
· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
Ø.K. Getrag 260 5trinns til M10
|
|
steinsus |
Lagt til d. 24-08-2012 08:58
|
![]() Medlem Antall innlegg: 265 Innmeldt: 10.08.10 |
Ja som tittelen sier ønsker jeg å kjøpe en Getrag 260 5trinns til M10. Om jeg ikke tar helt feil etter å ha lest litt rundt om så er det den kassa som tåler opptil ca 300hk, og som har 1:1 på 4de gear og som samtidig ikke er for stor, slik at det går å få den inn i en 02. Utifra hva jeg har forstått skal denne ha kommet til M20 og M30 også men det er vel bare den til M30 som bør passe på en M10. Fint om dere som har mer kontroll på dette retter meg om det her er feil. Har sikkert noe som kan byttes i om ønskelig eller penger eller noe. Vh. Stein Susrud tlf 99310944 __________________________________________ 1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT ![]() 1981 323i e21 m20b27 Alpina-look 1971 NK1800 (solgt) 1979 323ia (solgt) 1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt) 1991 320i e30 Cab (Solgt) E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt) A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!" |
|
|
geirm |
Lagt til d. 24-08-2012 10:38
|
![]() Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
Det er ikke hestekreftene som begrenser girkassa, det er momentet. En dårlig bygd 4 sylindra turbomotor der momentet stiger kraftig i bunn av registeret er drepen for de fleste girkasser. En motor som leverer effekt på turtall derimot vil være mye snillere mot girkassa, kanskje den overlever 400 hk også. Geir... BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
|
JE |
Lagt til d. 24-08-2012 13:59
|
![]() Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
Hvis du ikke skal flytte motoren bakover, så kan det nok holde å masere litt med slegga for å få plass til slavecyl. Clutch huset er en god del større på (m30) 260 kassa enn på 240, 235 osv. 300-400 hk er vanligvis ikke noe problem for 260 kassa, men kommer jo som alt annet litt ann på bruken. Finnes de som har kjørt en god del mer effekt (les moment) med m30 og 260, dog lever de ikke evig.. Hvis det er noen som har tips på en god olje som funker på getrag 260 så er det bare å skrike ut. De skal jo originalt ha ATF olje, men synes det funker dårlig og kassa blir unødvendig skranglete så fort den får bittelitt varme i seg. Noen som har testa Redline MLT eller Lightweight ShockProof? (ikke meninga å kapre tråden din ![]() Redigert av JE den 24-08-2012 15:02 Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
02dag |
Lagt til d. 27-08-2012 09:33
|
![]() Administrator Antall innlegg: 386 Innmeldt: 16.02.06 |
Du må "justere" girkassetunnelen i høyden når dusetter den inn i en 02. Ihvertfall måtte jeg gjøre det. Disse girkassene er høyere over ryggen enn standard M10-kasser. Imidlertid så er det noen "ører" på 260en som jeg bare kappa av. Det tillot meg å bare heve tunnellen en centimeter helt bakerst. Noe jeg synes er viktig for da er det lettere å få inn midtkonsollet uten nevneverdige modifiseringer av den. Da ser det originalt ut inne i bilen, medmindre du skal bruke den i racing og dette ikke er så viktig. Slike kasser dukker opp med jevne mellomrom på bimmers.no, Autopower.se og på savarturbo.se og til og med på finn.no : http://www.finn.n...e=36326158 http://www.finn.n...e=35774848 Men sjekk at det er til M30 da, men E34 brukte denne motoren helt til E39 kom. Prisene varierer mellom 1000kr og til 5000(fantasi) for en slik en. Det er laget hundretusenvis av slike kasser så det er ikke nødvendig å betale for mye. Kassa er nesten "unbreakable" og hvis du får tak i en med langsgående kjøleribber under så er visstnok de best. 1968 2002 på skilter juli 2016 |
|
|
steinsus |
Lagt til d. 27-08-2012 20:13
|
![]() Medlem Antall innlegg: 265 Innmeldt: 10.08.10 |
Takker for tips ja, begge linkene er oppringt og solgt/feil type desverre. Vh. Stein __________________________________________ 1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT ![]() 1981 323i e21 m20b27 Alpina-look 1971 NK1800 (solgt) 1979 323ia (solgt) 1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt) 1991 320i e30 Cab (Solgt) E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt) A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!" |
|
|
steinsus |
Lagt til d. 28-10-2012 21:26
|
![]() Medlem Antall innlegg: 265 Innmeldt: 10.08.10 |
