Logg inn

Brukernavn

Passord



Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.

Navigasjon

· Diskusjonsforum
· Bildegalleri

Brukere online

· Gjester online: 2

· Medlemmer online: 0

· Antall medlemmer: 325
· Siste medlem: KarlJohanD

Replikkboks

Du må logge inn for å skrive her.

3stk02
14/09/2023 10:27
Hva går en sportsgirboks getrag med 1 bak til storsekser for om dagen ?

02-Haakon
19/01/2023 08:33
Noen som har et høyre blinklys til 02 å selge?

02KNUT
20/11/2022 21:02
Hei.Er det noen som har baksete til 02 som de kan selge,eller ev.bare bakseterygg.

Rune M2-touring
19/09/2022 12:51
Er det noen her inne som har bil med S50B32 motor? Jeg har en motorstyring som jeg gjerne skulle ha funksjonstestet.

3stk02
25/12/2021 12:26
God jul.

02dag
02/08/2021 13:38
Er det noen som har felger som er 15x7 ET25 på sin bil. Hvilken dekkdimensjon og om det er noen problemer med dette?

02dag
28/01/2021 22:56
Er det noen som har en gammel utbrukt front liggende og slenger? Trenger 30cm av den øverste kanten som flukter med radiatoren.

Morten 2002
03/01/2021 12:02
Hei. Har noen der ute erfaring med deler til 02 ( teppe) fra et firma som kaller seg ONLY O2? Dem har en grei pris på teppe men er skeptisk til kvaliteten. Eller hva anbefaler dere. Mvh Morten 2002

02KNUT
01/11/2020 09:28
Hei.Er det noen som har bøyler(5 stk) til taktrekk til overs til salgs/ev bytte i noe annet?Ring 90780346

02tiiMykj
23/07/2020 19:27
hei hvor holder du til kunne være interessert i no deler

JE
19/06/2020 18:36
Noen som har en org vannpumpe til 02 liggende å slenge? eneste krav er at flensen til reimskiva er rett.

alfi1600-2
09/03/2020 12:44
Nokon som har eit godt forslag til plass ein kan få tak i varmeapparat til 1970 modell 1600-2?

Thomas
02/02/2020 21:17
For en flott dag og dato Grin 02.02.2020 Cool

Torleif
21/12/2019 18:59
God jul og godt nyttår Smile

DB47684
10/04/2019 13:27
Hei, Jeg har ikke egen delefilm, men tror at det delenummeret er en tidlig hovedsylinder for en-krets system? Ev. om det går an å se på den hvor mange uttak det er på siden og bunn av den?

e12535i
10/04/2019 07:33
Hei. Ser ut til at jeg ikke har rep-sett til 20,64mm pumpe, men antagelig (må sjekke) ei ny hovedpumpe til 1600ti/2002, nr. 34314750055, om den kan brukes.

DB47684
06/04/2019 10:59
Hei, er det noen som kan ha liggende overhalingssett til hovedsylinder bremse? 20,64mm. Delenummer: 34311113655.

DB47684
28/03/2019 13:39
Det høres bra ut, mange trivelige mennesker og mye nyttig kunnskap på dette forumet,så det hadde vært flott å få litt liv her igjen

2002turbo
25/03/2019 23:50
Joda, nå skal vi forsøke å blåse litt liv i det igjen :-)

JE
15/03/2019 20:18
kikker innom til tider, men siden man ikke har noen 02 lenger så blir det ikke bidratt med stort på fora lenger. (har to prosjekt tråder på Bimmers.no, en e30 og en e46) Er vel ikke til å stikke

Siste artikler

· Nasjonal Motordag
· Hvem er vi

Viser tråd

 Skriv ut tråd
1971 BMW 2000 Touring(Tii)
2000Touring
Så langt har jeg laget tråder for hver del av prosjektene jeg har hatt på bilen, men tenker nå at jeg heller kan ha en generell tråd om bilen.

Bilen det er snakk om er en 1971 BMW 2000 Touring(Tii)
Kan jo ta litt om min BMW-historikk også:
Kjøpte min første BMW 2000 Touring 1972 mod som 17-åring i 1992(av Birger Tangeland). Denne brukte jeg i noen få år i ungdommen, deretter ble den satt bort. Planen var hele tiden at bilen skulle settes i stand bare tiden var inne for det, men skole, ingen sted å stå, penger og unger satte en stopper for det helt fram til hus og garasje var bygget i 2005. Da flyttet jeg bilen til garasjen og jeg begynte seriøst å hanke inn mye deler - hugde faktisk 2 02'er i den perioden - fram til 2008, hvor jeg virkelig hadde tenkt å begynne på bilen. En dag gikk jeg ut i garasjen og så på bilen - og innså dessverre at dette kom jeg ikke til å klare å få til Sad

Da kjøpte jeg min 1971 BMW 2000 Touring til fordel for min første bil.

