Logg inn

Brukernavn

Passord



Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.

Navigasjon

· Diskusjonsforum
· Bildegalleri

Brukere online

· Gjester online: 2

· Medlemmer online: 0

· Antall medlemmer: 324
· Siste medlem: Stig2

Replikkboks

Du må logge inn for å skrive her.

02KNUT
27/07/2020 11:17
Hei. Holder til i Inderøy/Trøndelag.

02tiiMykj
23/07/2020 19:27
hei hvor holder du til kunne være interessert i no deler

02KNUT
17/07/2020 14:37
Hei.Har et rustfritt karrosseri til 2002 72 mod som vurderes solgt.Har også masse deler,f.eks 2 stk tii motor,gearbokser,e
n del innredning,lykter o.s.v

JE
19/06/2020 18:36
Noen som har en org vannpumpe til 02 liggende å slenge? eneste krav er at flensen til reimskiva er rett.

alfi1600-2
09/03/2020 12:44
Nokon som har eit godt forslag til plass ein kan få tak i varmeapparat til 1970 modell 1600-2?

Thomas
02/02/2020 21:17
For en flott dag og dato Grin 02.02.2020 Cool

Torleif
21/12/2019 18:59
God jul og godt nyttår Smile

DB47684
10/04/2019 13:27
Hei, Jeg har ikke egen delefilm, men tror at det delenummeret er en tidlig hovedsylinder for en-krets system? Ev. om det går an å se på den hvor mange uttak det er på siden og bunn av den?

e12535i
10/04/2019 07:33
Hei. Ser ut til at jeg ikke har rep-sett til 20,64mm pumpe, men antagelig (må sjekke) ei ny hovedpumpe til 1600ti/2002, nr. 34314750055, om den kan brukes.

DB47684
06/04/2019 10:59
Hei, er det noen som kan ha liggende overhalingssett til hovedsylinder bremse? 20,64mm. Delenummer: 34311113655.

DB47684
28/03/2019 13:39
Det høres bra ut, mange trivelige mennesker og mye nyttig kunnskap på dette forumet,så det hadde vært flott å få litt liv her igjen

2002turbo
25/03/2019 23:50
Joda, nå skal vi forsøke å blåse litt liv i det igjen :-)

JE
15/03/2019 20:18
kikker innom til tider, men siden man ikke har noen 02 lenger så blir det ikke bidratt med stort på fora lenger. (har to prosjekt tråder på Bimmers.no, en e30 og en e46) Er vel ikke til å stikke

DB47684
20/02/2019 11:00
Hei, ser fryktelig stille ut her nå. Er det noen som bruker dette forumet lenger, eller samles vi på andre plattformer?

02dag
10/01/2019 00:01
Noen som har innsugsmanifolden for tidlig tii. Trenger egentlig bare de røra som festes til toppen. Nr 5,8,10 og 11 på denne siden [url]http://www.re
aloem.com/bmw/enUS
/showparts?id=2583
-USA-09-1971-11

Torleif
24/12/2018 14:09
God jul og et riktig godt nytt år 🎉🎉&#1
27881;

2002turbo
10/09/2018 20:24
Høsttreff 2018, hos Finn Erik Olafsen. Søndag 7.oktober.

Ekren E9
06/07/2018 16:17
En 02 avhenger vel av hva slags 02, en vanlig 1602 og 2002 mellom 50-100 ett sted, men da er det ikke noe smykke, kun i ok brukskikk. De stiger i utlandet så vi kommer nok etter.

02-Ole
23/06/2018 17:51
Hva er en ok bruksbil 02 verdt nå for tiden? 50?100?150?

geirm
25/01/2018 23:24
Er det noen som har et bra frontstykke liggende? Send PM eller ring 91398650

Siste artikler

· Nasjonal Motordag
· Hvem er vi

Viser tråd

 Skriv ut tråd
Renovrering av tii-motor+++ 2010/2011
02Ronny
Stemplene skal jo være ovale.....
Hilsen Ronny

Mob: 90857950

Lokalt forum:http://helgeland-.../index.htm
 
JE
Piston Measuring Wink
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
2000Touring
JE skrev:
Piston Measuring Wink

Takk for tipsSmile
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
Da har jeg plassert bilen strategisk i garasjen, og begynt å demnontere.

