innlegg: 323 Innmeldt: 22.02.06 |
Turbo hadde en annen kasse med følgende delenummer (ikke lenger tilgjengelig over disk): 23 00 1 204 410 114 2002turbo SEDAN, M10, Euro, MANUAL (2291) : 4-GEAR TRANSMISSION 114 2002turbo SEDAN, M10, Euro, MANUAL (2291) : GETRAG 242 HOUSING+ATTACHING PARTS 114 2002turbo SEDAN, M10, Euro, MANUAL (2291) : GETRAG 242 HOUSING+ATTACHING PARTS Rune Kvamme '72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x '76 1502 x '96 525 tdsA x '77 Porsche 911 S (3.6 konvertering, lang tids prosjekt, backdating til -73 RS) '00 530 td '99 Z3 Coupe 2.8 |
|
|
geirm |
Lagt til d. 26-02-2008 21:54
|
Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
Hei, er redd du må demontere kassa og telle utveksliger for å være 100% sikker på at du har en Turbo kasse. Getrag har en lei tendens til å ikke merke kassene sine med serie og produkt no. Jeg snakka med Kay flere ganger under oppbygginga av bilen og hele tiden sa han at han hadde en Turbo kasse som skulle på. Hva gjelder bakakslingsutvekslinga er den ideell på Rudskogen og Våler, Classic Racing gutta bruker 4,37:1 da kan de legge inn 5. gearet (1:1) på langstrekka, Om du planlegger å kjøre bilen på gata tror jeg du blir fort lei av å ha 4000rpm ved 100km/t og toppfart på 170. Geir... BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
|
2002turbo |
Lagt til d. 27-02-2008 00:23
|
Medlem Antall innlegg: 876 Innmeldt: 13.02.06 |
Nei, turbo girkassen er ikke en vanlig 4-trinns kasse. Den har langt første og tre tette. Delenummer til drev, sync og lager er spesielt til denne kassa. Den er trolig forsterket for å tåle 2002turboen's ekstra dreimoment. Utvekslingen på Turbo diff 1:3,36 som ga en toppfart på 212 Km/t (minst ) ( raskeste BMW frem til M1 i -78 ) Jeg tror det stemmer at Kai hadde en turbo girkasse. Den kommer vel fra den hvite Turboen i Telemark. Stell pent med den girkassa ...eller selg den til meg Espen Alm 2002 turbo -75 // 1600 Cabriolet -68 1-serie Coupe -08 // X5 4,8i -08 Lotus Elise S2 -03 // F355 Berlinetta -97 Norton Dominator -60 // Ducati 750SS -94 |
|
|
turbo2 |
Lagt til d. 27-02-2008 08:57
|
Medlem Antall innlegg: 78 Innmeldt: 25.11.07 |
Den kassen jeg har i bilen nå har i allefall langt førstegir i forhold til de anndre 02ene jeg har kjørt. Bilem min (om den ike blir solgt) skal kun brukes i korte sammenhenger på veien, og på div banetreff, så 4.37 utveksling er helt ok. Hadde 4.63 i escorten og den var helt topp! Dere tåler vel 2 ford bilder? Redigert av turbo2 den 28-02-2008 16:42 |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 27-02-2008 17:06
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Tøff Escort, så veldig pen ut.
|
|
|
Thomas |
Lagt til d. 28-02-2008 12:52
|
Superadministrator Antall innlegg: 212 Innmeldt: 11.02.06 |
Men det er en Escort..... ikke bra...med slike bilder..her...
