Logg inn

Brukernavn

Passord



Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.

Navigasjon

· Diskusjonsforum
· Bildegalleri

Brukere online

· Gjester online: 2

· Medlemmer online: 0

· Antall medlemmer: 324
· Siste medlem: Stig2

Replikkboks

Du må logge inn for å skrive her.

Thomas
02/02/2020 21:17
For en flott dag og dato Grin 02.02.2020 Cool

Torleif
21/12/2019 18:59
God jul og godt nyttår Smile

02KNUT
18/08/2019 08:49
Hei.Er det noen som har/vet av noen som har en 02 med s14 motor og fått den godkjent på biltilsynet.Er interessert i å komme i kontakt,ev reg.nr på bilen/e. Smile

DB47684
10/04/2019 13:27
Hei, Jeg har ikke egen delefilm, men tror at det delenummeret er en tidlig hovedsylinder for en-krets system? Ev. om det går an å se på den hvor mange uttak det er på siden og bunn av den?

e12535i
10/04/2019 07:33
Hei. Ser ut til at jeg ikke har rep-sett til 20,64mm pumpe, men antagelig (må sjekke) ei ny hovedpumpe til 1600ti/2002, nr. 34314750055, om den kan brukes.

DB47684
06/04/2019 10:59
Hei, er det noen som kan ha liggende overhalingssett til hovedsylinder bremse? 20,64mm. Delenummer: 34311113655.

DB47684
28/03/2019 13:39
Det høres bra ut, mange trivelige mennesker og mye nyttig kunnskap på dette forumet,så det hadde vært flott å få litt liv her igjen

2002turbo
25/03/2019 23:50
Joda, nå skal vi forsøke å blåse litt liv i det igjen :-)

JE
15/03/2019 20:18
kikker innom til tider, men siden man ikke har noen 02 lenger så blir det ikke bidratt med stort på fora lenger. (har to prosjekt tråder på Bimmers.no, en e30 og en e46) Er vel ikke til å stikke

DB47684
20/02/2019 11:00
Hei, ser fryktelig stille ut her nå. Er det noen som bruker dette forumet lenger, eller samles vi på andre plattformer?

02dag
10/01/2019 00:01
Noen som har innsugsmanifolden for tidlig tii. Trenger egentlig bare de røra som festes til toppen. Nr 5,8,10 og 11 på denne siden [url]http://www.re
aloem.com/bmw/enUS
/showparts?id=2583
-USA-09-1971-11

Torleif
24/12/2018 14:09
God jul og et riktig godt nytt år 🎉🎉&#1
27881;

2002turbo
10/09/2018 20:24
Høsttreff 2018, hos Finn Erik Olafsen. Søndag 7.oktober.

Ekren E9
06/07/2018 16:17
En 02 avhenger vel av hva slags 02, en vanlig 1602 og 2002 mellom 50-100 ett sted, men da er det ikke noe smykke, kun i ok brukskikk. De stiger i utlandet så vi kommer nok etter.

02-Ole
23/06/2018 17:51
Hva er en ok bruksbil 02 verdt nå for tiden? 50?100?150?

geirm
25/01/2018 23:24
Er det noen som har et bra frontstykke liggende? Send PM eller ring 91398650

Ekren E9
11/01/2018 23:19
Årsmøte Smilesøndag 11.mars Kl.1300 Mortens Kro Smile

geirm
01/01/2018 14:09
Godt nyttår folkens, må det bli minst like bra som det gamle

02turbo
24/12/2017 15:31
God Jul og Godt Nyttår til alle. La oss håpe på et nytt år med nye spennende prosjekter og innholdsrike treff Wink

Ekren E9
22/12/2017 22:20
God jul og godt nyttår ønskes Wink

Siste artikler

· Nasjonal Motordag
· Hvem er vi

Viser tråd

 Skriv ut tråd
Renovrering av tii-motor+++ 2010/2011
2000Touring
oyvind skrev:
Hei
Jeg ville honet og byttet ringer.
Med din type kjøring så holder det lenge.
Toppen sprekt-?
Hvordan var vannforbruk og temratur + tomgang stabilitet før du tok ut motor. Dette sier mye om toppen.
Oljeforbruk hvor mye på 100 mil?
Lager og veiv er veldig viktig så legg noen kroner på dette.
Med ca 500 mil i året har du bra motor i mange år.


