· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
Oppussing av understell 2000Touring 1971
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 28-09-2009 10:47
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Kommer til å "blogge" litt på denne tråden i forhold til hva jeg har planer om å gjøre, og hva jeg gjør i løpet av høsten/vinteren i forhold til understellet på bilen min. Foreløpige planer: Bytte fjører og dempere. Ta ned traversen bak, få den sandblåst og pulverlakkert. Bytte alt av gummiforinger jeg ikke før har byttet. Sette på "bigbrake kitet" jeg har liggende. Vurderer også å understellsbehandle bilen, men det må bli nærmere våren - etter at alt er montert igjen. Tråder til mine vinterprosjekt: Oppussing av motorrom vinter 2008/2009 Overhaling av Tii-motor vinter 2010/2011 Alle som føler de har noe å bidra med må gjerne dele sine tanker på denne tråden. Redigert av 2000Touring den 06-03-2011 18:13 BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 28-09-2009 17:23
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Flott med nye prosjekter! Blir spennende å følge med igjennom vinteren. Går du for orginale foringer eller polyuretan? |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 28-09-2009 21:36
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Jada, morsomt med prosjekter. Også syntes jeg det er morsomt å dele erfaringen med andre, og få innspill om det er noe man lurer på. Kjøpte polyforinger foran fra Jaymic i fjor, også til bærearmene bak. Skal kjøpe polyforinger til stabstaget også. Så vidt jeg har sett har de ingen andre foringer i polyuretan. Så da regner jeg med at det blir turbo traversfornger - om ingen har andre tips. BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 29-09-2009 16:00
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Her kjøpte jeg mine foringer: http://www.kgtrim... |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 29-09-2009 17:49
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Slik jeg forstod tabellen på hjemmesiden har de alle polyforingene til bærearmene foran og bak samt foringenen til stabstagene. Det er det jeg har kjøpt fra Jaymic - Har ikke kjøpt til stabstaget bak ennå da. Har ikke peiling på om traversforingene er dårlige eller ikke, men når jeg først er i gang bytter jeg de. BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 29-09-2009 18:08
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Finn 1 feil på dette bildet. Det er kalipperene til "big brake kitet" jeg har kjøpt meg. Det er Girlng 4 stemplet kalippere Som Volvo brukte mye av på 80-tallet.
2000Touring la ved følgende bilde: [163.79kB] BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
JE |
Lagt til d. 29-09-2009 19:26
|
Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Begge kalipre er like hva det angår luftenipler, altså vil den som skal være øverst, havne neders på en av kaliprene....
Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 29-09-2009 21:32
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
JE skrev: Begge kalipre er like hva det angår luftenipler, altså vil den som skal være øverst, havne neders på en av kaliprene.... Det er helt korrekt observert. Jeg har to venstrekalippere Om noen har 2 høyrekalippere av samme slag er jeg interessert i å bytte Regner i grunn ikke med at noen har det, så jeg kjøper meg vel bare en høyrekalipper... BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 17-10-2009 23:32
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Det var jo så enkelt at Biltema har disse kalipperene, så nå er høyre kalipper kjøpt. Tror jeg måtte betale 600kr for den...
Redigert av 2000Touring den 17-10-2009 23:32 BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
02touring |
Lagt til d. 18-10-2009 08:43
|
Medlem Antall innlegg: 263 Innmeldt: 07.12.08 |
Skal du ha ventilerte skiver med de kalipperne? Passer det på org beina, eller må du fortsatt bruke fra tii? Jeg syns de kalipperne på bilde var farlig like mine(2002,74mod) Fasongen og lufting, men dette kan jeg ikke enda. Prøver å lære.
Redigert av 02touring den 18-10-2009 08:45 2002 touring 74mod |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 18-10-2009 09:07
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Ja, de kalipperene på bildet passer til ventilerte skiver. Dette skal passe originale fjørbein. Skal ha følgende oppsett på bremsene foran: -Girling kalippere for ventilerte skiver. samme som Volvo 240-calippere -nav og hjullager fra 320 E21 og vent skiver fra 323i E21. Skal også montere Tii bremsecyl. Om jeg skal bytte bremser bak er alternativet: -allt av 320 trommler bak E21. Skal ikke gjøre det nå. BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
2002turbo |
Lagt til d. 18-10-2009 11:57
|
Medlem Antall innlegg: 876 Innmeldt: 13.02.06 |
Det skal være nav fra E-21 320-6 ? Jeg tror jeg har dette liggende. Men hvordan kan jeg sjekke om det er riktig type ? Tenk deg om tre ganger før du bytter alle foringene til polyuretan På en sportslig gatebil kan det være bra å skifte den fremre "caster stag" foringen til polyuretan, men du bør skifte resten til originale gummiforinger. Polyuretan er selvsagt overlegent på bane etc., men du mister litt av den godfølelsen en "frisk" 02 kan tilby. Bilens smidighet blir i steden hard og knirkete med for mye polyuretan. Nye originale gummiforinger = fahrfreude Gatebil eller banebil-wannabee ? -E- Espen Alm 2002 turbo -75 // 1600 Cabriolet -68 1-serie Coupe -08 // X5 4,8i -08 Lotus Elise S2 -03 // F355 Berlinetta -97 Norton Dominator -60 // Ducati 750SS -94 |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 18-10-2009 15:06
