Logg inn

Brukernavn

Passord



Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.

Navigasjon

· Diskusjonsforum
· Bildegalleri

Brukere online

· Gjester online: 1

· Medlemmer online: 0

· Antall medlemmer: 325
· Siste medlem: KarlJohanD

Replikkboks

Du må logge inn for å skrive her.

3stk02
14/09/2023 10:27
Hva går en sportsgirboks getrag med 1 bak til storsekser for om dagen ?

02-Haakon
19/01/2023 08:33
Noen som har et høyre blinklys til 02 å selge?

02KNUT
20/11/2022 21:02
Hei.Er det noen som har baksete til 02 som de kan selge,eller ev.bare bakseterygg.

Rune M2-touring
19/09/2022 12:51
Er det noen her inne som har bil med S50B32 motor? Jeg har en motorstyring som jeg gjerne skulle ha funksjonstestet.

3stk02
25/12/2021 12:26
God jul.

02dag
02/08/2021 13:38
Er det noen som har felger som er 15x7 ET25 på sin bil. Hvilken dekkdimensjon og om det er noen problemer med dette?

02dag
28/01/2021 22:56
Er det noen som har en gammel utbrukt front liggende og slenger? Trenger 30cm av den øverste kanten som flukter med radiatoren.

Morten 2002
03/01/2021 12:02
Hei. Har noen der ute erfaring med deler til 02 ( teppe) fra et firma som kaller seg ONLY O2? Dem har en grei pris på teppe men er skeptisk til kvaliteten. Eller hva anbefaler dere. Mvh Morten 2002

02KNUT
01/11/2020 09:28
Hei.Er det noen som har bøyler(5 stk) til taktrekk til overs til salgs/ev bytte i noe annet?Ring 90780346

02tiiMykj
23/07/2020 19:27
hei hvor holder du til kunne være interessert i no deler

JE
19/06/2020 18:36
Noen som har en org vannpumpe til 02 liggende å slenge? eneste krav er at flensen til reimskiva er rett.

alfi1600-2
09/03/2020 12:44
Nokon som har eit godt forslag til plass ein kan få tak i varmeapparat til 1970 modell 1600-2?

Thomas
02/02/2020 21:17
For en flott dag og dato Grin 02.02.2020 Cool

Torleif
21/12/2019 18:59
God jul og godt nyttår Smile

DB47684
10/04/2019 13:27
Hei, Jeg har ikke egen delefilm, men tror at det delenummeret er en tidlig hovedsylinder for en-krets system? Ev. om det går an å se på den hvor mange uttak det er på siden og bunn av den?

e12535i
10/04/2019 07:33
Hei. Ser ut til at jeg ikke har rep-sett til 20,64mm pumpe, men antagelig (må sjekke) ei ny hovedpumpe til 1600ti/2002, nr. 34314750055, om den kan brukes.

DB47684
06/04/2019 10:59
Hei, er det noen som kan ha liggende overhalingssett til hovedsylinder bremse? 20,64mm. Delenummer: 34311113655.

DB47684
28/03/2019 13:39
Det høres bra ut, mange trivelige mennesker og mye nyttig kunnskap på dette forumet,så det hadde vært flott å få litt liv her igjen

2002turbo
25/03/2019 23:50
Joda, nå skal vi forsøke å blåse litt liv i det igjen :-)

JE
15/03/2019 20:18
kikker innom til tider, men siden man ikke har noen 02 lenger så blir det ikke bidratt med stort på fora lenger. (har to prosjekt tråder på Bimmers.no, en e30 og en e46) Er vel ikke til å stikke

Siste artikler

· Nasjonal Motordag
· Hvem er vi

Viser tråd

 Skriv ut tråd
Volum i toppen på E12
2000Touring
Er det noen som vet volumet av forbrenningskammeret på toppen merket E12?
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Rune M2-touring
Hei Inge,
Jeg har sakset dette på 02-tavlan en gang i tiden. Kan ikke gå god for at det er korrekt, men det kan vel gi deg en liten pekepinn. Du bør måle det ut med væske for å være sikker. Er det trimming på gang?Cool

