Logg inn

Brukernavn

Passord



Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.

Navigasjon

· Diskusjonsforum
· Bildegalleri

Brukere online

· Gjester online: 2

· Medlemmer online: 0

· Antall medlemmer: 325
· Siste medlem: KarlJohanD

Replikkboks

Du må logge inn for å skrive her.

3stk02
14/09/2023 10:27
Hva går en sportsgirboks getrag med 1 bak til storsekser for om dagen ?

02-Haakon
19/01/2023 08:33
Noen som har et høyre blinklys til 02 å selge?

02KNUT
20/11/2022 21:02
Hei.Er det noen som har baksete til 02 som de kan selge,eller ev.bare bakseterygg.

Rune M2-touring
19/09/2022 12:51
Er det noen her inne som har bil med S50B32 motor? Jeg har en motorstyring som jeg gjerne skulle ha funksjonstestet.

3stk02
25/12/2021 12:26
God jul.

02dag
02/08/2021 13:38
Er det noen som har felger som er 15x7 ET25 på sin bil. Hvilken dekkdimensjon og om det er noen problemer med dette?

02dag
28/01/2021 22:56
Er det noen som har en gammel utbrukt front liggende og slenger? Trenger 30cm av den øverste kanten som flukter med radiatoren.

Morten 2002
03/01/2021 12:02
Hei. Har noen der ute erfaring med deler til 02 ( teppe) fra et firma som kaller seg ONLY O2? Dem har en grei pris på teppe men er skeptisk til kvaliteten. Eller hva anbefaler dere. Mvh Morten 2002

02KNUT
01/11/2020 09:28
Hei.Er det noen som har bøyler(5 stk) til taktrekk til overs til salgs/ev bytte i noe annet?Ring 90780346

02tiiMykj
23/07/2020 19:27
hei hvor holder du til kunne være interessert i no deler

JE
19/06/2020 18:36
Noen som har en org vannpumpe til 02 liggende å slenge? eneste krav er at flensen til reimskiva er rett.

alfi1600-2
09/03/2020 12:44
Nokon som har eit godt forslag til plass ein kan få tak i varmeapparat til 1970 modell 1600-2?

Thomas
02/02/2020 21:17
For en flott dag og dato Grin 02.02.2020 Cool

Torleif
21/12/2019 18:59
God jul og godt nyttår Smile

DB47684
10/04/2019 13:27
Hei, Jeg har ikke egen delefilm, men tror at det delenummeret er en tidlig hovedsylinder for en-krets system? Ev. om det går an å se på den hvor mange uttak det er på siden og bunn av den?

e12535i
10/04/2019 07:33
Hei. Ser ut til at jeg ikke har rep-sett til 20,64mm pumpe, men antagelig (må sjekke) ei ny hovedpumpe til 1600ti/2002, nr. 34314750055, om den kan brukes.

DB47684
06/04/2019 10:59
Hei, er det noen som kan ha liggende overhalingssett til hovedsylinder bremse? 20,64mm. Delenummer: 34311113655.

DB47684
28/03/2019 13:39
Det høres bra ut, mange trivelige mennesker og mye nyttig kunnskap på dette forumet,så det hadde vært flott å få litt liv her igjen

2002turbo
25/03/2019 23:50
Joda, nå skal vi forsøke å blåse litt liv i det igjen :-)

JE
15/03/2019 20:18
kikker innom til tider, men siden man ikke har noen 02 lenger så blir det ikke bidratt med stort på fora lenger. (har to prosjekt tråder på Bimmers.no, en e30 og en e46) Er vel ikke til å stikke

Siste artikler

· Nasjonal Motordag
· Hvem er vi

Viser tråd

 Skriv ut tråd
Godkjenning av 2000 Touring med ettermontertt Tii-motor
2000Touring
Har satt i Tii-motor i Touringen, og kunne tenke meg å få det godkjent av biltilsynet.

Etter hva jeg kan se av etk er eneste forskjell på disse bilene av betydning bremsene foran. Har kjøpt meg "big-brake kit", som består av:
Tii bremsesylinder
e21 323 22x255 ventilerte skiver
Girling 4-stemplet kalippere, stempel ø38(tror jeg)
Hjulnav fra e21 320

Bremse-kitet kjøpte jeg privat, ubrukt. Har derfor ingen dokumentasjon av delenummer mv.

Kan noe si meg hvordan jeg bør gå frem for å få dette godkjent?

Dette er for så vidt en trimming i så liten grad, at jeg i utgangspunktet ikke ville ha brydd meg om det hadde det ikke vært for at om jeg skal ha LMK-forsikring må ombygging være godkjent i vognkortet(slik jeg har skjønt det)

Forslag, råd og tips mottas med takk.