Jeg har så lenge jeg har hatt lappen alltid hatt en eller flere BMW'er i mitt eie.

fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/385056_2152912442619_1692040913_n.jpg


Mine viktigste prosjekttråder til nå:

oppussing av motor/motorrom 1971 2000Touring Vinter 2008/2009

Oppussing av understell 2000Touring 1971 Vinter 2009/2010

Renovrering av tii-motor+++ 2010/2011
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
Laget en brakett til Kugelfischerpumpa på Tii-motoren. Nå kan det til og med hende at jeg klarer å få justert CO'n ned på et akseptabelt nivå - men vi får se...

fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/76582_3253051425406_827862364_n.jpg

fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/377620_3253051705413_1806711559_n.jpg
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
Bytta alle bensinslanger i motorrommet til min Tii-motor i dag - aldri mer Biltema bensinslanger!

fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/227858_3253051145399_1159294365_n.jpg
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2002turbo
Det ser strøkent ut nå Wink

02-Espen
 
2000Touring
Takk Espen Smile

Må gå igjennom justeringen av av pumpe og stag osv. Begynner fra scratch... Nytter jo ikke kjøre med en CO som er på rundt 10% Shock
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
På fredagen var jeg på NAF og fikk justert CO'en. Det var i grunn ikke bare lett...Når bilen står på tomgang så varierer den fra 2-5%. Gikk mer og mer ujavnt etter hvert som jeg justerte den nedover, så jeg midlet den på rundt 3-4%.

Men det som skjedde når jeg prøvekjørte på lørdagen er at den av og til lugger ved hardt pådrag ved rundt 5-5500omdr., noe den ikke har gjort før.
Noen som har forslag på hva dette kan være? For mye/lite CO på høyere turtall?

Hadde vært jæ...a morsomt å få til å justere denne motoren så man fikk tatt ut hele potensialet... Det føler jeg at jeg fortsatt ikke har fått til.

På søndagen byttet jeg pluggledninger og gikk over til eksospakning som er bøyd utover i toppen, for å beskytte pluggledningene.
Vasket og polerte bilen ogsåSmile
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Espen02E30
Har du sett på pluggene hvordan de ser ut etter sist kjøring? De kan kanskje fortelle deg litt.

Dæven å ryddig bilen din egentlig er, strøkent motorrom Smile
Mvh Espen M.

------------------------------------------------
- 1974 2002 bristolgrå Turbo Solgt!
- 1971 2002 "div ekstra" Solgt.
- 1 stk 2002 prosjektCool Solgt
- E91 M-sport, familiebilen.
- E46 ESS 550 M3 .
 
2000Touring
Ja, i og med at jeg byttet pluggledninger så plukket jeg ut pluggene. På de forrige settet måtte disse toppene på pluggene sitte på og nå måtte de av. Så jeg kikket på de - de er sjokoladebrune alle 4. Omtrent samme farge som melkesjokolade.

Takk skal du ha Espen-)
Har jo tross alt pussa opp motorrommet for noen få år siden, så da bør det jo holde seg noen år til syntes jeg...
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
Har lenge tenkt å montere den originale luftfilterboksen til Tii-motoren, men har latt det være fordi jeg ikke gjorde samtidig som jeg pusset opp motorrommet. Det mangler nemlig 2 braketter som er sveist på innerskjermen, og de har jeg ikke lyst til å sveise på nå som motorrommet er lakkert.

Derfor har jeg i dag vært hos Øyvind Nicolaysen, som hadde en genial løsning som Alpina brukte på sine biler. Nemlig en brakett som sitter festet til en av boltene til fjørbenslageret. Hadde egentlig bare tenkt å dra innom Øyvind og lage en pappmal, men etter som vi stod der og holdt på og hadde materialene så ble det til at vi lagde hele braketten mens jeg var hos han. Det er hva jeg kaller service!

Desverre så viste det seg at så lett skulle det ikke være for bilen hans, og hans luftfilter var ikke like, så braketten må jeg nok lage på nytt Sad
Men det skal jeg nok få til...
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
Da har jeg kommet meg videre med braketten:

Første del av modifikasjonen...

fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/603175_3300269805836_1332555021_n.jpg
Ved bare å kappe bort delen av plata som kom i konflikt med bremsevæskebeholder og tilpasse for hulla i boksen så viser det seg at boksen allikevel kommer for nære bremsevæskebeholderen.

Del 2 av modifikasjon og ferdigstillelse:

fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/561464_3308675855982_1267813250_n.jpg
Prøvemontere forlenget brakett, og sveiset på plate for å få med en bolt til.

fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/308050_3310570223340_1359982705_n.jpg
Lakkert brakett

fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/317506_3310570623350_1956221679_n.jpg
Lakkert luftfilterboks

fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/75139_3310572143388_478975451_n.jpg
Ferdig montert, med ny gummibelg, slangeklemmer og oljeåndingrør.
Redigert av 2000Touring den 03-10-2012 23:48
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
oyvind
Grattis ser bra ut nå!
Øyvind Nicolaysen
74 bmw 2002
82 bmw 316 1.8 orginal ( solgt )
85 bmw 518 1.8 i orginal (solgt)
73 bmw 3.0 si (solgt)
69 bmw 2002 (solgt)
73 bmw 2500 (solgt)
 
2000Touring
Takk for det Øyvind.

