· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
Olje
|
|
anders E21 |
Lagt til d. 11-06-2008 09:55
|
Medlem Antall innlegg: 200 Innmeldt: 15.02.08 |
Hva slags olje er å anbefale til min e21 320? Mineralolje el delsyntetisk? 10-40?
Anders 402 87831 73 2002 |
|
|
02alpina |
Lagt til d. 11-06-2008 11:53
|
Medlem Antall innlegg: 488 Innmeldt: 13.02.06 |
Jeg ville vel kjørt mineralolje 20-50 på en slik god gammel maskin
Per Foss 2011 -BMW X1 -M-sport 2.0d-xdrive 2010 - BMW 1-serie 116d M-sport (solgt) 2011 - BMW 1 M coupe 89-M3 E30 2.3 liter 85-528i 3.5 535 motor (Solgt) 77-1502 med turbo bredding M2 (solgt) 75-2002tii M2 (Solgt) 74-2002tii (må bli ferdig til 2016 BavariaTour) mobil : 90 76 07 83 e-post :fossper@gmail.com |
|
|
Grazatfahrer |
Lagt til d. 12-06-2008 11:06
|
Medlem Antall innlegg: 263 Innmeldt: 18.12.07 |
Gjeld dette tilsvarande for ein M30 frå 1970 ? Eg har brukt syntetisk 5-40 olje på dei andre M30 motorane som eg har hatt, men det har vore nyare variantar. Det blir uanset ikkje mange mila mellom kvart oljeskift. Kva olje blir brukt av andre her inne ? Sølve 2800cs |
|
|
herr bertone |
Lagt til d. 12-06-2008 11:40
|
Medlem Antall innlegg: 61 Innmeldt: 27.03.08 |
På min 71 3.0 cs er jeg i tvil om hva jeg skal bruke. Har derfor gått for kompromisset halvsyntetisk Castrol 5-40. Har det noe å si at motoren er lett trimmet? Bør jeg kjøre fullsynth? Martin |
|
|
cs erlend |
Lagt til d. 12-06-2008 13:29
|
Medlem Antall innlegg: 37 Innmeldt: 30.07.07 |
Jeg har brukt Castrol classic i 20-50 på min 70 2800 cs. Bilen brukes kun på sommer, slik at oljens evne til å tåle kulde ikke er viktig derimot ser jeg det på en fordel at den holder seg litt tykk med tanke på litt større klaringer her og der...... Sikkert som å banne i kirken men likevel.......vil tippe at selv den billigste Biltema oljen har en høyere kvalitet enn den oljen man vanligvis brukte i 1970 ? |
|
|
2002turbo |
Lagt til d. 12-06-2008 20:27
|
Medlem Antall innlegg: 876 Innmeldt: 13.02.06 |
På turboen bruker jeg W15-40 mineralolje. Bruker jeg noe tynnere enn det, blir jeg æresmedlem av "blårøykens venner" Med 30år gamle ventiltettninger blir det naturlig nok litt dårlig sikt i speilet ved motorbrems. Alternativet er jo å bytte de - men da er en liter etterfylt olje enklere. Jeg kjører jo maks 4-5000km mellom hvert oljeskift ( hver høst ). Syntetisk er for de som kjører 10-30.000km mellom skiftene. Espen Alm 2002 turbo -75 // 1600 Cabriolet -68 1-serie Coupe -08 // X5 4,8i -08 Lotus Elise S2 -03 // F355 Berlinetta -97 Norton Dominator -60 // Ducati 750SS -94 |
|
|
02alpina |
Lagt til d. 12-06-2008 21:03
|
Medlem Antall innlegg: 488 Innmeldt: 13.02.06 |
Testet litt på en S14 ,2,3 fra -88 (ca) , og benyttet W15-40 for innkjøring etter første oppstart av motor. Etterpå ble det brukt W20-50 Valvoline mineralolje, noe som ga en helt annen motor (lyd og gange). Jeg mener at på motorer som er såpass gamle så er W20-50 en meget fin olje å benytte. Jeg benytter Valvoline VR1 Racing oil w20-50,(grå/svarte kanner) på både M10 og S14. Jeg har tidligere kjørt på Penzoil W20-50 men den er vanskelig å få tak (Mekonomen har den ikke lengre)