Inge B.
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
02Ronny
Skriv ut fra ETK (delelisten fra BMW) og bruk dette som dokumentasjon. Der står størrelsene på skiver/ trommler. Jeg fikk beskjed om at dette KUNNE brukes.
Hilsen Ronny

Mob: 90857950

Lokalt forum:http://helgeland-.../index.htm
 
2000Touring
Problemet er at jeg sliter med å dokumenter delene jeg har kjøpt da. Og kalipperene sitter jo originalt på Volvo 240...
Kan hende det ikke er noe problem.

Dette er jo ikke akkurat et ukjent oppsett.

Men hvordan går jeg fram i forhold til biltilsynet? Må jeg sende en slags søknad?
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
02Ronny
Du må vel sende søknad ja, men jeg tror at enkelte her i klubben sitter på godkjenningspapirer som kan være til stor hjelp i dette tilfellet.
Det står ikke noe id. nr på skiver ol.
Dvs. at så lenge størrelsen på skivene tilsvarer det som står i ETKen, og du viser til at Volvo kalipperne har samme str. som de orginale på tii osv. er det ingenting som tilsier at du ikke skal få det godkjent.
MEN, biltilsynet er veldig glad i dokumentasjon, så det beste er å få tak i godkjenningspapirer.
Søk først og klag minst 2 ganger. Så tror jeg det vil gå bra.
Hilsen Ronny

Mob: 90857950

Lokalt forum:http://helgeland-.../index.htm
 
oyvind
Dette er ikke mulig å få godkjent uten dok fra BMW eller ett uavhengig laberatorie, biltilsynet må ha dok ellers kan de ikke godkjenne. Slike uorginale ombyggninger må være testet i ett laberatorie.
Hjelper kanskje hvis ringer til Erland Weberg på Drammen trafikkstation mob.90536891
Biltilsynet i Drammen er veldig bra på hva du trenger .
Øyvind Nicolaysen
74 bmw 2002
82 bmw 316 1.8 orginal ( solgt )
85 bmw 518 1.8 i orginal (solgt)
73 bmw 3.0 si (solgt)
69 bmw 2002 (solgt)
73 bmw 2500 (solgt)
 
2000Touring
oyvind skrev:
Dette er ikke mulig å få godkjent uten dok fra BMW eller ett uavhengig laberatorie, biltilsynet må ha dok ellers kan de ikke godkjenne. Slike uorginale ombyggninger må være testet i ett laberatorie.
Hjelper kanskje hvis ringer til Erland Weberg på Drammen trafikkstation mob.90536891
Biltilsynet i Drammen er veldig bra på hva du trenger .


Betyr det at man ikke vil få bilen godkjent med dette oppsettet?
Regner med at jeg ikke får dokumentasjon fra BMW på dette i og med at jeg bruker en kalipper som BMW aldri har brukt på denne bilen.

Er det noen her inne som har fått bilen godkjent av biltilsynet med dette oppsettet? Hvordan gikk dere i tilfelle fram?
Redigert av 2000Touring den 27-05-2009 13:20
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Johnny Pettersen
I utgangspunktet er alt av ombygginger heretter umulig å få godkjent uten BMW godkjennelse.De kan også sette foten ned med TUV dokumentasjon tilstede.
Du må sikkert også dokumentere bremsevirkningen bak i prosent iforhold til fremme etter ombygging
 
02Ronny
De krever DOKUMENTASJON, ikke nødvendigvis fra BMW sånn som jeg fikk det forklart hos Biltilsynet. En utskrift fra ETK kunne brukes som dokumentasjon, siden de er fullt klar over at BMW ikke utleverer noen form for dokumentasjon.
Disse bilene er jo levert med denne motoren fra fabrikk, så da kan jo bremser++ "dokumenteres" fra ETK.¨
Men det er jo en kjensgjerning at det er store forskjeller på praksis hos de forskjellige traffikkstajonene, så det kan virke utrolig vanskelig å få godkjent ombygginger.

Det er mange meninger rundt dette temaet, men er det noen her inne som har sendt søknad på slike ombygginger?
Har inntrykk av at de fleste blir "nedpsyket" etter at de har pratet med en lokal representant, og gir seg med det. Men i realiteten er det ikke den lokale representanten som avgjør saken, men en egen gruppe som skal ta seg av ombyggingssaker har det siste ordet.