Da jeg holdt på med bilen nå, så la jeg merke til at den (nesten 2 år gamle) nyinnkjøpte radiatoren lekker - det var ikke noe ålreit syn.

fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/576443_3313192728901_1930028798_n.jpg

Radiatoren er kjøpt hos walloth, og jeg har send de en mail i forhold til dette - så får vi se hva som kommer ut av det. Vet ikke hva slags kjøpsrettigheter man har når det er kjøpt i Tyskland jeg - noen som vet?
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
Ja, jeg er ikke mindre enn imponert: Fikk mail tilbake fra Walloth mindre enn 12 timer etter at jeg sendte den i går kveld, med beskjed om at dette ville de ordne opp i - veldig bra!

Det jeg ser på som en utfordring er at de vi ha den tilsendt, enten for reparasjon eller ny, og sende tilbake igjen.
Og her kommer utfordringen: Hva slags papirer og system fra toll er jeg nødt til å sette meg inn i for å unngå å gå i momsfellene her?

Ã… sende til Tyskland er vel grei skuring vil jeg tro, men om den blir reparert som en garantisak skal jo ikke jeg betale moms verken for det, eller ny vare?

Jeg mener å ha lest en gang at varer for reparasjon skal det utføres(midlertidig), for deretter innføres inn i landet igjen. Huff! Ser for meg en del bortkasta energi her...

Noen om vet hvordan dette må gjøres?
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
GSS
Det står litt om dette her: http://toll.no/te...anguage=no
- 1978 e12 Alpina B7 Turbo (#001)
Nye og brukte deler til BMW: Klikk her!
 
2000Touring
Takk for tips. Har snakket med toll nå, så får jeg høre med Posten hvordan de håndtere dette.
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
Etter at jeg justerte og satt på luftfilterboksen, og på høsttreffet, gikk ikke bilen veldig godt - da fikk den alt for lite CO.
Helt sikkert for at jeg tok ut anleggskruen, som man ikke skal røreShock For den regulerer CO'n over hele registeret - og skal være fabrikkinnstilt...

Uansett - for å få dette til å funke ordentlig har jeg funnet ut at man nesten er nødt til å skjønne i detalj hvordan denne pumpa fungerer. Og nå begynner jeg å få rimelig god innsikt i dette.
Så i dag begynte jeg justering fra start igjen. Først begge stagene på 85mm, deretter pinnen i hullet for å synkroniserepunpe og spjellhus. Sjekke om "fingrene" på pumpa står der de skal - full gass osv. Også må halvmånen stå der den skal.
Ut og prøve en tur - gikk faktisk bedre enn før, men går fortsatt og "popper" i eksosen(for lav CO) Også skulle jeg sjekke denne armen som skulle stoppe på anlegget, og da kom jeg på at det skulle jeg gjøre mens motoren var varm.

Inn og spise middag, og vente på at motoren skal bli kald.

Ut igjen og skru det i fra hverandre igjen for å komme til skruen. Fikk justert armen på 2,6mm når motoren er kald. Skru sammen igjen og starte opp - ikke helt villig i starten, men ok. Justere CO, så den går bedre på tomgang og kald motor.
Også prøvekjøre - oi! Sparker godt unna... Stoppe og sjekke om den går på tomgang - nei, det gjorde den ikke. Justere CO ned, så den går på tomgang - sparker fortsatt greit. Har faktisk drag helt fra 2300omdr/min - det har jeg aldri hatt før. Morsomt...

Kjøre inn i garasjen igjen og sjekke:
fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/525980_3368774038399_1879741465_n.jpg
Justeringsskruen ligger på anlegget - helt toppers!

Da kan jeg atter en gang vurdere å sjekke CO'n med COmåler for å sjekke hvordan jeg ligger an.

Skal vel ta en tur eller to til i høst før jeg er helt fornøyd, men jeg føler nå at det går bedre. En god dagWink
Redigert av 2000Touring den 21-10-2012 20:01
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Touring
Hmm, du har kontroll på sakene forstår jeg Smile akkurat dette må gjøres med min også, timebestilling ? Smile kan ta meg en tur jeg Smile
04 mod. E85 Z4 roadster.
07 mod. E81 118i M-Sport LE
72 mod. 2000 Touring
90 mod. E30 318is (x)
86 mod. E28 528i (x)
94 mod. E30 318iAT (x)
 
2000Touring
Det er bare å ta en tur - men jeg gir ingen garanti Wink
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Touring
Smile det gjør jeg gjerne, må bare få inn noen nye lys så er den klar til test tur igjen Wink
04 mod. E85 Z4 roadster.
07 mod. E81 118i M-Sport LE
72 mod. 2000 Touring
90 mod. E30 318is (x)
86 mod. E28 528i (x)
94 mod. E30 318iAT (x)
 
2000Touring
Har du vinterdekk på bilen du eller?
Har flere lykter liggende jeg - usikker på hvor gode de er da....
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Gå til forum:
Generert på: 0.14 sekunder
25,584,304 Unike besøk