Logg inn

Brukernavn

Passord



Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.

Navigasjon

· Diskusjonsforum
· Bildegalleri

Brukere online

· Gjester online: 3

· Medlemmer online: 0

· Antall medlemmer: 324
· Siste medlem: Stig2

Forumtråder

Siste tråder
· Hva har jeg kjøpt?
· 02 S14/B23
· Løst: Brakett til 80...
· 2002 S14B23
· Cluchsett, diverse
Mest aktive tråder
· bmw 2000 touring ... [314]
· Bristolgrå 2002, ... [296]
· T 7002 [270]
· Hauso's 02 Tourin... [187]
· Renovrering av ti... [174]

Replikkboks

Du må logge inn for å skrive her.

02KNUT
18/08/2019 08:49
Hei.Er det noen som har/vet av noen som har en 02 med s14 motor og fått den godkjent på biltilsynet.Er interessert i å komme i kontakt,ev reg.nr på bilen/e. Smile

DB47684
10/04/2019 13:27
Hei, Jeg har ikke egen delefilm, men tror at det delenummeret er en tidlig hovedsylinder for en-krets system? Ev. om det går an å se på den hvor mange uttak det er på siden og bunn av den?

e12535i
10/04/2019 07:33
Hei. Ser ut til at jeg ikke har rep-sett til 20,64mm pumpe, men antagelig (må sjekke) ei ny hovedpumpe til 1600ti/2002, nr. 34314750055, om den kan brukes.

DB47684
06/04/2019 10:59
Hei, er det noen som kan ha liggende overhalingssett til hovedsylinder bremse? 20,64mm. Delenummer: 34311113655.

DB47684
28/03/2019 13:39
Det høres bra ut, mange trivelige mennesker og mye nyttig kunnskap på dette forumet,så det hadde vært flott å få litt liv her igjen

2002turbo
25/03/2019 23:50
Joda, nå skal vi forsøke å blåse litt liv i det igjen :-)

JE
15/03/2019 20:18
kikker innom til tider, men siden man ikke har noen 02 lenger så blir det ikke bidratt med stort på fora lenger. (har to prosjekt tråder på Bimmers.no, en e30 og en e46) Er vel ikke til å stikke

DB47684
20/02/2019 11:00
Hei, ser fryktelig stille ut her nå. Er det noen som bruker dette forumet lenger, eller samles vi på andre plattformer?

02dag
10/01/2019 00:01
Noen som har innsugsmanifolden for tidlig tii. Trenger egentlig bare de røra som festes til toppen. Nr 5,8,10 og 11 på denne siden [url]http://www.re
aloem.com/bmw/enUS
/showparts?id=2583
-USA-09-1971-11

Torleif
24/12/2018 14:09
God jul og et riktig godt nytt år 🎉🎉&#1
27881;

2002turbo
10/09/2018 20:24
Høsttreff 2018, hos Finn Erik Olafsen. Søndag 7.oktober.

Ekren E9
06/07/2018 16:17
En 02 avhenger vel av hva slags 02, en vanlig 1602 og 2002 mellom 50-100 ett sted, men da er det ikke noe smykke, kun i ok brukskikk. De stiger i utlandet så vi kommer nok etter.

02-Ole
23/06/2018 17:51
Hva er en ok bruksbil 02 verdt nå for tiden? 50?100?150?

geirm
25/01/2018 23:24
Er det noen som har et bra frontstykke liggende? Send PM eller ring 91398650

Ekren E9
11/01/2018 23:19
Årsmøte Smilesøndag 11.mars Kl.1300 Mortens Kro Smile

geirm
01/01/2018 14:09
Godt nyttår folkens, må det bli minst like bra som det gamle

02turbo
24/12/2017 15:31
God Jul og Godt Nyttår til alle. La oss håpe på et nytt år med nye spennende prosjekter og innholdsrike treff Wink

Ekren E9
22/12/2017 22:20
God jul og godt nyttår ønskes Wink

Torleif
22/12/2017 16:25
God jul og godt nyttår til dere alle Wink

furulf
17/12/2017 20:24
God jul og et riktig godt nytt år ønskes til alle i 02/classic Wink Wink Wink

Siste artikler

· Nasjonal Motordag
· Hvem er vi

Viser tråd

 Skriv ut tråd
Renovrering av tii-motor+++ 2010/2011
2000Touring
Tenker jeg starter en "blogge-tråd" for dette vinterprosjektet også.
Da jeg satte tii-motoren inn i Touringen for 2 vintre siden visste jeg ikke tilstanden på motoren, og bare satte den inn for å prøve. Det viser seg at motoren bruker en god del olje, så jeg tenker at jeg tar den ut i vinter og overhaler den. Målinger vil vise om jeg trenger å bore den opp eller om det holder med nye stempelringer.

