
· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
Weber 45 i e21
|
|
tepe |
Lagt til d. 20-04-2010 10:15
|
![]() Medlem Antall innlegg: 507 Innmeldt: 19.02.10 |
jeg har bestillt grenrør fra ireland engineering + tii fordeler uten vakumstyring da vakumstyringen funker dårlig på doble webere
Terje P. 71 chamonix 2002 frankenbimmer rat prosjekt 75 mintgrun 1802 original prosjekt 72 arctic blau touring rep objekt solgt 72 inca touring restaurert 2010-14 solgt 72 verona 1602 bruksveteran solgt |
|
|
jaas |
Lagt til d. 20-04-2010 12:42
|
![]() Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Hei,takker for svar..![]() Har ikke grenrør enda,kan det være noe så enkelt som gjør det? Mye må du gi hos ireland for et grenrør? Jeg får trøbbel med å bytte til tii-foredeler da kammen min forutsetter fordeler som går mot klokka... Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
Hauso |
Lagt til d. 20-04-2010 17:33
|
![]() Medlem Antall innlegg: 472 Innmeldt: 13.10.09 |
Uten at jeg vet det, så kan det hende at det kan bli for mye motstand i eksosen hvis du har org manifold, og org eksos videre bakover. Men Hvis Webre ikker er noe glade i vakumfordelere, så kan det jo være det og![]() -98 Peugeot 406 stv! ![]() -89 e30 316i - Spiker... -72 2002 Touring - Finværsbil Tlf: 92882462 |
|
|
geirm |
Lagt til d. 20-04-2010 19:27
|
![]() Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
Om motoren din er skrudd riktig sammen, kammen satt rett, ingen pakninger som er snudd feil vei (eksos) og den er noenlunde tett så skal dette gå som fjordane blåner. Mitt tips er at du får for mye fortenning når vektene i tennhuset ditt har slått helt ut. Prøv å gi den mindre statisk fortenning og prøv igjen. Geir... BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
|
tepe |
Lagt til d. 20-04-2010 19:31
|
![]() Medlem Antall innlegg: 507 Innmeldt: 19.02.10 |
hvis du ikke har modifisert fordeleren så får du for mye fortenning mener å ha lest her at du kan sette på noen slangebiter på stopperne til sentrifugalvektene i fordeleren se denne linken som 02 ronny viste til der er mye matnyttig http://www.dvandr... Redigert av tepe den 20-04-2010 19:41 Terje P. 71 chamonix 2002 frankenbimmer rat prosjekt 75 mintgrun 1802 original prosjekt 72 arctic blau touring rep objekt solgt 72 inca touring restaurert 2010-14 solgt 72 verona 1602 bruksveteran solgt |
|
|
jaas |
Lagt til d. 20-04-2010 19:47
|
![]() Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
geirm skrev: Om motoren din er skrudd riktig sammen, kammen satt rett, ingen pakninger som er snudd feil vei (eksos) og den er noenlunde tett så skal dette gå som fjordane blåner. Mitt tips er at du får for mye fortenning når vektene i tennhuset ditt har slått helt ut. Prøv å gi den mindre statisk fortenning og prøv igjen. Geir... Skal være rett satt sammen,og kammen er ny,laget av kmcams. Pakninger er rett vei,eneste er om den bremser i eksosmanifolden,den er original...skal ha grenrør,men trodde ikke det skulle ha så mye å si at den butter på 5000 omdr. Har prøvd å stille tenninga lavere,men da går den dårligere over hele registeret,nå står den på ca 15-17 og synes det fungerer greit. prøvde 12 grader,og da brukte bilen 5,1 sekund fra 60 til 95,justerte opp til ca 17 og da brukte den 3,9 fra 60 til 98.... Holder på å klikke av slike problemer!!! Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
jaas |
Lagt til d. 20-04-2010 19:50
|
![]() Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
tepe skrev: hvis du ikke har modifisert fordeleren så får du for mye fortenning mener å ha lest her at du kan sette på noen slangebiter på stopperne til sentrifugalvektene i fordeleren se denne linken som 02 ronny viste til der er mye matnyttig http://www.dvandr... Den sida kan jeg snart utenat,har lest MYE der.... ![]() Bare synd jeg ikke finner utav det likevel.. ifølge den sida burde jeg hatt f2 eller f16 e-rør,men pedersen mener at f9 er passelig...noen innspill om det noen? Ellers følger jeg jo oppsettet til dave ganske bra.. Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
Rune M2-touring |
Lagt til d. 20-04-2010 20:26
|
![]() Medlem Antall innlegg: 323 Innmeldt: 22.02.06 |
