· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
blyfri vs super
|
|
02dag |
Lagt til d. 16-05-2008 11:45
|
Administrator Antall innlegg: 386 Innmeldt: 16.02.06 |
Dette temaet har vært diskutert før, men jeg prøver meg igjen. Det er blitt hevdet at ved å bruke innsprøytning istedenfor forgasser så forandres kokepunktet på bensinblandingen og man unngår dermed brente ventiler i en slik grad som man får ved å kjøre forgasserbil på blyfri bensin. Behøver dette å kun ha noe med forstøvingsmetoden å gjøre? Kan det også være slik at plassering av dyser vil ha innvirkning på dette. I en bil med innsprøytning vil jo dysene stort sett være plassert slik at den skyter blandingen inn rett bak ventilen, mens i en forgasserbil vil bensin og luft blandes et stykke unna oppe i manifolden. Hvis dette er en teori som stemmer så vil man få brente ventiler med innsprøytnng også, hvis dysene er plassert for langt unna ventilene. Vel, jeg driver med litt motorbygge innimellom rustsveisinga og har forkastet bruk av innsugningsmanifold fra tii, da denne har for små kanaler i forhold til E21 2.0-toppen som jeg har. Den har faktisk for små kanaler i forhold til 121-toppen som jeg også har. Går derfor for E21-toppen som er portet mot innsugningsmanifolder til weber 45. Vil derfra enten kjøpe spjeldhus, eller ha spacere hvor dysene blir montert og en "luftboks" med et singel spjeldhus. Med singel spjeldhus vil justering bli noe lettere håper jeg, og hele oppsettet vil bli billigere. Men med begge oppsett så vil dysene være minimum lengden av weber-manifoldene fra ventilen, og derfor meldte spørsmålet seg om dette med avstand og om dette har noe å si for brente ventiler. Noen som har fundert over slike ting, eller bare kjøpt blytilsetning uansett? Jeg burde kanskje bare slutte å tenke å bare gjøre ting istedet 1968 2002 på skilter juli 2016 |
|
|
E23 galningen |
Lagt til d. 16-05-2008 16:48
|
Medlem Antall innlegg: 412 Innmeldt: 02.02.07 |
Er det ikke slik at BMW fikk herdete ventilseter samtidig som de begynte og med alutopper da? Isåfall burde alle BMWer nyere en 1963 gå fint med blyfri.
Vi prekæs Rune M30: Ingen over, ingen ved siden |
|
|
02-Oivind |
Lagt til d. 16-05-2008 22:42
|
Medlem Antall innlegg: 1466 Innmeldt: 20.02.06 |
Har alldri hørt at det har vært noe problem med brente ventiler pga blyholdig/ikke-blyholdig bensin. Det som kan være problemet, er at på biler med støpejernstopp, så trenger ventilsetene den smøringen som blytilsetningen avgir, men det er som Rune skriver ikke et tema på BMW med alutopper. En annen ting som kan være en fordel med blytilsetning, er jo at man øker kokepunktet på bensin, men det er vel bare på forgassermotorer som kjøres hardt, det kan være et problem. Selv har jeg kjørt blyfritt i snart 15 år uten problemer.
Øivind Seielstad 1947 BMW 321 1969 BMW 2002 1952 BMW 340-2 solgt 1965 BMW 1800 solgt 1966 BMW 2000 hogd 1968 BMW 2000CS solgt 1969 BMW 2800 hogd 1970 BMW 1600-2 solgt 1972 BMW 1800 hogd 1973 BMW 1602 hogd 1973 BMW 2002 solgt 1974 BMW 2002 solgt 1975 BMW 2500A hogd 1977 BMW 3.0Si solgt |
|
|
bmwm2 |
Lagt til d. 17-05-2008 11:51
|
Medlem Antall innlegg: 189 Innmeldt: 12.02.06 |
Et lite tips ang. for små porter i innsugsmanifolden: Hvis du passer til overgangen mellom topp og innsug er det riktig at manifolden blir mindre oppover i røret mot pleniumkammeret dette er for og få opp hastigheten på lufta inn til motoren. Hvis dette uteblir får du en motor som ikke har noen kraft i bunn og mellom registert men drar kun i topp registeret noe som ikke er mye effektivt. Du vil sansynligvis ikke få kjøpt spjeldhus som passer mot en opportet topp heller og det er fordi at disse er enda mere fintfølige når det kommer til luft hastigheten pga. av lengden som da blir enda kortere. Anbefalingen blir da at et billig og greit tii innsug tilpasset åpningen i toppen du velger er enkelt og stabilt, mens spjeldhus er dyrt endel mer vedlikehold men gir mere effekt i mellom og topp registeret når du har 4 spjeld. Ingen av løsningene vil ha noen ting og si for blyholdig eller ikke blyholdig bensin på våre motorer for de har alu. topper med messing ventilstyringer som avkjøler ventilene bra nok til at vi fint kan kjøre med forgasser/e. |
|
|
Touring |
Lagt til d. 01-02-2011 20:56
|
Medlem Antall innlegg: 388 Innmeldt: 05.12.10 |
Så om jeg ikke fyller på blytilsetning neste gang jeg tanker så går det helt fint? Fikk beskjed om at dette måtte brukes av Svensken som solgte meg 2000 Touringen med M10 2.0 og turbo 04 mod. E85 Z4 roadster. 07 mod. E81 118i M-Sport LE 72 mod. 2000 Touring 90 mod. E30 318is (x) 86 mod. E28 528i (x) 94 mod. E30 318iAT (x) |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 01-02-2011 21:55
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Jeg har aldrig brukt blytilsetning på M10 motorene. Ingen fare.