Per Foss 2011 -BMW X1 -M-sport 2.0d-xdrive 2010 - BMW 1-serie 116d M-sport (solgt) 2011 - BMW 1 M coupe 89-M3 E30 2.3 liter 85-528i 3.5 535 motor (Solgt) 77-1502 med turbo bredding M2 (solgt) 75-2002tii M2 (Solgt) 74-2002tii (må bli ferdig til 2016 BavariaTour) mobil : 90 76 07 83 e-post :fossper@gmail.com |
|
|
2002turbo |
Lagt til d. 12-06-2008 21:03
|
Medlem Antall innlegg: 876 Innmeldt: 13.02.06 |
Noen påstander om olje ...til videre diskusjon Mineralolje smører like bra som syntetisk ( de første 5-8.000Km ) Oljens evne til rensing / sot er avhengig av produsentens tilsettninger. Dette avgjør også prisen ! Oljer med viskositet W20 eller høyere bør ikke kaldstartes. Oljer med kort spenn i viskositeten 20-50 / 10-40 er tykkere og bedre egnet til gamle motorer enn 0-50. Oljepumpa på eldre motorer greier ikke å få høyt oljetrykk på tynn olje !! Oljer med høyt spenn i viskositet 0-60 kan kjøres året rundt på de fleste "moderne" motorer. Oljen bør skiftes om høsten før bilen settes vekk. Gammel olje inneholder syre. Biltema olje er helt ok til en vanlig BMW Classic motor.... ( 10liter for <300kr ) x x Espen Alm 2002 turbo -75 // 1600 Cabriolet -68 1-serie Coupe -08 // X5 4,8i -08 Lotus Elise S2 -03 // F355 Berlinetta -97 Norton Dominator -60 // Ducati 750SS -94 |
|
|
02-Oivind |
Lagt til d. 12-06-2008 22:31
|
Medlem Antall innlegg: 1466 Innmeldt: 20.02.06 |
Selv kjører jeg på Castrol GTX 15W-40 mineralolje og har gjort det i snart 15 år/40.000km. Tror nok ikke motoren min har tatt skade av det!
Øivind Seielstad 1947 BMW 321 1969 BMW 2002 1952 BMW 340-2 solgt 1965 BMW 1800 solgt 1966 BMW 2000 hogd 1968 BMW 2000CS solgt 1969 BMW 2800 hogd 1970 BMW 1600-2 solgt 1972 BMW 1800 hogd 1973 BMW 1602 hogd 1973 BMW 2002 solgt 1974 BMW 2002 solgt 1975 BMW 2500A hogd 1977 BMW 3.0Si solgt |
|
|
02alpina |
Lagt til d. 12-06-2008 23:13
|
Medlem Antall innlegg: 488 Innmeldt: 13.02.06 |
Sjekket Biltema på nett: Motorolje, mineral, Classic 20W–50 4 liter kr. 199 "Mineraloljebasert motorolje spesielt velegnet for kjøretøy som kjøres hardt, f.eks. i løp, og for alle motorer som trenger en tykk olje, f.eks. veteranbilmotorer, innenbordsmotorer, slitte motorer etc. Gir et godt og stabilt oljetrykk. Ikke egnet i kulde (under -10 °C). Oppfyller følgende spesifikasjoner: ACEA A2/B2, API SJ/CF. 4 l." Nytt produkt i følge internettsidene. Dette er kanskje noe å prøve. Det er billig forsikring å skifte olje hver 5000 km , og både før og etter baneløp. Jeg vet ikke hvem produsenten er av Biltema's oljer, men mener å ha hørt at det er en kjent produsent. Per Foss 2011 -BMW X1 -M-sport 2.0d-xdrive 2010 - BMW 1-serie 116d M-sport (solgt) 2011 - BMW 1 M coupe 89-M3 E30 2.3 liter 85-528i 3.5 535 motor (Solgt) 77-1502 med turbo bredding M2 (solgt) 75-2002tii M2 (Solgt) 74-2002tii (må bli ferdig til 2016 BavariaTour) mobil : 90 76 07 83 e-post :fossper@gmail.com |