De to siste vintrene har jeg gjort følgende:

oppussing av motor/motorrom 1971 2000Touring Vinter 2008/2009

Oppussing av understell 2000Touring 1971 Vinter 2009/2010

I år blir det altså overhaling av denne motoren:-
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs261.ash1/18840_1124358769420_1840661359_254427_1372531_n.jpg

Har tenkt på litt modifisering også:
- 280 eller 290 graders kam
- grenrør
- nytt Simons sportseksos
Har også skaffet tii bremsekraftforsterker jeg har tenkt å montere når motoren er ute. 5-trinns kasse med overdrive er også anskaffet, men er usikker på om jeg skal ta med den i denne runden. Tror fort det kan bli mer enn nok med bare motoroverhaling...

Alle kommentarer og forslag mottas med takkSmile
Redigert av 2000Touring den 06-03-2011 18:11
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
I restauration guiden anbefales det å ta ut motor og kasse ved å løsne travers og dempere fra karosseriet, og kassa fra oppheng og mellom aksel - for deretter løfte karosseriet fri fra forstilling, motor og kasse. Dette for å unngå å ødelegge lakken i motorrommet.

Er det noen som har prøvd dette? Er det lettvint? Ser for meg at det ikke er så veldig lett å få løftet karosseriet høyt nok til å komme ovr motoren...
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2002turbo
2000Touring skrev:
I restauration guiden anbefales det å ta ut motor og kasse ved å løsne travers og dempere fra karosseriet, og kassa fra oppheng og mellom aksel - for deretter løfte karosseriet fri fra forstilling, motor og kasse. Dette for å unngå å ødelegge lakken i motorrommet.

Er det noen som har prøvd dette? Er det lettvint? Ser for meg at det ikke er så veldig lett å få løftet karosseriet høyt nok til å komme ovr motoren...



Veldig lett hvis man har løftebukk Shock
Espen Alm
2002 turbo -75 // 1600 Cabriolet -68
1-serie Coupe -08
Lotus Elise S2 -03 // F355 Berlinetta -97
Norton Dominator -60 // Ducati 750SS -94
 
Espen02E30
Jeg har gjort det motsatt.
Fått bilen opp i lufta (på bukker), deretter forsiktig senket motor med kasse og forstilling ned.
Ganske så lett det.
Men nå i vinter løsnet jeg bare motor i fra kasse og heiste motor rett opp, tipper jeg brukte omtrent samme tid....

Mvh Espen M.

------------------------------------------------
- 1974 2002 bristolgrå Turbo Solgt!
- 1971 2002 "div ekstra" Solgt.
- 1 stk 2002 prosjektCool Solgt
- E91 M-sport, familiebilen.
- E46 ESS 550 M3 .
 
2000Touring
Hvor høye måtte bukkene være når du heiste motor og kassa ned? Ser for meg at det kan være en kurant løsning for å unngå skader/oppriping av motorrommet.
Syntes det er fint om jeg slipper å måtte ordne opp i motorrommet en gang til.
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
02touring
jeg satt min på bukker, litt høyt. og løftet motor og girkasse ut, dette gikk kjempe fint og lett. eneste minus, var at gir stanga tok med seg tectyl i tunnelen. men den stanga går vel ann å ta av?
når jeg satt det inn igjen, så tok jeg girkassa først og koblet motor på etterpå. det gjør jeg IKKE igjenWink
2002 touring 74mod
 
2000Touring
Da skal jeg prøve å gå for en slik løsning til vinteren...
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
JE
Anbefaler deg å budsjettere med en slik, så du kan vinkle motoren mens du løfter den ut.

Løfteåk

Men sjaklene som følger med er i elendig kvalitet, så de burde byttes med noen av bedre kvalitet.
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
Espen02E30
2000Touring skrev:
Hvor høye måtte bukkene være når du heiste motor og kassa ned? Ser for meg at det kan være en kurant løsning for å unngå skader/oppriping av motorrommet.
Syntes det er fint om jeg slipper å måtte ordne opp i motorrommet en gang til.


Høyden er jeg usikker på.
Går jo ann å måle sånn ca hvor høyt det må være. Bør nok få den høyt nok første gang for om en bruker 2 jekker å senke alt ned har vel du som jeg kanskje ikke flere til å heve bilen litt til...Wink

Slik som JE linket til brukte jeg i vinter, den er genial.
Med fordeleren demontert klarer en fint å ikke ripe opp lakken.
Mvh Espen M.