Panseret av:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1180.snc4/150262_1335176719737_1840661359_680968_3856853_n.jpg

Batteriet og radiator er ute:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs947.snc4/73999_1335176439730_1840661359_680967_7917280_n.jpg

Ser ut som radiatoren er lekk ved nedre slange. Noen tips? Kjøpe ny eller reparere? Evt hvor kjøpe billig ny?
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
02Ronny
Det går somregel an å reparere, ihvertfall hvis det er loddingen på selve stussen som lekker. Men husk at du må legge radiatoren i vann og ha minst mulig av radiatoren oppe av vannet. Kobber leder varme enormt fort og godt så det er snart gjort å smelte loddinger som ikke skal smeltes.... Jeg bruker en stor loddebolt eller en liten loddepenn når jeg reparerer radiatorer. Pussefille er lurt å bruke når du skal gjøre rent, for det må være helt rent før du lodder. Bruk loddevann....
Hilsen Ronny

Mob: 90857950

Lokalt forum:http://helgeland-.../index.htm
 
2000Touring
Ser ut som lekkasjen ikke er ved stussen, men over den. Jeg fant ut at jeg hadde en annen radiator liggende, så jeg prøver den først - tenker jeg. Prisen på ny er i overkant av 2000,- som jeg fant ut...
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
Går sakte men sikkert videre.

Motor på vei ut av motorrommet:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs464.ash2/73772_1336417390753_1840661359_683571_3130745_n.jpg

Motoren ut av bilen:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs565.ash2/148721_1336417710761_1840661359_683572_6401969_n.jpg

Motoren i motorstativet:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs919.snc4/73212_1336417070745_1840661359_683570_6270563_n.jpg
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
tii-hallvard
Mye jobb? Tenker jeg må gjøre det også en gang. Blir rent missunnelig av hvor fint det er i motorrommet fra før. Men det er vel mest inni motoren du skal til. Har du tenkt å bytte alt som kan byttes? Det blir moro å være med prosjektet videre her. Lykke til Inge!
74 mod. 2002 tii - solgt
10 mod. X3 M-sport
10 mod 316D - solgt

mob 990 45 320
 
2000Touring
tii-Hallvard skrev:
Mye jobb? Tenker jeg må gjøre det også en gang. Blir rent missunnelig av hvor fint det er i motorrommet fra før. Men det er vel mest inni motoren du skal til. Har du tenkt å bytte alt som kan byttes? Det blir moro å være med prosjektet videre her. Lykke til Inge!


Litt jobb blir det jo, men helt greit. Men alt avhengig av hvor slitent det er.

Utgangspunktet er å bytte alt av lagre, pakninger, stempelringer, ventiler, ventiltetninger osv + slipe om kammen til 284grader(tror jeg).

I værste tilfelle kan det også skje at jeg må bore sylindrene, slipe veiva og bytte ventilseter. Dette finner jeg ikke ut før jeg har åpnet og målt.
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
Går stadig forover...

Demonterer deler som sitter mellom topp og blokk, har tatt av toppdeksel og tatt av topplokksboltene:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1137.snc4/149990_1345414495675_1840661359_698033_6879365_n.jpg

Toppen tatt av blokka:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs991.snc4/76438_1345415775707_1840661359_698042_4718874_n.jpg

Topp uten innsug:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs498.ash2/77113_1345414335671_1840661359_698032_5744124_n.jpg

Toppens tilstand:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs988.snc4/76134_1345416335721_1840661359_698048_6190734_n.jpg
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
Da har jeg fått vært en tur i garasjen igjen. Har begynt å plukke fra hverandre toppen.

Knekt ventilfjør på innsugsside sylinder 1(front)
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1176.snc4/154818_1350645426445_1840661359_706252_1994231_n.jpg

Ser ut som det er gjort noe med denne motoren før(hva vet ikke jeg) for alle vippearmene er datert 1981
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs967.snc4/76078_1350645866456_1840661359_706255_7905450_n.jpg

Vasket, merket og pakket
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs950.snc4/74330_1350646306467_1840661359_706257_7233032_n.jpg

Kamaksel rengjort og klar for sliping
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs472.ash2/74554_1350646946483_1840661359_706260_3057904_n.jpg

Har noen spørsmål ang. kamaksel jeg ikke kan finne noe svar på i noen bøker: Dersom det er slark i opplagringen til kamakselen, hva gjøres da? Det er jo "faste" opplagre på M10-motoren. Og hvordan måler man det?
Redigert av 2000Touring den 21-11-2010 16:34
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
2000Touring
En liten økt i garasjen i dag også. Har demontert ventiler fra toppen. Fant ut at alle eksosventilstyringene er slitne, i tillegg til styringen hvor ventilfjære var knekt på innsugssiden.