|
|
geirm |
Lagt til d. 13-06-2008 00:34
|
Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
Helt klart, en entusiast bil som får ny olje hvert år og belstes beskjedent har ingen nytte av syntetisk olje. Men på en bil som kjøres hardt regelmessig ville jeg absolutt bruke syntetisk olje, husk at syntetiske oljer holder viskositeten bedre ved høye temperaturer. Enkelte mineral oljer har regelrett dårlige smøre engenskaper ved høye arbeidstemperaturer. I fjor tok Volvo Pentaen min kvelden etter 2 timer på 4500 rpm, vann temperaturen var normal men oljetrykket forsvant. Jeg peila oljen men det var ikke mulig å se utslag på peilepinnen. Oljen var rett og slett tynnere enn vann. Når motoren hadde kjølt seg ned fant jeg at olje nivået var normalt. Jeg brukte Biltema 10 / 40 mineral olje, aldrig mer. Heretter blir det syntetisk olje. Geir.... BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
|
02alpina |
Lagt til d. 13-06-2008 14:49
|
Medlem Antall innlegg: 488 Innmeldt: 13.02.06 |
Vi får bruke det vi har god erfaring med sier jeg. Jeg skal snart bytte på s14 så blir det vel Valvoline igjen, (2002tii'en har jo dessverre ikke vært for mye på veien i år, men skal nå "grisesenkes" og plages resten av sesongen før demontering begynner til høst /vinter).
Per Foss 2011 -BMW X1 -M-sport 2.0d-xdrive 2010 - BMW 1-serie 116d M-sport (solgt) 2011 - BMW 1 M coupe 89-M3 E30 2.3 liter 85-528i 3.5 535 motor (Solgt) 77-1502 med turbo bredding M2 (solgt) 75-2002tii M2 (Solgt) 74-2002tii (må bli ferdig til 2016 BavariaTour) mobil : 90 76 07 83 e-post :fossper@gmail.com |
|
|
turbo2 |
Lagt til d. 13-06-2008 16:49
|
Medlem Antall innlegg: 78 Innmeldt: 25.11.07 |
Hvor mye olje gå det på em m10 motor med en liten ekstern oljekjøler? |
|
|
2002turbo |
Lagt til d. 14-06-2008 12:22
|
Medlem Antall innlegg: 876 Innmeldt: 13.02.06 |
02alpina skrev: 2002tii'en skal nå "grisesenkes" ...hvor skal du bruke den da ? ( ikke på norske veier ? ) Espen Alm 2002 turbo -75 // 1600 Cabriolet -68 1-serie Coupe -08 // X5 4,8i -08 Lotus Elise S2 -03 // F355 Berlinetta -97 Norton Dominator -60 // Ducati 750SS -94 |
|
|
323-Harald |
Lagt til d. 14-06-2008 22:29
|
Medlem Antall innlegg: 92 Innmeldt: 20.12.06 |
Har hørt mye om olje og er enig i de fleste påstandene til Espen. Har litt vondt for å godta Biltema og Shell Helix. Leste om en superolje Pure Purple oil på nettet som var renset på en bedre måte. Den gav motoren flere hk og mindre drivstofforbruk. Det er alltid en fare for at alt amerikansk er mye bedre (ironi). Bruker Valvoline 15-40 mineralsk og det virker så langt. Harald Halvorsen Rogaland 3.0s 1976 |
|
|
anders E21 |
Lagt til d. 15-06-2008 00:05
|
Medlem Antall innlegg: 200 Innmeldt: 15.02.08 |
Takker for svar allesammen. Nå er olje innkjøpt, og bilen er ferdig , klar til eu kont. blir nok trondheim tur på meg å!
Anders 402 87831 73 2002 |
|
Gå til forum: |