------------------------------------------------
- 1974 2002 bristolgrå Turbo Solgt!
- 1971 2002 "div ekstra" Solgt.
- 1 stk 2002 prosjektCool Solgt
- E91 M-sport, familiebilen.
- E46 ESS 550 M3 .
 
2000Touring
Jørgen: Kjøpte meg et slikt i vinter, så den muligheten har jeg.

Espen: Stemmer, har ikke flere enn 2 garasjejekker. Får se hvilken metode jeg bruker. Har tenkt å bytte fjørene også, så det kan kanskjer være en fordel å ta alt ned...
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Johnny Pettersen
Det er ingen romferge det skrues på. Ta ut radiator og løft ut motor, trenger ikke ta av panseret engang. Enkelt og greit
Motorløfter er og anbefale men en liten talje gjør nytten
 
2000Touring
Bakre potta var gåen, så jeg kjøpte meg Simons sportseksos. Ble litt tilpasning bak diffen, da de ikke leverer til Touring - kun sedan. Må innrømme at jeg merker forskjell på draget før og nå, men det er mulig de løse delene i den bakre potta sperra en del for "flowen".Smile
Redigert av 2000Touring den 09-09-2010 17:50
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
eivind02
Var det mye jobb å modifisere den bakre potta? Fikk du brukt den potta som fulgte med? Har vurdert et slikt anlegg selv
1972 2000 touring
1989 320i cab
E12 528i
E30 318is
1976 1502
 
2000Touring
Ikke mye jobb, kappa røret på den bakre potta og la inn en skjøt. Utfordringen ligger i opphengene, men der kjøpte jeg universaloppheng fra Biltema.

Vet ikke hvor du har tent til å kjøpe anlegget, men jeg kjøpte gjennom broder og betalte 2100 for det. På extremecar.no får du det for 2395,- pluss frakt(eller hent det selv)
Redigert av 2000Touring den 09-09-2010 20:45
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
Da har jeg kappet av plata som skal sitte på toppen, som grenrøret sitter på.
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs664.snc4/60485_1282634566216_1840661359_581551_444342_n.jpg

Så da er jeg klar for ny tilpasning, og sveising.

Plate den veien den satt på grenrøret:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs664.snc4/60485_1282634606217_1840661359_581552_6562088_n.jpg

Plata rotert 180 grader, sånn den skal stå:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs410.snc4/47283_1282634366211_1840661359_581550_4906141_n.jpg
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
I og med at Walloth & Nesch har tilbud på motordeler så jeg muligheten for å spare noen kroner. Har kjøpt følgnde:

- motorpakningssett, pakninger/simringer til hele motoren
- vippearmsaksler
- vippearmer
- ventiler innsug/utblås
- ventilstyringer
- kjede/kjedestrammer/tannhjul
- rammelager
- rådelager
- stempelringer

For så vidt en liten sjanse å ta i og med at jeg ikke har åpnet motoren ennå. Har tatt sjansen på at standard dimensjoner kan brukes. Er det feil har jeg deler til slagsSmile
Redigert av 2000Touring den 14-10-2010 21:02
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Espen02E30
Hva sånn ca måtte du ut med for dette?
Skal nok en del til for at du ikke får brukt org. dimensjoner.
Mvh Espen M.

------------------------------------------------
- 1974 2002 bristolgrå Turbo Solgt!
- 1971 2002 "div ekstra" Solgt.
- 1 stk 2002 prosjektCool Solgt
- E91 M-sport, familiebilen.
- E46 ESS 550 M3 .
 
2000Touring
Tror det var rett over 6.500,- inkl frakt og moms.
Vet jo aldri hva som er gjort med motoren før, men enig med deg - stor sannsynlig for at standard dimensjon kan brukes.
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Johnny Pettersen
Unnskyld at jeg sier det men det blir vel helt feil og bestille råde/bære lagre uten at veiva er målt, kan jo være at den er urund og må slipes.
Det er også veldig skjelden at man bare kun bytter stempelringer, stemplene må også måles for ovalitet.
Når du bytter vippere så bør det også monteres ny kam da en ripete kam ødelegger en vippearm på veldig kort tid.
 
2000Touring
Fullt klar over at jeg burde målt veiv osv først, men tok en sjanse på at det er ok. Om det ikke er ok må jeg bare forholde meg til det.

I forhold til stemplene tenkte jeg for så vidt ikke på dette med ovalitet, men tar det litt som det kommer når motoren åpnes.

Skal enten slipe om, eller skaffe ny kam. KM cams gjør/har dette.
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Gå til forum:
Generert på: 0.15 sekunder
12,893,662 Unike besøk