Tom topp:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs487.ash2/76001_1352177544747_1840661359_708962_5389775_n.jpg

Topp ventilstyring:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1225.snc4/155758_1352178024759_1840661359_708967_5242684_n.jpg

Ventilsetene på eksossiden var ganske tilkoksete
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs601.ash2/155388_1352178344767_1840661359_708970_5619041_n.jpg

Jeg målte ventilfjærene til 45,5mm. Ihht til bøkene jeg har skal fjærene være 46mm, men det er ikke oppgitt noe minimumsmål. Hva skal til for at jeg bør bytte fjærene?
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
jaas
Om du har noen knekte fjærer ville jeg bytta alle tror jeg....men det er meg da..Smile

Jås

1981 316 godkjent med s14b23
2009 318d e91, konebil
2010 320d coupe,arbeidsbil
 
02-Oivind
Støtter nok Jan Åsmund i det resonementet, de har gjerne gått like mange turer opp og ned. Når man først skal gjøre en såpass omfattende jobb med motoren, så er det greit å slippe å ta den opp igjen om kort tid for at en annen fjær har knekt.
Øivind Seielstad

1947 BMW 321
1969 BMW 2002

1952 BMW 340-2 solgt
1965 BMW 1800 solgt
1966 BMW 2000 hogd
1968 BMW 2000CS solgt
1969 BMW 2800 hogd
1970 BMW 1600-2 solgt
1972 BMW 1800 hogd
1973 BMW 1602 hogd
1973 BMW 2002 solgt
1974 BMW 2002 solgt
1975 BMW 2500A hogd
1977 BMW 3.0Si solgt
 
2000Touring
jaas skrev:
Om du har noen knekte fjærer ville jeg bytta alle tror jeg....men det er meg da..Smile


Godt poeng, tror jeg går for 8 nye fjærer.
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Rune M2-touring
Har noen spørsmål ang. kamaksel jeg ikke kan finne noe svar på i noen bøker: Dersom det er slark i opplagringen til kamakselen, hva gjøres da? Det er jo "faste" opplagre på M10-motoren. Og hvordan måler man det?


Lagerleiene måler du med et innvendig micrometer.

Hvis du skal bytte ventilfjærene, anbefaler jeg Schrick 90 kp (enkle) fjærer. Disse henger med til ca 7500 rpm, og noe mer tåler heller ikke standard vippearmer. Koed hadde disse tidligere, men ser de ikke på web-siden der nå. Du kan jo evt høre om de kan skaffes.
Rune Kvamme
'72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x
'76 1502 x
'96 525 tdsA x
'77 Porsche 911 S
(3.6 konvertering, lang tids prosjekt,
backdating til -73 RS)
'00 530 td
'99 Z3 Coupe 2.8
 
http://www.bmwccn.no/hjemmesider/Hjemmeside.aspx?Id=203
2000Touring
Rune M2-touring skrev:
Har noen spørsmål ang. kamaksel jeg ikke kan finne noe svar på i noen bøker: Dersom det er slark i opplagringen til kamakselen, hva gjøres da? Det er jo "faste" opplagre på M10-motoren. Og hvordan måler man det?


Lagerleiene måler du med et innvendig micrometer.

Hvis du skal bytte ventilfjærene, anbefaler jeg Schrick 90 kp (enkle) fjærer. Disse henger med til ca 7500 rpm, og noe mer tåler heller ikke standard vippearmer. Koed hadde disse tidligere, men ser de ikke på web-siden der nå. Du kan jo evt høre om de kan skaffes.


Hvor får du tak i innvendig micrometer? Hvor stor skal klaringen være?
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Rune M2-touring
Har søkt litt på nettet, men det er visst dårlig utvalg i rimelige innvendige micrometre. Sikkert billigere å levere toppen på et verksted, og få de til å måle for deg.

Her finner du toleranser for boringene:

http://junk.se/ha...d1/002.pdf
Rune Kvamme
'72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x
'76 1502 x
'96 525 tdsA x
'77 Porsche 911 S
(3.6 konvertering, lang tids prosjekt,
backdating til -73 RS)
'00 530 td
'99 Z3 Coupe 2.8
 
http://www.bmwccn.no/hjemmesider/Hjemmeside.aspx?Id=203
2000Touring
Rune M2-touring skrev:
Har søkt litt på nettet, men det er visst dårlig utvalg i rimelige innvendige micrometre. Sikkert billigere å levere toppen på et verksted, og få de til å måle for deg.

Her finner du toleranser for boringene:

http://junk.se/ha...d1/002.pdf


Takk skal du ha Rune, men dersom man er utenfor toleranse, er da toppen kasserbar? Eller finnes det andre løsninger?
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Rune M2-touring
Det er mulig man kan presse inn bronseforinger, men dette vil i såfall medføre en del maskinering og linjeboring. Tror ikke dette lønner seg. Et annet alternativ er 316 graders kam, den har større boringer på de to fremste lagerleiene.Shock
Rune Kvamme
'72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x
'76 1502 x
'96 525 tdsA x
'77 Porsche 911 S
(3.6 konvertering, lang tids prosjekt,
backdating til -73 RS)
'00 530 td
'99 Z3 Coupe 2.8
 
http://www.bmwccn.no/hjemmesider/Hjemmeside.aspx?Id=203
Gå til forum:
Generert på: 0.17 sekunder
15,032,122 Unike besøk