Jeg er inne i samme tankebaner som deg Øyvind, Hone og bytte ringer - og slipe veiv, med nye overdim lager.
Har ingen indikasjoner på at toppen er sprekt. Ingen vannforbruk eller endringer av vanntemp.
Husker ikke akkurat oljeforbruket, men var høyt. Til treffet på Ålesund hadde jeg med en 4-literskanne med olje, og den gjorde et godt innhugg i den kannaSmile

Vurderer andre alternativ også nå.
Har en som har en overhalt Tii-motor jeg kan kjøpe, og en annen som har en som har en som ikke er overhalt.

Nå har jeg jo de fleste delene, og hadde jeg fått tak i en motor med sylindre/stempler og veiv innenfor krav så hadde kanskje det vært et bedre utgangspunkt.
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
BMWolsen
Visst veiva kan også poleres opp visst den ikke er skjevt slitt. Jeg fikk dette gjort hos Sarpsborg Motorverksted nå nylig og da kunne standard lager benyttes. Husk også på å få normalisert rådene så du får riktig klaring på lager.

Husker ikke prisen jeg bet men det er sikkert noe rimligere en å slipe veiva og da med påfølgende nye lager.
BMW 745i sort 84mod
BMW 745i Blå 86mod
BMW 3,0 si Fjordblå 73mod
+++ m/flere
 
2000Touring
BMWolsen skrev:
Visst veiva kan også poleres opp visst den ikke er skjevt slitt. Jeg fikk dette gjort hos Sarpsborg Motorverksted nå nylig og da kunne standard lager benyttes. Husk også på å få normalisert rådene så du får riktig klaring på lager.

Husker ikke prisen jeg bet men det er sikkert noe rimligere en å slipe veiva og da med påfølgende nye lager.


Men hjelper det å polere veiva, da klaringen på lagrene er alt for stor?
Hva vil det si at rådene blir normalisert?
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Johnny Pettersen
Anbefaler og levere motoren for overhaling hos ett overhalings firma som Sarpsborg eller Østlandske Motorverksted. Få de til og borre til riktig klaringer,nye stempler og gjøre hva som trengs med veiv/råder samt montere dette sammen som en "short blokk" for deg. Så kan du montere yttre deksler / topp etc selv.
Honing og nye ringer når sylindrene alt er på overmål er helt bortkastet spør du meg.
 
2000Touring
Johnny Pettersen skrev:
Anbefaler og levere motoren for overhaling hos ett overhalings firma som Sarpsborg eller Østlandske Motorverksted. Få de til og borre til riktig klaringer,nye stempler og gjøre hva som trengs med veiv/råder samt montere dette sammen som en "short blokk" for deg. Så kan du montere yttre deksler / topp etc selv.
Honing og nye ringer når sylindrene alt er på overmål er helt bortkastet spør du meg.


Får se hva jeg gjør. Syntes utgangspunktet er litt dårligere enn hva jeg hadde håpet.
Jeg hadde ikke akkurat tenkt å bore blokka selv i garasjen nei ;-)
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
oyvind
Hei noen tanker!
Hva må du betale for den overhalte?
Hva må du betale for den ikke overhalte?
Hva koster delene du må ha for overhaling tilsammen pakn.etc.
Stempelringer og lager?
Viktig og se på dette for kan du prøve "vår" løsning hva koster det mot den overhalte motor.
Event den brukte motor`tilstand?
Øyvind Nicolaysen
74 bmw 2002
82 bmw 316 1.8 orginal ( solgt )
85 bmw 518 1.8 i orginal (solgt)
73 bmw 3.0 si (solgt)
69 bmw 2002 (solgt)
73 bmw 2500 (solgt)
 
2000Touring
oyvind skrev:
Hei noen tanker!
Hva må du betale for den overhalte?
Hva må du betale for den ikke overhalte?
Hva koster delene du må ha for overhaling tilsammen pakn.etc.
Stempelringer og lager?
Viktig og se på dette for kan du prøve "vår" løsning hva koster det mot den overhalte motor.
Event den brukte motor`tilstand?


