
· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
Volum i toppen på E12
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 11-08-2010 07:39
|
![]() Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Er det noen som vet volumet av forbrenningskammeret på toppen merket E12?
BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
Rune M2-touring |
Lagt til d. 11-08-2010 17:51
|
![]() Medlem Antall innlegg: 323 Innmeldt: 22.02.06 |
Hei Inge, Jeg har sakset dette på 02-tavlan en gang i tiden. Kan ikke gå god for at det er korrekt, men det kan vel gi deg en liten pekepinn. Du bør måle det ut med væske for å være sikker. Er det trimming på gang? ![]() E12 har 61cc E21 har 60cc 1,8i har 63cc Rune Kvamme '72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x '76 1502 x '96 525 tdsA x '77 Porsche 911 S (3.6 konvertering, lang tids prosjekt, backdating til -73 RS) '00 530 td '99 Z3 Coupe 2.8 |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 11-08-2010 18:08
|
![]() Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Hysjda! Er vel ikke lov det, med bevaringsverdig bil![]() Men benevnelsen cc hva er det? Redigert av 2000Touring den 11-08-2010 18:10 BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
JE |
Lagt til d. 11-08-2010 20:01
|
![]() Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Rune M2-touring skrev: Kan ikke gå god for at det er korrekt, men det kan vel gi deg en liten pekepinn. Du bør måle det ut med væske for å være sikker. E12 har 61cc E21 har 60cc 1,8i har 63cc Dette har kanskje ikke så mye med topic å gjøre, men jeg har målt modifisert forbrenningskammer i 1,8i topp til 61 ml ( 1 ml = 1 cc ) En kammerat målte sine modifiserte forbrenningkammer i 1,8i topp til 62 ml, JEG tror derfor ikke 63 cc stemmer for 1,8i topp. har desverre ikke noen e21 eller e12 topp å måle på, men kan måle en org 121 topp hvis det er interesant. Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 11-08-2010 20:22
|
![]() Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Takk for tilbudet, men er rimelig sikker på at det er E12 topp jeg har på min Tii-motor, og den har større forbrenningskammer enn 121-topp. Motoren sitter i bilen, så det blir litt mye jobb å ta toppen for å måle. Tanken var evt å kjøpe den borra blokka til Øivind, og sette min topp på den. Men med flate stempler tror jeg kompforholdet blir for dårlig. Originalt skal det være 9,5:1 i komp på motoren min. Om jeg derimot bruker 2,15liters blokk med falttoppede stempler og min topp, og hvis 61cc stemmer, vil jeg få en komp på ca 8,8:1. Dersom jeg i tillegg tar bort 0,5mm av toppen vil kompen øke til ca 9,3:1. Hvor viktig er kompforholdet? Vil det skape problemer om man høvler av 0,5-1mm av toppen? Tenker da spesielt på justering av kammen i forhold til veiva. Takker for nyttige svar ![]() BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
Rune M2-touring |
Lagt til d. 11-08-2010 22:15
|
![]() Medlem Antall innlegg: 323 Innmeldt: 22.02.06 |
Du bør ikke redusere kompresjonsforholdet i forhold til original hvis du evt skal inn med hvassere kam. Innstillingen på kam kan du løse med lettere frisering av bolthullene på kamdrevet. Tror jeg ville satset på noen andre stempler enn de med flat topp. Du får smidde stempler fra USA til gunstig pris. Disse kan du bestille med de målene du ønsker. F.eks fra Top End Performance http://www.racete...jebmw.html
Redigert av Rune M2-touring den 11-08-2010 22:16 Rune Kvamme '72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x '76 1502 x '96 525 tdsA x '77 Porsche 911 S (3.6 konvertering, lang tids prosjekt, backdating til -73 RS) '00 530 td '99 Z3 Coupe 2.8 |
|
|
Johnny Pettersen |
Lagt til d. 12-08-2010 21:38
|
Medlem Antall innlegg: 744 Innmeldt: 13.11.06 |
Helt riktig som Rune sier! Mot 300 graders kam må man nok bortimot 11:1 i kompresjon. Kamdrev modifiseres enkelt med og frese eller file avlange hull. Vassere kam uten ett justerbart drev er bare tull. |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 12-08-2010 22:01
|
![]() Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Hva slags kam anbefales for moderat trimming da? Jeg ser for meg 280 eller 290 graders kam. Har vel egentlig tenkt mest på 280 for å beholde draget i bunnen(fra ca 2000 omdr) Har ingen planer om å lage racerbil, men i og med at jeg skal overhale motoren tenker jeg at man kan gjøre litt ekstra også:-) BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