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
2002turbo skrev: Det skal være nav fra E-21 320-6 ? Jeg tror jeg har dette liggende. Men hvordan kan jeg sjekke om det er riktig type ? Tenk deg om tre ganger før du bytter alle foringene til polyuretan På en sportslig gatebil kan det være bra å skifte den fremre "caster stag" foringen til polyuretan, men du bør skifte resten til originale gummiforinger. Polyuretan er selvsagt overlegent på bane etc., men du mister litt av den godfølelsen en "frisk" 02 kan tilby. Bilens smidighet blir i steden hard og knirkete med for mye polyuretan. Nye originale gummiforinger = fahrfreude Gatebil eller banebil-wannabee ? -E- Er vel ikke akkurat noe banebil jeg prøver å få til... polyuretanforinger bruker jeg av flere grunner bl annet stivhet, holdbarhet(?) og enkelhet(mye enklere å montere). Når jeg pusset opp motorrommet og forstillingen i fjor vinter så byttet jeg alt foran til polyuretan, og jeg merker ikke noe til knirking eller mindre "godfølesle" og smidighet. Er mulig det er nav fra E-21 320-6 det skal være, det husker jeg ikke lenger. Kittet er kjøpt og ligger på hylla klart til bruk - regner med at det er de riktige delene. BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 18-10-2009 18:07
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Jeg brukte nav fra en 318i på min oransje, så jeg tror alle passer unntatt fra 323i. Det jeg ikke likte med denne ombyggingen er at kallipperen ikke treffer skiva hverken den ene eller andre veien. Den må shimses 1 mm innover får å treffe skiva og i tillegg blir skiva for liten/ kallipperen blir 3-5 mm for langt ut fra navet. Noe som gjør at bremseklossen ikke slites ytterst. |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 20-10-2009 18:16
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
02Ronny skrev: Jeg brukte nav fra en 318i på min oransje, så jeg tror alle passer unntatt fra 323i. Det jeg ikke likte med denne ombyggingen er at kallipperen ikke treffer skiva hverken den ene eller andre veien. Den må shimses 1 mm innover får å treffe skiva og i tillegg blir skiva for liten/ kallipperen blir 3-5 mm for langt ut fra navet. Noe som gjør at bremseklossen ikke slites ytterst. Mener du det blir dårligere enn originale bremser? Dvs bortkastet tid og energi ved denne "forbedringen"? BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 20-10-2009 20:32
|
Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Jeg merket forbedring på banekjøring. På vanlig vei i normale omstendigheter merket jeg ingen forskjell. Hvis du ikke har tenkt å kjøre hardt med gjentatte harde oppbremsinger på bane er det nok ikke verdt bryet. Hvis du ikke modifiserer Volvo-kallipperne blir du også plaget med å bruke 13" felger. Jeg freste hullene i mine kallippere ovale, sånn at de fikk rett plassering i forhold til skiva, og først da fikk jeg på 13"felgene igjen. I tillegg må du jo bruke bolter foran.....hvis du ikke setter i pinnebolter da. |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 08-11-2009 15:24
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
02Ronny skrev: Jeg merket forbedring på banekjøring. På vanlig vei i normale omstendigheter merket jeg ingen forskjell. Hvis du ikke har tenkt å kjøre hardt med gjentatte harde oppbremsinger på bane er det nok ikke verdt bryet. Hvis du ikke modifiserer Volvo-kallipperne blir du også plaget med å bruke 13" felger. Jeg freste hullene i mine kallippere ovale, sånn at de fikk rett plassering i forhold til skiva, og først da fikk jeg på 13"felgene igjen. I tillegg må du jo bruke bolter foran.....hvis du ikke setter i pinnebolter da. Mulig jeg lar det være med tanke på hva du sier her. Men på en annen side har jeg jo settet liggende... Jeg får se hva jeg gjør... BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 31-12-2009 16:17
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Da går 2009 mot slutten og jeg har akkurat fått ryddet garasjen klar til vinterens prosjekt. Har til nå i vinter kun fått tid til å bygge isolert bod til kona - men nå er det min tur Kompressoren måtte også repareres før jeg fikk noe trykkluft, men den er også fikset nå. Delene som jeg bestilte er sendt fra USA med båt, og ankommer i midten av Januar - Jeg kjøpte meg Bilstein HD-dempere, Eibach fjører også klart jeg ikke å la være å kjøpe med grenrør. Bilen står på bukker klar til å bli demontert: 2000Touring la ved følgende bilde: [168.99kB] BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 31-12-2009 16:19
|
Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Tror ikke denne triangelarmen blir leie seg for å bli sandblåst og pulverlakkert...
2000Touring la ved følgende bilde: [168.39kB] |
|
|
02Anders |
Lagt til d. 01-01-2010 14:18
|
Medlem Antall innlegg: 395 Innmeldt: 25.02.06 |
Hmmm... du skal vel have de lukkede tii-arme...??
O==00==O Med 02hilsner, Anders. '66 BMW 1600-2 - Derbygrau '72 BMW 2002 (ti rep.) - Agavegrün '73 BMW 2002 - Veronarot '74 BMW 3,0S - Polarissilber '81 BMW M535i - Resedagrün |
|
Gå til forum: |