Logg inn

Brukernavn

Passord



Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.

Navigasjon

· Diskusjonsforum
· Bildegalleri

Brukere online

· Gjester online: 8

· Medlemmer online: 0

· Antall medlemmer: 324
· Siste medlem: Stig2

Replikkboks

Du må logge inn for å skrive her.

Thomas
02/02/2020 21:17
For en flott dag og dato Grin 02.02.2020 Cool

Torleif
21/12/2019 18:59
God jul og godt nyttår Smile

02KNUT
18/08/2019 08:49
Hei.Er det noen som har/vet av noen som har en 02 med s14 motor og fått den godkjent på biltilsynet.Er interessert i å komme i kontakt,ev reg.nr på bilen/e. Smile

DB47684
10/04/2019 13:27
Hei, Jeg har ikke egen delefilm, men tror at det delenummeret er en tidlig hovedsylinder for en-krets system? Ev. om det går an å se på den hvor mange uttak det er på siden og bunn av den?

e12535i
10/04/2019 07:33
Hei. Ser ut til at jeg ikke har rep-sett til 20,64mm pumpe, men antagelig (må sjekke) ei ny hovedpumpe til 1600ti/2002, nr. 34314750055, om den kan brukes.

DB47684
06/04/2019 10:59
Hei, er det noen som kan ha liggende overhalingssett til hovedsylinder bremse? 20,64mm. Delenummer: 34311113655.

DB47684
28/03/2019 13:39
Det høres bra ut, mange trivelige mennesker og mye nyttig kunnskap på dette forumet,så det hadde vært flott å få litt liv her igjen

2002turbo
25/03/2019 23:50
Joda, nå skal vi forsøke å blåse litt liv i det igjen :-)

JE
15/03/2019 20:18
kikker innom til tider, men siden man ikke har noen 02 lenger så blir det ikke bidratt med stort på fora lenger. (har to prosjekt tråder på Bimmers.no, en e30 og en e46) Er vel ikke til å stikke

DB47684
20/02/2019 11:00
Hei, ser fryktelig stille ut her nå. Er det noen som bruker dette forumet lenger, eller samles vi på andre plattformer?

02dag
10/01/2019 00:01
Noen som har innsugsmanifolden for tidlig tii. Trenger egentlig bare de røra som festes til toppen. Nr 5,8,10 og 11 på denne siden [url]http://www.re
aloem.com/bmw/enUS
/showparts?id=2583
-USA-09-1971-11

Torleif
24/12/2018 14:09
God jul og et riktig godt nytt år 🎉🎉&#1
27881;

2002turbo
10/09/2018 20:24
Høsttreff 2018, hos Finn Erik Olafsen. Søndag 7.oktober.

Ekren E9
06/07/2018 16:17
En 02 avhenger vel av hva slags 02, en vanlig 1602 og 2002 mellom 50-100 ett sted, men da er det ikke noe smykke, kun i ok brukskikk. De stiger i utlandet så vi kommer nok etter.

02-Ole
23/06/2018 17:51
Hva er en ok bruksbil 02 verdt nå for tiden? 50?100?150?

geirm
25/01/2018 23:24
Er det noen som har et bra frontstykke liggende? Send PM eller ring 91398650

Ekren E9
11/01/2018 23:19
Årsmøte Smilesøndag 11.mars Kl.1300 Mortens Kro Smile

geirm
01/01/2018 14:09
Godt nyttår folkens, må det bli minst like bra som det gamle

02turbo
24/12/2017 15:31
God Jul og Godt Nyttår til alle. La oss håpe på et nytt år med nye spennende prosjekter og innholdsrike treff Wink

Ekren E9
22/12/2017 22:20
God jul og godt nyttår ønskes Wink

Siste artikler

· Nasjonal Motordag
· Hvem er vi

Viser tråd

 Skriv ut tråd
Renovrering av tii-motor+++ 2010/2011
2000Touring
Prøvde meg igjen i dag:
Plukket ut klosser og sjekket om stemplene gikk fritt ut og inn i kalipperen, og det gjorde de. Videre sjekket jeg fettet i lagerene da det var godt og varmt der - men det var i orden . Videre luftet jeg bremsene på den kalipperen. Tok meg en kjøretur - også la bremsene seg på igjenAngry Tok av hjulet, åpnet alle niplene og slapp ut trykket. Da gikk hjulet fritt rundt igjenShock Sleit litt med luft i hovedsylinderen etter å ha byttet til Ti/Tii bremsekraftforsterker. Er virkelig usikker nå. Men mulig jeg gjør som Johnny sier og bare bytter breseslanger - så får vi se...