E12 har 61cc
E21 har 60cc
1,8i har 63cc

Rune Kvamme
'72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x
'76 1502 x
'96 525 tdsA x
'77 Porsche 911 S
(3.6 konvertering, lang tids prosjekt,
backdating til -73 RS)
'00 530 td
'99 Z3 Coupe 2.8
 
http://www.bmwccn.no/hjemmesider/Hjemmeside.aspx?Id=203
2000Touring
Hysjda! Er vel ikke lov det, med bevaringsverdig bilShock

Men benevnelsen cc hva er det?
Redigert av 2000Touring den 11-08-2010 18:10
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
JE
Rune M2-touring skrev:
Kan ikke gå god for at det er korrekt, men det kan vel gi deg en liten pekepinn. Du bør måle det ut med væske for å være sikker.

E12 har 61cc
E21 har 60cc
1,8i har 63cc


Dette har kanskje ikke så mye med topic å gjøre, men jeg har målt modifisert forbrenningskammer i 1,8i topp til 61 ml ( 1 ml = 1 cc )

En kammerat målte sine modifiserte forbrenningkammer i 1,8i topp til 62 ml,

JEG tror derfor ikke 63 cc stemmer for 1,8i topp.

har desverre ikke noen e21 eller e12 topp å måle på, men kan måle en org 121 topp hvis det er interesant.
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
2000Touring
Takk for tilbudet, men er rimelig sikker på at det er E12 topp jeg har på min Tii-motor, og den har større forbrenningskammer enn 121-topp. Motoren sitter i bilen, så det blir litt mye jobb å ta toppen for å måle.

Tanken var evt å kjøpe den borra blokka til Øivind, og sette min topp på den. Men med flate stempler tror jeg kompforholdet blir for dårlig.

Originalt skal det være 9,5:1 i komp på motoren min. Om jeg derimot bruker 2,15liters blokk med falttoppede stempler og min topp, og hvis 61cc stemmer, vil jeg få en komp på ca 8,8:1. Dersom jeg i tillegg tar bort 0,5mm av toppen vil kompen øke til ca 9,3:1.

Hvor viktig er kompforholdet?
Vil det skape problemer om man høvler av 0,5-1mm av toppen? Tenker da spesielt på justering av kammen i forhold til veiva.

Takker for nyttige svarSmile
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Rune M2-touring
Du bør ikke redusere kompresjonsforholdet i forhold til original hvis du evt skal inn med hvassere kam. Innstillingen på kam kan du løse med lettere frisering av bolthullene på kamdrevet. Tror jeg ville satset på noen andre stempler enn de med flat topp. Du får smidde stempler fra USA til gunstig pris. Disse kan du bestille med de målene du ønsker. F.eks fra Top End Performance http://www.racete...jebmw.html
Redigert av Rune M2-touring den 11-08-2010 22:16
Rune Kvamme
'72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x
'76 1502 x
'96 525 tdsA x
'77 Porsche 911 S
(3.6 konvertering, lang tids prosjekt,
backdating til -73 RS)
'00 530 td
'99 Z3 Coupe 2.8
 
http://www.bmwccn.no/hjemmesider/Hjemmeside.aspx?Id=203
Johnny Pettersen
Helt riktig som Rune sier! Mot 300 graders kam må man nok bortimot 11:1 i kompresjon. Kamdrev modifiseres enkelt med og frese eller file avlange hull. Vassere kam uten ett justerbart drev er bare tull.
 