Rune M2-touring |
Lagt til d. 12-08-2010 22:28
|
![]() Medlem Antall innlegg: 323 Innmeldt: 22.02.06 |
Det er mange som bruker opptil 304 graders kam i tii motorene, og dette fungerer veldig bra. I min gamle motor hadde jeg 316 graders kam. Den var ombygd ala Alpina A4S med sfæriske forbrenningsrom og smidde Mahle høykomp (11:1) stempler. Bygde også om til separatspjeldinnsug ø40. Jeg synest dette oppsettet fungerte bra, og det var brukbart drag fra ca 2000 omdreininger. Kugelfischer pumpa var urørt, bortsett fra at jeg hadde koblet wire til oppvarmingsregulatoren. Kunne med denne justere anrikingen under kjøring. Det optimale hadde vært å sette på annen motorstyring, men da jeg kom over rimelig S14 motor ble det motorbytte i steden. Savner litt gromlyden av M10 motoren på høye varv![]() Rune Kvamme '72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x '76 1502 x '96 525 tdsA x '77 Porsche 911 S (3.6 konvertering, lang tids prosjekt, backdating til -73 RS) '00 530 td '99 Z3 Coupe 2.8 |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 13-08-2010 06:40
|
![]() Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Overhalte en 318i motor for en del år tilbake. I den fikk jeg kammen slipt om til(tror det var 284 grader), og det var en enorm forskjell. Den var mye mere gassvillig enn før, det reagerte en god del fortere. På den motoren sitter det K-jetronic innsprut=mekanisk. I og med at jeg ikke bygger banebil, og har tenkt å kun modifisere litt, så tenker jeg meg at jeg holder meg til 280/290 graders kam. Forøvrig har jeg den 318i motoren liggende ennå om noen vil ha den. Har vel ligget på pall i 8 år tenker jeg. Tror det mangler fordeler og clutch. BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
JE |
Lagt til d. 13-08-2010 10:29
|
![]() Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
2000Touring skrev: Takk for tilbudet, men er rimelig sikker på at det er E12 topp jeg har på min Tii-motor, og den har større forbrenningskammer enn 121-topp. Motoren sitter i bilen, så det blir litt mye jobb å ta toppen for å måle. Har fått lånt meg en org. e12 topp, skal se om jeg kan få målt den i løpet av dagen. Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 13-08-2010 11:09
|
![]() Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
![]() BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
JE |
Lagt til d. 13-08-2010 13:32
|
![]() Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Jeg fikk det til å bli 63 cc.. hmm får måle en gang til seinere.
Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 13-08-2010 13:42
|
![]() Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Da blir det bare 8,5:1 i komp da. Da må man ha andre stempler.
BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
02-Oivind |
Lagt til d. 13-08-2010 14:15
|
Medlem Antall innlegg: 1466 Innmeldt: 20.02.06 |
Har lest litt mer i restorationguiden og der står det at E12-topp med flate stempler gir 8,5:1. For å få 9,5:1 igjen, må det taes av 1,15mm av toppen.
Øivind Seielstad 1947 BMW 321 1969 BMW 2002 1952 BMW 340-2 solgt 1965 BMW 1800 solgt 1966 BMW 2000 hogd 1968 BMW 2000CS solgt 1969 BMW 2800 hogd 1970 BMW 1600-2 solgt 1972 BMW 1800 hogd 1973 BMW 1602 hogd 1973 BMW 2002 solgt 1974 BMW 2002 solgt 1975 BMW 2500A hogd 1977 BMW 3.0Si solgt |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 13-08-2010 16:49
|
![]() Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Dersom man med original blokk(1990ccm) skal ha komp på 8,5:1 med flatt stempel må forbrenningskammeret i toppen være på 58,5cc - stemmer ikke det? 1990/4=498 498/8,5=58,5 Er noe som ikke riktig rimer her... BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
|
Johnny Pettersen |
Lagt til d. 13-08-2010 17:30
|
Medlem Antall innlegg: 744 Innmeldt: 13.11.06 |
Billigste trimmingen er og balansere all roterende masse samt veie opp stempler og råder til 0 i forskjell |
|
|
2000Touring |
Lagt til d. 13-08-2010 18:55
|
![]() Administrator Antall innlegg: 1322 Innmeldt: 16.09.07 |
Ser ikke bort i fra at jeg gjør akkurat det Johnny.
BMWCCN # 948 1996 BMW Z3 1996 BMW Compact 2008 BMW F650GS |
|
Gå til forum: |