Forslag mottas med takkSmile
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
02Ronny
Bytt slanger først ja, det er mest sannsynlig det som er årsaken. Det enkleste først....
Hilsen Ronny

Mob: 90857950

Lokalt forum:http://helgeland-.../index.htm
 
2000Touring
02Ronny skrev:
Bytt slanger først ja, det er mest sannsynlig det som er årsaken. Det enkleste først....


Det er sant Ronny, begynne med det billigste og enkleste er ofte lurt. Av og til må man bli minnet på detWink
Prøver å få tak i nye slanger i dag.
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
Bytta slanger uten at det hjalp. Broder mente det kunne være at stemplene ikke går skikkelig tilbake, så jeg smøre de litt.
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Johnny Pettersen
Det er ikke stemplene, det er ett eller annet som gjør at væsken ikke evakuerer vekk fra kalipperen. Iog med du har byttet til TII bremseforsterker har du sjekket at vanlig 02 bremsepumpe har samme slag eller lengde på trykk rod som TII pumpe. Altså kanskje at du må bruke 23,81mm(TII)pumpe på den forsterkeren.Så lenge det ikke er slangene må det være noe sånt, men noe rart da begge forhjulene får væske fra samme løp.
På ett to-krets system har du brems på begge forhjul og ett bakhjul på en krets og begge forhjul og det andre bakhjulet fra den andre
 
2000Touring
Har 23,81mm pumpe. Enig med deg at det er rart at det bare skjer på ene sida. Begynner å tenke på om jeg kan ha klussa til med røra da jeg monterte de på sylinderen. Tror ikke jeg har gjort det, men ting kan jo skje. Det er jo to rør bak(mot bremsekraftforsterekeren) og 3 ytterst på sylinderen kan jeg kanskje ha bytta på. vil det i det hele tatt ha noen konsekvens om de er byttet på?(de tre ytre)

Vurderer å ta av hovedsylinderen, plukke den fra hverandre og se om det har kommet noe møkk som blokkerer noen steder.
Redigert av 2000Touring den 11-04-2011 08:13
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
Da tror jeg at jeg har funnet feilen!

Tenkte rett og slett at jeg faktisk bare skulle plukke fra hverandere hovedsylinderen for å se om jeg fant noe galt der. Tappet bremsevæskebeholderen, skrudde av bremserørene og tok løs hovedsylinderen fra bremsekraftforsterkeren. Videre tok jeg med meg sylinderen på benken og begynte å demontere den. Plutselig hørte jeg en del som datt i benkeplata, uten at jeg kunne skjønne at det var noen deler som var løse på det tidspunktet. Da oppdaget jeg en slags kule/tupp som lå på benken.
Etter litt tenking og sjekking fant jeg ut at det var tuppen på "pushroden" fra den gamle bremsekraftforsterkeren som hadde knekt av og satt seg fast inne i stempelet(der den vanligvis står) Og som videre førte til at stemplene ikke kom seg helt tilbake når jeg slapp opp bremsenAngry

Dette er en av de mest korny feilene jeg har funnet når jeg har skrudd bil, noen gang Shock

a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/216430_1521056086605_1840661359_982699_6901982_n.jpg
a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/218070_1521056246609_1840661359_982700_2781352_n.jpg
a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/207183_1521056366612_1840661359_982701_2827260_n.jpg
Stempel til hovedsylinder med brekt tupp fra "pushroden" fra forrige installerte bremsekraftforsterker

Så det vil jo si at Johnny var inne på det riktige når det var snakk om pushrodene var like lange, noe de i dette tilfelle ikke var pga at min var "forlenget"

Nå har jeg ikke fått montert dette sammen igjen for å prøve, men jeg er rimelig sikker på at dette er synderen.
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Johnny Pettersen
Er en forklaring på det meste. lett og overse iblant
 
2000Touring
Fått på hovedsylinderen igjen i dag, og har tatt en prøvetur - ingen bremser som legger seg påGrin Tror jeg får lufte bremsene ordentlig igjen - syntes pedalen ble vel lav...
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
tii-hallvard
Hørtes deilig ut med en 02 tur nå om dagen. Flott at du fant ut av detCool
74 mod. 2002 tii - solgt
10 mod. X3 M-sport
10 mod 316D - solgt

mob 990 45 320
 
2000Touring
Ja nå er det fantastisk å kjøre 02. Bremsene er luftet og pedalen er som den skal :-)
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Hauso
Det er et flott stykke arbeid du har gjort her Inge! Motoren er jo som nySmile Hva ble det til egentlig, borra du den, eller bare hona litt? slitekanter osv? Jeg lurer på hva dette har kostet deg?