Tror jeg ville satt på stoppere på sentrifugalvektene før videre testing. Tii og ti fordeler har kun 16 grader advance på vektene. Jeg hadde lignende problemer med min trimmede tii (316 grader kam, CR 11.5:1, separatspjeld etc) som jeg hadde justert med tenningslampe. Den kuttet og fusket på turtall. Det ble ikke noe fart i denne motoren før Kaspersen hadde justert den opp på vesentlig høyere tenning. Anbefaler deg å legge vekk tenningslampa, og justere ute på landeveien som beskrevet tidligere i tråden. Her er en link til Weber bestykning som jeg fant på den svenske 02 tavlan: http://www.spsolu...text=weber Rune Kvamme '72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x '76 1502 x '96 525 tdsA x '77 Porsche 911 S (3.6 konvertering, lang tids prosjekt, backdating til -73 RS) '00 530 td '99 Z3 Coupe 2.8 |
|
|
jaas |
Lagt til d. 20-04-2010 20:57
|
![]() Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Rune M2-touring skrev: Tror jeg ville satt på stoppere på sentrifugalvektene før videre testing. Tii og ti fordeler har kun 16 grader advance på vektene. Jeg hadde lignende problemer med min trimmede tii (316 grader kam, CR 11.5:1, separatspjeld etc) som jeg hadde justert med tenningslampe. Den kuttet og fusket på turtall. Det ble ikke noe fart i denne motoren før Kaspersen hadde justert den opp på vesentlig høyere tenning. Anbefaler deg å legge vekk tenningslampa, og justere ute på landeveien som beskrevet tidligere i tråden. Her er en link til Weber bestykning som jeg fant på den svenske 02 tavlan: http://www.spsolu...text=weber Ok,ser at min kan gi opptil 30 grader,så da skal denne reduserest og se om det hjelper... ![]() Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
jaas |
Lagt til d. 21-04-2010 21:30
|
![]() Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Dette blir visst en akt i flere deler...jæklig med masing her.. Tok ut fordeleren idag,og oppdaget en slakke på ca 3 mm opp og ned. Tenkte at YES,nå skal det bli slutt på trøbbelet. Shimsa opp slakken med shims fra andre fordelere,og satte på slangebiter på stopperne slik at den får bare halvparten av sentrifugalutslaget. Ut og teste,men ikke pokker om jeg får den til å dra noe særlg over 5500. Har justert tenning både hit og dit for å teste,og mister bare effekt på middelturtall uten å få noe særlig på topppen... Blir meget glad for flere tips!! ![]() Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
Hauso |
Lagt til d. 21-04-2010 22:50
|
![]() Medlem Antall innlegg: 472 Innmeldt: 13.10.09 |
Du er en vanskelig mann å hjelpe.. Men har du hørt med Kaspersen? Kanskje han vet noe? Han driver jo med mye rart om disse bilene, og har sikkert mer peiling enn mange her![]() -98 Peugeot 406 stv! ![]() -89 e30 316i - Spiker... -72 2002 Touring - Finværsbil Tlf: 92882462 |
|
|
jaas |
Lagt til d. 21-04-2010 22:56
|
![]() Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Prøver å ikke være vanskelig da,mener selv det er motoren min som er vanskelig...![]() Kaspersen,hvem er det? Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
tepe |
Lagt til d. 21-04-2010 23:14
|
![]() Medlem Antall innlegg: 507 Innmeldt: 19.02.10 |
hmm kansje du skulle prøve å måle mottrykket i eksosen din det går an å borre et hull i eksosmanifolden sette inn en messingnippel med et kobberrør til en mekanisk turbotrykkmåler. har du mer enn 0,5 bar mottrykk må du gjøre noe med eksosen. med grenrør og 2" eksos får du det ned i 0,2 kansje ikke så kult med hull i manifoilen men det går jo an å sette inn en blindplugg etterpå om dette er løsningen på ditt problem vet jeg ikke, men skal du ha masse luft inn FORT (høyt turtall) må du bli kvitt den like fort når den er brukt... ![]() Terje P. 71 chamonix 2002 frankenbimmer rat prosjekt 75 mintgrun 1802 original prosjekt 72 arctic blau touring rep objekt solgt 72 inca touring restaurert 2010-14 solgt 72 verona 1602 bruksveteran solgt |
|
|
02-Oivind |
Lagt til d. 21-04-2010 23:50
|
Medlem Antall innlegg: 1466 Innmeldt: 20.02.06 |
Har ikke noe tro på at eksosmanifolden er synderen, hvis det ikke er tett noen steder. I sine glansdager ble det jo kjørt med originalmanifold uten problemer. Eksospakninger feil vei, er blitt nevnt ser jeg, en klassisk feil som mange har gått på!