|
|
|
Touring |
Lagt til d. 01-02-2011 21:58
|
Medlem Antall innlegg: 388 Innmeldt: 05.12.10 |
Flott, det var gode nyheter
04 mod. E85 Z4 roadster. 07 mod. E81 118i M-Sport LE 72 mod. 2000 Touring 90 mod. E30 318is (x) 86 mod. E28 528i (x) 94 mod. E30 318iAT (x) |
|
|
eigj |
Lagt til d. 02-02-2011 23:02
|
Medlem Antall innlegg: 24 Innmeldt: 22.07.08 |
02dag skrev: Dette temaet har vært diskutert før, men jeg prøver meg igjen. Det er blitt hevdet at ved å bruke innsprøytning istedenfor forgasser så forandres kokepunktet på bensinblandingen og man unngår dermed brente ventiler i en slik grad som man får ved å kjøre forgasserbil på blyfri bensin. Behøver dette å kun ha noe med forstøvingsmetoden å gjøre? Kan det også være slik at plassering av dyser vil ha innvirkning på dette. I en bil med innsprøytning vil jo dysene stort sett være plassert slik at den skyter blandingen inn rett bak ventilen, mens i en forgasserbil vil bensin og luft blandes et stykke unna oppe i manifolden. Hvis dette er en teori som stemmer så vil man få brente ventiler med innsprøytnng også, hvis dysene er plassert for langt unna ventilene. Vel, jeg driver med litt motorbygge innimellom rustsveisinga og har forkastet bruk av innsugningsmanifold fra tii, da denne har for små kanaler i forhold til E21 2.0-toppen som jeg har. Den har faktisk for små kanaler i forhold til 121-toppen som jeg også har. Går derfor for E21-toppen som er portet mot innsugningsmanifolder til weber 45. Vil derfra enten kjøpe spjeldhus, eller ha spacere hvor dysene blir montert og en "luftboks" med et singel spjeldhus. Med singel spjeldhus vil justering bli noe lettere håper jeg, og hele oppsettet vil bli billigere. Men med begge oppsett så vil dysene være minimum lengden av weber-manifoldene fra ventilen, og derfor meldte spørsmålet seg om dette med avstand og om dette har noe å si for brente ventiler. Noen som har fundert over slike ting, eller bare kjøpt blytilsetning uansett? Jeg burde kanskje bare slutte å tenke å bare gjøre ting istedet Det er fornuftig å tenke, det er da spørsmålene dukker opp. Jeg har ikke hørt problemstilling brente ventiler for forgassermotor kontra innspr. men dette kan kanskje ha betydning. I så fall ser jeg for meg at det skyldes en finere forstøving fra innspr-dyse enn fra forgasser, dermed er samme mengde bensin oppløst i flere små dråper enn fra forgasseren. Mange små dråper har større overflate enn større og færre, slik at fordampingen (overgang til gass) skjer raskere og dermed opptar mer varme fra omgivelsene. (Resten av fordampingen skjer etter at blandingen er kommet inn i sylinderen). Som kjent så må varme tilføres for å skape fordampingen, den varmen tas fra omgivelsene som i dette tilfellet er innsug, ventil og ventilsete, disse blir altså nedkjølt. Dersom blandepunktet for bensin/luft er lenger unna (forgasser) vil også fordamping skje på veien fram til ventilen, den nedkjøles ikke så mye og kan på denne måten være mer utsatt for å bli brent. Egentlig er vel dette så marginalt at det ikke spiller noen rolle, men spørsmålet var interessant og det er ikke sikkert dette er det riktige svaret, er det andre synspunkter på dette? Til blytilsetning i bensin: Dette diskuteres i mange fora og jeg håper litt info fra en 02-klubb i Tyskland er nyttig: Oljeselskapet ARAL hadde i Tyskland på 60-tallet en tilsetning for å øke bankefastheten og rense bort sot i motoren. Antagelig renset den mer enn bare sot på enkelte motorer. Problemstillingen var kjent og mange tyske motortyper som ble konstruert på denne tiden hadde ventilseter som skulle tåle rensetilsetningen (Benzol). Stoffet var kreftfremkallende og ble senere forbudt, men motorene var nå forberedt for den blyfrie bensinen som er i handel i dag. De advarer også mot verksteder som skifter ventilseter for å tilpasse til blyfri bensin, det gir ingen mening i å erstatte ventilsetene med identiske seter. Les mer her http://www.bmw-02...-antwort-6 eigj |