Og har du noen idè om hva motoren yter? hvis std tii yter 130 hk, så hva har du havnet på? Lurer på å gjøre noe slikt med min motor når den tid kommerSmile Men skal jeg først gjøre en såpass "operasjon" vil jeg tyne litt ut av den gamle klumpenSmile

Hva må jeg feks gjøre annerledes enn deg for å få en 150-160 hester?
-98 Peugeot 406 stv! Grin
-89 e30 316i - Spiker...
-72 2002 Touring - Finværsbil

Tlf: 92882462
 
2000Touring
Takk for det Magnus Smile

Jeg kjøpte billige 1,2mm overdim stempler fra USA. Borret etter deres spcs(ca 1,2mm)
Jeg gjorde dette på omtrent så billig det lar seg gjøre - om man skal gjøre det ordentlig. Dvs kjøpe deler litt her og litt der, og høre rundt omkring hva forskjellige skal ha for de jobbene man ikke klarer å gjøre selv.
Dette kostet meg ca 25.000kr
Om du skal dra ut mere hester tror jeg fort vekk du kan legge på 10.000 til - om ikke mer...

Man kan selvfølgelig ta snarveier, og få det til billigere. Men min tanke var å gjøre dette ordentlig - en gang for alle(i hvert fall for en lang stund framover)

Forskjellen fra en original Tii og min er at jeg har større volum, høyere komp og gvassere kam.
Volum: 2050 kontra 1990
Komp: husker ikke helt, men vet den økte noe - noen få prosent.
Kam: 284 kontra 264
I tillegg er hele motoren balansert(stempler, råder og veiv med svinghjul), så den varver 7000omdr/min uten å verken slite eller riste(det er en stor forskjell)
Allikevel kan jeg ikke tenke meg at jeg har så forferdelig mange HK - kanskje 140 - jeg vet rett og slett ikke.

I forhold til 150-160HK så tror jeg du skal jobbe litt for å få det til med sugemotor, men det er sikkert fullt ut mulig. Start en egen tråd på det, her er det mange som har både synspunkter og kunnskap.

Stikkord er vel høyere komp, gvassere kam, bedre flow ut og inn og doble gassere.
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Hauso
Det kostet såpass jaShock Det er i allefall blitt riktig braGrin Jeg skal som sagt i gang med dette med min motor når jeg får tid og råd. Om det blir til våren, eller om 3 år, aner jeg ikke foreløpig, da jeg for øyeblikket er på utkikk etter jobb, og bor i porsgrunn i et hus UTEN garasje.. Kan dere tenke dere noe så fælt?
Planen er hvertfall der, gjelder bare å vekke den når tida er inneSmile Om du har klart 140 hk, så er jo det uansett anstendig i en såpass gammel, og liten bilSmile Er jo ingen sinke hvertfallSmile Hvertfall kjekt å lese her, og få litt infor om hva, hvordan, hvor osv! Hva er neste plan for kjerra? Har du noen? Smile
-98 Peugeot 406 stv! Grin
-89 e30 316i - Spiker...
-72 2002 Touring - Finværsbil

Tlf: 92882462
 
2000Touring
Har alltids noen planer vettuCool

Har ei 5 trinns overgira kasse jeg har tenkt å montere. Det er egentlig prosjektet for i vinter.
I og med at jeg har satt på en LSD-diff med utveksling 3,91:1 kontra original 3,64:1, tror jeg at jeg vil få roet turtallet rimelig greit ned med 0,82:1 i utveksling på 5 giret.

Om jeg originalt med 3,64 diff kjører i 100km/h vil jeg typisk ha 3500omdr/min
Nå som jeg kjører med 3,91 diff har jeg 3,91/3,64*3500= 3800omdr/min
Med 5-trinnskassa i tillegg vil jeg får 3800*0,82= 3100omdr/min i 100km/h
Om man går direkte fra 3,64-diff med 5-trinns kasse vil man få 2850omdr/min i 100km/h, men jeg beholder 3,91 diffen i og med at den har 25% bremsGrin

5-trinns kassa har jeg kjøpt på ebay i USA, og den har tilhørt en E21 320 1982 mod. Den er noe lenger enn 4-trinns kassa, også sitter slavesylinderen litt annerledes. Dette medfører at jeg må lage plass i tunnelen til kassa(bulke den litt så slavesylinderen ikke slår borti). Videre må mellomaksel og spakestell kortes ned. Må også få laget meg et nytt oppheng i bakkant av kassa.
Samtidig som dette gjøres, bytter jeg noen deler i spakestell, og simringer i kassa.
Redigert av 2000Touring den 29-11-2011 16:23
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Gå til forum:
Generert på: 0.14 sekunder
13,361,219 Unike besøk