Thomas E. Møller epost: thomoell@online.no |
|
|
geirm |
Lagt til d. 28-02-2008 20:51
|
Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
Escort er vel nesten på høyde med 02, et klart annet valg. Snakker om Escort, det Norske Escort miljøet holder faglig veldig høyt nivå. Sjekk ut hjemme siden deres www.norskescortre... Klikk på prosjektforum her er det mye å lære for mange av oss. Geir... BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
|
knut-s |
Lagt til d. 28-02-2008 22:42
|
Medlem Antall innlegg: 34 Innmeldt: 04.02.08 |
Geir, nå er du på ville veier. Og sammenligne Ford med BMW er å sammenligne gråstein og diamanter. Orginal Escort MK1 og 2 er like tøffe som Sinsentrikken. Modifisert er noe annet. Raskeste versjon hadde vel 110 hester. Wow. Mvh Knut S |
|
|
geirm |
Lagt til d. 28-02-2008 22:58
|
Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
knut-s skrev: Geir, nå er du på ville veier. Og sammenligne Ford med BMW er å sammenligne gråstein og diamanter. Orginal Escort MK1 og 2 er like tøffe som Sinsentrikken. Modifisert er noe annet. Raskeste versjon hadde vel 110 hester. Wow. Mvh Knut S Hei Knut, må inrømme du har et poeng der. Eide en 77 RS 2000 en gang, den var tatt inn til Norge som gr1+ bil. 160 hk med 2 x 44 IDF, kjempekul bil. Men klart, Escort 1300 med trommelbremser forran er ikke akkurat det jeg fantaserer om. Den grimme sannhet er jo at på 70 tallet greide 02en aldrig å vinne DTM eller ETC i divisjon 2 (inntil 2 liter), Zackspeed Escortene dro alltid det lengste strået. Geir... BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
|
knut-s |
Lagt til d. 29-02-2008 09:07
|
Medlem Antall innlegg: 34 Innmeldt: 04.02.08 |
Enig at Escorten vant mye men den hadde jo intet med standardbilen å gjøre. Hadde man derimot kjørte med helt standard biler, skulle jeg likt å se den Escorten som hang på en TII eller en Turbo. Noe annet ble det jo når E21n kom som løpsbil. Da slet Escortene. Muligens en TII til på vei til Norge i helgen. Mvh Knut S |
|
|
turbo2 |
Lagt til d. 29-02-2008 09:50
|
Medlem Antall innlegg: 78 Innmeldt: 25.11.07 |
Ikke meningen å starte en krangel her.. MEN Escort RS 1800 BDA hadde vel like mye sugehester som det var i 02 Turbo. ORGINALT! Men det er jo klart at Bmwen har MYE bedre kjøreegenskaper. Denne fighten varte vel gjennom hele 80-tallet også med Cosworth og e30 M3... men der byttet de jo rolle, Ford med turbo og Bmw med sugemotor.... Erfaringen min så langt er at det også er lettere å ta ut meye haster av en M10 motor med gassere enn av en OHC fordmotor mad samme oppsett. Bo. |
|
|
geirm |
Lagt til d. 29-02-2008 12:24
|
Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
FIA's Appendix J (regelverket som regulerte all racing på 70 tallet) var jo mer eller mindre skrevet for Ford Escort og Capri. BMW kunne ikke endre innfestningspunktene på hjulopphenget men for Ford fantes det spesial regler som blant annet tillot 4-link og WAT link. Forran var det likeså, Ford Escort og Capri har kombinert krengningshammer og Caster stag hvilket er en super dårlig løsning. Dette kunne Ford gjøre om og montere kompresjonsstag. E-21 har også denne noe tvilsomme løsningen med kombinert krengningshammer og Caster stag. I racing blir dette stort sett endret, E-21 er homologert med separat Caster stag. E-21 kjempet i første rekke med Capri i gr.5, her vant BMW i 1977 og 1978 men de neste årene frem til 1982 når DRM var slutt vant Caprien i 1979 og 1982. Det som gjør Ford Escort så spennende er at alle deler for å gjøre den til en vinner finnes ferdig "bolt on" og til en grei pris. Skal en bygge en 02 eller E-21 racer bil må en mer eller mindre lage alt selv. Jeg er enig i at det burde være lettere å ta ut effekt i en M-10 eller en Pinto, men jeg husker Claes Esbjugs fantastiske 1,04 på Rudskogen i en MK 2 med Pinto. Geir... Geir... BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
Gå til forum: |