Hilsen Blåøyd Nordlending

Hilsen Ronny

Mob: 90857950

Lokalt forum:http://helgeland-.../index.htm
 
geirm
Hva med å gjøre det som skal til i form av tii bremser etc. og så la det bli med det. Hvorfor skal Biltilsynet blandes inn i det hele tatt. Det er ingen noen gang som kommer til å stille spørsmål rundt dette. Det fins mange 2002'er i Norge med full tii konvertering som Biltilsynet aldrig har reagert på.

Nei, glem Biltilsynet og kos deg med nesten tii'en din.

Hilsen blåøyd Sunnmøring (dog utflytta)

Geir...
BMWCCN medlem # 424

75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil
70 2002 App. K race car
 
Johnny Pettersen
Helt enig, men det viser seg i praksis at ting er håpløst vanskelig. De har ikke engang lik praksis fra stasjon til stasjon innen samme etat
 
2000Touring
geirm skrev:
Hva med å gjøre det som skal til i form av tii bremser etc. og så la det bli med det. Hvorfor skal Biltilsynet blandes inn i det hele tatt. Det er ingen noen gang som kommer til å stille spørsmål rundt dette. Det fins mange 2002'er i Norge med full tii konvertering som Biltilsynet aldrig har reagert på.

Nei, glem Biltilsynet og kos deg med nesten tii'en din.

Hilsen blåøyd Sunnmøring (dog utflytta)

Geir...


Det var i utgangspunktet det jeg tenkte selv. Men for å få LMK forsikring må ombygging være godkjent og stå i vognkortet.
Hvor strengt dette blir praktisert vet jeg ikke.

Om det blir for vanskelig så blir det rett og slett Tii-motor og bedre bremser, som ikke er godkjent. Det er jo tross alt ikke en voldsom trimming vi snakker om her.
Redigert av 2000Touring den 27-05-2009 23:31
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
oyvind
Mitt råd ring Weberg i Drammen og spør han hva du trenger, jeg tror nok du bør bygge om til Tii bremser ikke disse volvo caliperne, dette oppsettet er ikke testet og du finner ikke tuv dok på dette men Tii tror jeg du får på.
Ring Weberg.
Øyvind Nicolaysen
74 bmw 2002
82 bmw 316 1.8 orginal ( solgt )
85 bmw 518 1.8 i orginal (solgt)
73 bmw 3.0 si (solgt)
69 bmw 2002 (solgt)
73 bmw 2500 (solgt)
 
2000Touring
02Ronny skrev:
Skriv ut fra ETK (delelisten fra BMW) og bruk dette som dokumentasjon. Der står størrelsene på skiver/ trommler. Jeg fikk beskjed om at dette KUNNE brukes.


Hvilken ETK bruker du?
Verken på www.realoem.com eller http://bmwfans.in...s/catalog/ får jeg info om størrelser på skiver/tromler.
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
02Ronny
Fikk en CD for ett par år siden. Tror det er en BMW- forhandler- CD.
Hilsen Ronny

Mob: 90857950

Lokalt forum:http://helgeland-.../index.htm
 
2000Touring
Ja. da har jeg vært i kontakt med Weberg på biltilsynet i Drammen. Saken er enkel - bilen kan ikke bygges om pga av at den er importert fra Sverige, og i vognkortet står det at den er bevaringsverdig.Sad

Så da har jeg 2 valg:
Montere tilbake den originale motoren, eller
gjøre som veldig mange andre - sette på større bremser og gi pokker i godkjenning av biltilsynet.Smile
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
02Ronny
Ja da er det bare å kjøreGrin
Hilsen Ronny

Mob: 90857950

Lokalt forum:http://helgeland-.../index.htm
 
2000Touring
GrinGrin
Redigert av 2000Touring den 29-05-2009 19:21
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Ledo
Importerte selv en 2002 fra Sverige. Den ble godkjent med turbobredding, senking, 2" exhaust, ombygde bremser og 2x45 Weber, og stemplet bevaringsverdig og kan ikke ombygges.
RL
-05 X5 3,0d
-01 316Ti
-85 635CSI
 
2000Touring
Ledo skrev:
Importerte selv en 2002 fra Sverige. Den ble godkjent med turbobredding, senking, 2" exhaust, ombygde bremser og 2x45 Weber, og stemplet bevaringsverdig og kan ikke ombygges.


Ble alt dete gjort etter at bilen var importert? I tilfelle hvilket biltilsyn, og hvilken dokumentasjon hadde du?
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Ledo
Bilen var ombygd slik da jeg tok den inn. Ble godkjent på Gjøvik uten anmerkninger. Det ble ikke forespurt om noen dokumentasjon
RL
-05 X5 3,0d
-01 316Ti
-85 635CSI
 
Gå til forum:
Generert på: 0.10 sekunder
23,586,551 Unike besøk