Det er akkurat dette jeg vurderer nåWink
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
BMWolsen
Normalisering av råder betyr att råder og overfall blir montert sammen og dratt til med riktig moment. Så blir de målt og så blir de justert slik att lagrene skal få riktig klaring når de er dratt til med riktig moment. Hvordan de blir justert er jeg usikker på, kansje honet eller borret. Er viktig slik att du har riktig og lik klaring på alle rådene.(med lager i)
BMW 745i sort 84mod
BMW 745i Blå 86mod
BMW 3,0 si Fjordblå 73mod
+++ m/flere
 
Johnny Pettersen
Betyr også at de blir rettet så hullet på storeenden står rett i forhold til lilleenden.
For rett klaring med moment blir overfallet slipt ned og så blir det honet tilbake til rett dimensjon. Ikke noe man driver med ved kjøkkenbenken.
Redigert av Johnny Pettersen den 01-12-2010 12:39
 
Rune M2-touring
Husk nye bolter til rådene ved sluttmontering, etter at alle klaringer er sjekketSmile
Rune Kvamme
'72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x
'76 1502 x
'96 525 tdsA x
'77 Porsche 911 S
(3.6 konvertering, lang tids prosjekt,
backdating til -73 RS)
'00 530 td
'99 Z3 Coupe 2.8
 
http://www.bmwccn.no/hjemmesider/Hjemmeside.aspx?Id=203
Johnny Pettersen
Og til bærelager,topplokk og svinghjulsbolter
 
02Ronny
Er disse strekkbolter? Trodde alle boltene i en gammel M10 ikke var strekkbolter og kunne brukes om igjen... Fikk forklart fra en BMW mekaniker i Trondheim at det var kun på nyere motorer som hadde strekkbolter. De gamle boltene med 6kanthode kunne brukes om og om igjen??? Stemmer ikke dette?
Hilsen Ronny

Mob: 90857950

Lokalt forum:http://helgeland-.../index.htm
 
2000Touring
Jeg trodde bare det var topplokksboltene som var strekkbolter jeg.
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
E23 galningen
2000Touring skrev:
Jeg trodde bare det var topplokksboltene som var strekkbolter jeg.


følge BMW bør de byttes men det er ikke strekkbolter. Jeg har aldri brydd meg om og bytte dem. Skulle jeg gått til med turbo så ville jeg nok vurdert annerledes.
Vi prekæs
Rune

M30: Ingen over, ingen ved siden
 
http://www.bmwccn.no/hjemmesider/hjemmeside.aspx?Id=34
2000Touring
Da har jeg snakket med Ruuds Motorservice på Darbu, han har egentlig lagt ned men holder på litt på kveldstid og helger - med overhaling av motorer. Fordelen med ham er at han holder til 2mil unna Kongsberg :-)

Har avtalt at han skal kontrollmåle blokk, stempler, råder og veiv, og komme med forslag til hva jeg bør gjøre.
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
JE
E23 galningen skrev:
2000Touring skrev:
Jeg trodde bare det var topplokksboltene som var strekkbolter jeg.


følge BMW bør de byttes men det er ikke strekkbolter. Jeg har aldri brydd meg om og bytte dem. Skulle jeg gått til med turbo så ville jeg nok vurdert annerledes.


Trur nok det ikke er noe problem å bruke de om igjen ved bygge av turbo motor heller, med mindre man jakter relativt høy effekt.


beklager avsporingen Wink
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
2000Touring
Som sagt skal blokk, stempler, råder og veiv til Ruuds motorservice for kontrollmåling. Skal levere det i morgen, så jeg har i dag demontert utenpåliggende deler og veiv fra blokka. Samt vasket og og merket deler.

Begynner og demontere utenpåliggende deler:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1144.snc4/148654_1362774409662_1840661359_727631_3717517_n.jpg

Deler som er vasket:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1208.snc4/156041_1362774689669_1840661359_727632_2764762_n.jpg

Vaske veiva ren for olje:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1183.snc4/150511_1362774889674_1840661359_727633_3134266_n.jpg

Tom blokk - må vaskes:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1190.snc4/154245_1362775089679_1840661359_727634_6591105_n.jpg

Deler som er demontert:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs356.ash2/63624_1362775249683_1840661359_727636_4889604_n.jpg
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
E23 galningen
Har du tenkt og bruke registerkjede og drev om igjen? Er det noe jeg ville byttet så er det ihvertfall disse delen sammen med ledeskinnene.
Vi prekæs
Rune

M30: Ingen over, ingen ved siden
 
http://www.bmwccn.no/hjemmesider/hjemmeside.aspx?Id=34
2000Touring
E23 galningen skrev:
Har du tenkt og bruke registerkjede og drev om igjen? Er det noe jeg ville byttet så er det ihvertfall disse delen sammen med ledeskinnene.

Dette har jeg kjøpt nytt Smile
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Johnny Pettersen
Strammeren med fjæra også?
 
Gå til forum:
Generert på: 0.15 sekunder
13,360,771 Unike besøk