
· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
Side 1 av 2: 12
|
Ventilstyring m10-topp
|
|
jaas |
Lagt til d. 14-08-2010 11:48
|
![]() Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Hei,skal skifte ventiltettinger på toppen min,og lurer på om noen har noen tips angående styringene? Hvor mye slakke som er godtatt,og om hvordan folket eventuelt bytter de. Lurer og på hvor dere handler slike deler,kan ikke ta for lang tid da,har planer om å kjøre på treffet i september...![]() Takker for svar.. ![]() Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
Johnny Pettersen |
Lagt til d. 14-08-2010 12:19
|
Medlem Antall innlegg: 744 Innmeldt: 13.11.06 |
Det er ikke en jobb man gjør selv hvis man ikke har gode kunnskaper og rett verktøy.Ventilstyringer må brotsjes til riktig diameter etter de er satt inn,ventiler må slipes inn og toppen bør planes. Bare tettninger kan byttes selv men er de slitt så er styringer nesten alltid også slitte |
|
|
jaas |
Lagt til d. 14-08-2010 12:53
|
![]() Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Ok,det er nok kanskje enklest å sette bort. Men hvor stor slakke kan tolererest? Er vel som regel i ventiltettinger lekkasjen er,når det kommer blårøyk etter tomgangskjøring og motorbrems? Ryker litt ved jevn kjøring og.
Redigert av jaas den 14-08-2010 19:37 Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 14-08-2010 18:56
|
![]() Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Jeg ville byttet ventilstyringene. Da blir det bra. Har selv hatt av toppen på min første 02 to ganger før jeg endelig tok til vettet. Andre gangen byttet jeg tilogmed til teflon-tetninger..... Hvis det er en gammel motor som har gått over 100000km, er det ingen tvil hva som er lurest. Det koster litt i og med at du må sette det bort, men resultatet er verd hver en krone. |
|
|
jaas |
Lagt til d. 14-08-2010 19:36
|
![]() Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Høres igrunnen lurt ut Ronny...![]() Men hvor sikker kan jeg være på at lekkasjen er i toppen? Noen som har noen gode teorier for å sjekke hvor oljen kommer fra? Om det er ringer eller tettinger? Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
Johnny Pettersen |
Lagt til d. 14-08-2010 21:02
|
Medlem Antall innlegg: 744 Innmeldt: 13.11.06 |
La profesjonelle ta seg av jobben, husk at en M10 motor ligger litt på siden og eksos styringene er badet i olje hele tiden så der tåles ingenting slakke. Bare en dråpe med olje lager mye røyk |
|
|
jaas |
Lagt til d. 14-08-2010 21:25
|
![]() Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Johnny Pettersen skrev: La profesjonelle ta seg av jobben, husk at en M10 motor ligger litt på siden og eksos styringene er badet i olje hele tiden så der tåles ingenting slakke. Bare en dråpe med olje lager mye røyk Har bestemt for å la proffe ta det ja, men lurer fortsatt litt på feilsøkingsmetoder.. ![]() ![]() Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 14-08-2010 22:02
|
![]() Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Det er ganske sikkert at det er ventilstyringene/ tetningene som lekker olje. Et gammelt jungelord sier at blårøyk ved motorbrems er toppen og blårøyk ved pådrag er bunndelen.
|
|
|
jaas |
Lagt til d. 14-08-2010 22:44
|
![]() Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Ja tror mest det selv og,men blir litt i tvil siden min ryker mer akkurat i det jeg gir gass igjen etter motorbrems... Og til lenger den står på tomgang til større blir skya når jeg gir gass..![]() Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 15-08-2010 00:38
|
![]() Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Klassisk, det ryker blått i nedoverbakke ved motorbrems og når du gir gass i bunnen av bakken ryker det mere akkurat når du gir gass igjen. Blårøyken forsvinner etter en liten stund, forbrenningsrommet må brenne bort oljen før det slutter å ryke. Når den går på tomgang/ved motorbrems er det mye vakuum mellom gasspjeld og ventil som gjør at oljen suges gjennom ventilstyringen når disse (styring/ventiltetning) er slitt. |
|
|
jaas |
Lagt til d. 15-08-2010 00:52
|
![]() Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Takker,da blir det å få fikset toppen..![]() Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
02touring |
Lagt til d. 15-08-2010 09:22
|
![]() Medlem Antall innlegg: 263 Innmeldt: 07.12.08 |
kan vi se det på pluggene å? min org motorn så jeg det. alle 4 var nesten tette. de var satt inn rett før avreise og var tette når jeg kom fram(sandefjord-lillehammer) denne hadde stått i 8år. og røyk bra på høy turtall, motor vei kjøring. 2002 touring 74mod |
|
|
jaas |
Lagt til d. 15-08-2010 10:13
|
![]() Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Ser vel på pluggene om den brenner olje,men ikke hvor lekkasjen er. Har ikke hatt ut mine og kikka,ser og lukter at den brenner olje..![]() Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
jaas |
Lagt til d. 17-08-2010 21:59
|
![]() Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Røska av toppen idag,og var ingen tvil om at der var oljelekkasje via ventilene..![]() ![]() Takker for gode tips.. ![]() Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
Bassik |
Lagt til d. 17-08-2010 22:15
|
![]() Medlem Antall innlegg: 135 Innmeldt: 04.05.08 |
Hiv ut stemplene også. garantert at oljeskraperingene dine sitter fast
E28 528i 85 mod (x) E32 730i 87 mod (x) E30 318i 89 mod (x) E34 520iT 92 mod (x) E39 530D 99 mod (x) 114 1600-2 70 mod ![]() E24 635 CSi 84 mod ![]() ![]() BMW CCN Nr: 2416 |
|
|
jaas |
Lagt til d. 17-08-2010 22:23
|
![]() Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Hadde hele motoren i filler for kort tid siden,alt er bra i bunndelen. Så blir å ta toppen nå,og eventuelt bunndel senere,da blir det full overhaling.
Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 17-08-2010 22:33
|
![]() Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Bassik skrev: Hiv ut stemplene også. garantert at oljeskraperingene dine sitter fast Garantert er vel å ta i.... Har vært borti det èn gang, på en motor som hadde stått i 10 år. Men de løsnet etter en helg på banetreff... |
|
|
jaas |
Lagt til d. 23-08-2010 13:56
|
![]() Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Fikk tlf fra verkstedet, var to ventiler som var gåen og. En var skeiv,og den andre hadde sprekktendenser...så er glad jeg leverte fra meg toppen,hadde sikkert ikke oppdaga det selv. Men fikk inntrykk av at de kun ville skifte styringene med mye slakke i,lurer på å be de skifte alle uansett..
Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
|
02Ronny |
Lagt til d. 23-08-2010 14:59
|
![]() Medlem Antall innlegg: 705 Innmeldt: 31.10.06 |
Jeg ville skiftet alle når det først er demontert.
|
|
|
jaas |
Lagt til d. 23-08-2010 15:13
|
![]() Medlem Antall innlegg: 311 Innmeldt: 09.12.09 |
Ja ba om det når jeg leverte toppen, men blei usikker om han hadde skjønt det...får ringe oppigjen tenker jeg..![]() Jås 1981 316 godkjent med s14b23 2009 318d e91, konebil 2010 320d coupe,arbeidsbil |
|
Gå til forum: |