2000Touring
Hva slags kam anbefales for moderat trimming da? Jeg ser for meg 280 eller 290 graders kam. Har vel egentlig tenkt mest på 280 for å beholde draget i bunnen(fra ca 2000 omdr)
Har ingen planer om å lage racerbil, men i og med at jeg skal overhale motoren tenker jeg at man kan gjøre litt ekstra også:-)
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Rune M2-touring
Det er mange som bruker opptil 304 graders kam i tii motorene, og dette fungerer veldig bra. I min gamle motor hadde jeg 316 graders kam. Den var ombygd ala Alpina A4S med sfæriske forbrenningsrom og smidde Mahle høykomp (11:1) stempler. Bygde også om til separatspjeldinnsug ø40. Jeg synest dette oppsettet fungerte bra, og det var brukbart drag fra ca 2000 omdreininger. Kugelfischer pumpa var urørt, bortsett fra at jeg hadde koblet wire til oppvarmingsregulatoren. Kunne med denne justere anrikingen under kjøring. Det optimale hadde vært å sette på annen motorstyring, men da jeg kom over rimelig S14 motor ble det motorbytte i steden. Savner litt gromlyden av M10 motoren på høye varvShock
Rune Kvamme
'72 2000 touring (S14 2.3 Godkjent B.T) x
'76 1502 x
'96 525 tdsA x
'77 Porsche 911 S
(3.6 konvertering, lang tids prosjekt,
backdating til -73 RS)
'00 530 td
'99 Z3 Coupe 2.8
 
http://www.bmwccn.no/hjemmesider/Hjemmeside.aspx?Id=203
2000Touring
Overhalte en 318i motor for en del år tilbake. I den fikk jeg kammen slipt om til(tror det var 284 grader), og det var en enorm forskjell. Den var mye mere gassvillig enn før, det reagerte en god del fortere. På den motoren sitter det K-jetronic innsprut=mekanisk.

I og med at jeg ikke bygger banebil, og har tenkt å kun modifisere litt, så tenker jeg meg at jeg holder meg til 280/290 graders kam.

Forøvrig har jeg den 318i motoren liggende ennå om noen vil ha den. Har vel ligget på pall i 8 år tenker jeg. Tror det mangler fordeler og clutch.
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
JE
2000Touring skrev:
Takk for tilbudet, men er rimelig sikker på at det er E12 topp jeg har på min Tii-motor, og den har større forbrenningskammer enn 121-topp. Motoren sitter i bilen, så det blir litt mye jobb å ta toppen for å måle.


Har fått lånt meg en org. e12 topp, skal se om jeg kan få målt den i løpet av dagen.
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
2000Touring
SmileFlott gjør det
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
JE
Jeg fikk det til å bli 63 cc.. hmm får måle en gang til seinere.
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
2000Touring
Da blir det bare 8,5:1 i komp da. Da må man ha andre stempler.
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
02-Oivind
Har lest litt mer i restorationguiden og der står det at E12-topp med flate stempler gir 8,5:1. For å få 9,5:1 igjen, må det taes av 1,15mm av toppen.
Øivind Seielstad

1947 BMW 321
1969 BMW 2002

1952 BMW 340-2 solgt
1965 BMW 1800 solgt
1966 BMW 2000 hogd
1968 BMW 2000CS solgt
1969 BMW 2800 hogd
1970 BMW 1600-2 solgt
1972 BMW 1800 hogd
1973 BMW 1602 hogd
1973 BMW 2002 solgt
1974 BMW 2002 solgt
1975 BMW 2500A hogd
1977 BMW 3.0Si solgt
 
2000Touring
Dersom man med original blokk(1990ccm) skal ha komp på 8,5:1 med flatt stempel må forbrenningskammeret i toppen være på 58,5cc - stemmer ikke det?

1990/4=498
498/8,5=58,5

Er noe som ikke riktig rimer her...
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Johnny Pettersen
Billigste trimmingen er og balansere all roterende masse samt veie opp stempler og råder til 0 i forskjell
 
2000Touring
Ser ikke bort i fra at jeg gjør akkurat det Johnny.
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Gå til forum:
Generert på: 0.10 sekunder
23,588,195 Unike besøk