|
|
02-Oivind |
Lagt til d. 22-08-2012 00:53
|
Medlem Antall innlegg: 1466 Innmeldt: 20.02.06 |
Roter frem en gammel tråd, siden dette er et stadig tilbakevenende spørsmål. Det her er svaret som en i England har fått i fra teknisk avdeling hos BMW Classic: Basically it is possible to change the valve seat inserts for unleaded, please check the valve clearance all 5.000 km to get sure the seat is not moving. I heard some other customers in Germany they put the unleaded petrol in the petrol tank, check the valve clearance all 5.000 km and it works as well. Regards K.Heinz Altså, om man leser i mellom linjene til denne tyske BMW-ingeniøren, så er det ikke noe problem å kjøre med blyfri bensin på bilene våre! Øivind Seielstad 1947 BMW 321 1969 BMW 2002 1952 BMW 340-2 solgt 1965 BMW 1800 solgt 1966 BMW 2000 hogd 1968 BMW 2000CS solgt 1969 BMW 2800 hogd 1970 BMW 1600-2 solgt 1972 BMW 1800 hogd 1973 BMW 1602 hogd 1973 BMW 2002 solgt 1974 BMW 2002 solgt 1975 BMW 2500A hogd 1977 BMW 3.0Si solgt |
|
|
Ekren E9 |
Lagt til d. 22-08-2012 04:46
|
Medlem Antall innlegg: 101 Innmeldt: 10.09.08 |
Jeg er ikke enig i at det er greit å droppe blytilsetning,har alltid benyttet dette da jeg en gang ble fortalt fra teknisk hos den gang BMW Norge at bilen min og de eldre må ha bly,men det er tilstrekkelig med hver tredje tank,det gjaldt da en 1981 745ia. Husk også at dagens bensin inneholder stadig mer ethanol som ikke er spesielt bra for gamle motorer,bensinslanger etc.Er vel i dag 5 % ethanol og fra neste år økes dette til 10 % hos flere bensinselskaper,jeg benytter 98 v-power i dag.Beste bensinkvaliteten. Det er den samme diskusjonen om bly eller ikke på gamle engelske motorsykler ,noen mener de må ha ,noen ikke.Jeg bruker det ihvertfall,er da helt sikker og blytilsetning skader ikke noe uansett,ikke er det store kostnaden heller. Husk at bilene våre stort sett ikke kjøres spesielt mye,så da vil jo spørsmålet om den kan skades uten blytilsetning ta litt lengre tid å finne ut. E9 Øivind 1972 BMW 3,0cs Alpina B2 1973 BMW 2002 Alpina replika 1970 Porsche 911T 1987 Porsche 911 turbo 2000 Porsche 996 GT3 1972 Chevrolet Corvette 454 2005 Dodge Ram Rumble Bee 1964 SAAB 96 Mc`r |
|
|
Espen02E30 |
Lagt til d. 22-08-2012 09:29
|
Medlem Antall innlegg: 239 Innmeldt: 15.10.08 |
Vel, det kan ikke stemme. Dem på forumet som kjører mest (etter min oppfattning) bruker ikke bly. Jeg kjørte så mye som ca 20000 km første hele sesongen jeg hadde min, uten bly. Når jeg åpnet denne motoren bare for å finne ut av hva spec den hadde var den helt strøken, sjekket faktisk spesielt ventiler. Denne gikk også ca 250 liter fuel på bane. Nå sitter det en annen motor i bilen (fortsatt M10) som går på ethanol, E85. Den har ikke gått så mange mil enda men tok av toppen for 14 dager siden og kan ikke se skader der heller. Det jeg derimot alltid gjorde var å fylle minimum 98 oktan, 95 oktan ga ofte tenningsbank ettersom det ble kjørt med hard tenning. Samt gammel 95 oktan blir jo som vann etter noen mnd med fordampning. Mvh Espen M. ------------------------------------------------ - 1974 2002 bristolgrå Turbo Solgt! - 1971 2002 "div ekstra" Solgt. - 1 stk 2002 prosjekt Solgt - E91 M-sport, familiebilen. - E46 ESS 550 M3 . |
|
Gå til forum: |