Øivind Seielstad 1947 BMW 321 1969 BMW 2002 1952 BMW 340-2 solgt 1965 BMW 1800 solgt 1966 BMW 2000 hogd 1968 BMW 2000CS solgt 1969 BMW 2800 hogd 1970 BMW 1600-2 solgt 1972 BMW 1800 hogd 1973 BMW 1602 hogd 1973 BMW 2002 solgt 1974 BMW 2002 solgt 1975 BMW 2500A hogd 1977 BMW 3.0Si solgt |
|
|
Hauso |
Lagt til d. 21-04-2010 23:59
|
![]() Medlem Antall innlegg: 472 Innmeldt: 13.10.09 |
Kai Kaspersen. Holder til i ytre enebakk. Driver Kaspersen 02-center.. Artig skrue, kjøpt en råtten bil av han![]() ![]() -98 Peugeot 406 stv! ![]() -89 e30 316i - Spiker... -72 2002 Touring - Finværsbil Tlf: 92882462 |
|
|
jaas |
Lagt til d. 22-04-2010 07:15
|
![]() Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
02-Oivind skrev: Har ikke noe tro på at eksosmanifolden er synderen, hvis det ikke er tett noen steder. I sine glansdager ble det jo kjørt med originalmanifold uten problemer. Eksospakninger feil vei, er blitt nevnt ser jeg, en klassisk feil som mange har gått på! Skal sjekke for å være 100% sikker.. ![]() Hvordan kan jeg sjekke at kammen står slik den skal stå,altså at den ikke er feilprodusert eller noe? Innstillinga på kjedet er i boks... Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
Thomas |
Lagt til d. 22-04-2010 08:08
|
![]() Superadministrator Antall innlegg: 212 Innmeldt: 11.02.06 |
Kai Kaspersen vil jeg råde alle til å holde seg langt unna. Mye svindel der i gården. Har lurt undertegnede med fler for tusen vis av kroner. Han skal ikke anbefales av 02 Classic. ![]() Redigert av Thomas den 22-04-2010 21:36 Thomas E. Møller epost: thomoell@online.no |
|
|
Rune M2-touring |
Lagt til d. 22-04-2010 09:05
|
![]() Medlem Antall innlegg: 323 Innmeldt: 22.02.06 |
Hvordan kan jeg sjekke at kammen står slik den skal stå,altså at den ikke er feilprodusert eller noe? Innstillinga på kjedet er i boks... Hvis du skal ha helt nøyaktig innstilling av kam må du ha justerbart drev, og bruke måleur på kammen. Men hvis du følger anvisninger i rep manual skal det ikke være noe problem å få dette riktig. Har du sjekket om tenningsmerker stemmer med TDC? Hvis styrehylse på veiv mangler, går det an å sette på svinghjulet feil. Sjekkes med et tynt skrujern gjennom plugghull. Drei motoren forsiktig rundt, og sjekk når stempel på sylinder nr 1 er på topp. Rune Kvamme '72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x '76 1502 x '96 525 tdsA x '77 Porsche 911 S (3.6 konvertering, lang tids prosjekt, backdating til -73 RS) '00 530 td '99 Z3 Coupe 2.8 |
|
|
jaas |
Lagt til d. 22-04-2010 09:38
|
![]() Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Rune M2-touring skrev: Hvordan kan jeg sjekke at kammen står slik den skal stå,altså at den ikke er feilprodusert eller noe? Innstillinga på kjedet er i boks... Hvis du skal ha helt nøyaktig innstilling av kam må du ha justerbart drev, og bruke måleur på kammen. Men hvis du følger anvisninger i rep manual skal det ikke være noe problem å få dette riktig. Har du sjekket om tenningsmerker stemmer med TDC? Hvis styrehylse på veiv mangler, går det an å sette på svinghjulet feil. Sjekkes med et tynt skrujern gjennom plugghull. Drei motoren forsiktig rundt, og sjekk når stempel på sylinder nr 1 er på topp. Når merket på reimhjulet er rett så viser halve ot på svinghjulet. Er det streken ved siden av ot som skal være på merket,eller er det rett slik det er nå? Merker på reimhjul og kam stemmer vertfll overens, Forsto det slik i boka at en skulle stille etter reimhjulet og kammen. Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
Hauso |
Lagt til d. 22-04-2010 18:52
|
![]() Medlem Antall innlegg: 472 Innmeldt: 13.10.09 |
Thomas skrev: Kai Kaspersen vil jeg råde alle til å holde seg langt unna. Mye svindel der i gården. Har lurt undertegnede med fler for tusen vis av koner. Han skal ikke anbefales av 02 Classic. ![]() Da beklager jeg det thomas. Synes egentlig han er en dått sjøl, men tenkte kanskje han kunne hjelpe. Da vet vi det ![]() -98 Peugeot 406 stv! ![]() -89 e30 316i - Spiker... -72 2002 Touring - Finværsbil Tlf: 92882462 |
|
Gå til forum: |