Har da fanga meg et par 260 kasser, samt en 245 også. Så da tror jeg et jeg er i mål med gearkassene for en stund. __________________________________________ 1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT ![]() 1981 323i e21 m20b27 Alpina-look 1971 NK1800 (solgt) 1979 323ia (solgt) 1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt) 1991 320i e30 Cab (Solgt) E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (Solgt) A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!" |
|
|
JE |
Lagt til d. 28-10-2012 21:45
|
![]() Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
steinsus skrev: Har da fanga meg et par 260 kasser. Gratulere med fangsten, er ikke enklest å finne 260 m30 kasser til god pris.. geirm skrev: En dårlig bygd 4 sylindra turbomotor der momentet stiger kraftig i bunn av registeret Geir... Vil vel kanskje si at det er litt definsjons spørsmål... En "snill" turbo motor vil nødvendigvis gi momentet lavere i registeret, enn en som er bygd for masse effekt. (hovedsaklig pga kammen) Med en turbo motor med vanos, så kan man få det beste av begge deler.. tidlig moment og langt register.. ![]() Beklager OT! Redigert av JE den 28-10-2012 21:54 Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
|
geirm |
Lagt til d. 28-10-2012 23:55
|
![]() Medlem Antall innlegg: 834 Innmeldt: 15.02.06 |
Vil vel kanskje si at det er litt definsjons spørsmål... En "snill" turbo motor vil nødvendigvis gi momentet lavere i registeret, enn en som er bygd for masse effekt. (hovedsaklig pga kammen) Med en turbo motor med vanos, så kan man få det beste av begge deler.. tidlig moment og langt register.. ![]() Beklager OT! Jeg har sett haugevis med turbomotorer opp gjennom årene, men ingen som har imponert meg. Når jeg sier det mener turbo motorer i biler på hjemmlige racerbaner (de får ikke de beste rundetidene). Når du bygger en turbomotor for stor effekt får du problemer med å hente deg inn om du må gå av gassen for et øyeblikk. Før du vet ord av det har 3 biler passert og til større komressor du har i forhold til turbinen til værre blir det. Et moderne respons system og variable kammer styrt av ladetrykket vil hjelpe deg men det vil ikke oppheve tyngdeloven. Jeg er ikke negativ til turbo men skal du kjøre fort med turbo må du bygge smart og masse effekt er etter min mening ikke smart. Om man bygger en motor som gir 130 hk atmosferisk og lader 1kg burde den motoren yte 260 hk i teorien. Da tror jeg, om alt er gjort rett, at man har: 1- en grei økonomi i prosjektet 2- noe man kan bygge selv med litt ferdigheter 3- en motor som ikke har for mange ulemper ved at den er turboladet Again, my 50 cent Geir... BMWCCN medlem # 424 75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil 70 2002 App. K race car |
|
|
JE |
Lagt til d. 29-10-2012 00:21
|
![]() Medlem Antall innlegg: 604 Innmeldt: 18.02.06 |
geirm skrev: Vil vel kanskje si at det er litt definsjons spørsmål... En "snill" turbo motor vil nødvendigvis gi momentet lavere i registeret, enn en som er bygd for masse effekt. (hovedsaklig pga kammen) Med en turbo motor med vanos, så kan man få det beste av begge deler.. tidlig moment og langt register.. ![]() Beklager OT! Jeg har sett haugevis med turbomotorer opp gjennom årene, men ingen som har imponert meg. Når jeg sier det mener turbo motorer i biler på hjemmlige racerbaner (de får ikke de beste rundetidene). Når du bygger en turbomotor for stor effekt får du problemer med å hente deg inn om du må gå av gassen for et øyeblikk. Før du vet ord av det har 3 biler passert og til større komressor du har i forhold til turbinen til værre blir det. Et moderne respons system og variable kammer styrt av ladetrykket vil hjelpe deg men det vil ikke oppheve tyngdeloven. Jeg er ikke negativ til turbo men skal du kjøre fort med turbo må du bygge smart og masse effekt er etter min mening ikke smart. Om man bygger en motor som gir 130 hk atmosferisk og lader 1kg burde den motoren yte 260 hk i teorien. Da tror jeg, om alt er gjort rett, at man har: 1- en grei økonomi i prosjektet 2- noe man kan bygge selv med litt ferdigheter 3- en motor som ikke har for mange ulemper ved at den er turboladet Again, my 50 cent Geir... Jeg sier absolutt ikke at en turbo motor kan/bør/kommer noen gang til å favoriseres med tanke på banekjøring.. Var kun ment som en kommentar til at en turbo motor som får mye moment tidlig er dårlig bygd.... Veldig mye av turbo motorene som blir bygd i dag, er offer for effekt hysteri.. Jeg skulle veldig gjerne bygd en 2L 4 cyl turbo motor med variable kammer på innsug og eksos, da det åpner helt nye dimmensjoner når det kommer til respons. "alt jeg skriver er bare min mening.." Jørgen ClubE30Meet medlem 118 Bmwccn medlem 3496 86 - 320i 2-dørs prosjekt 01 - 320d e46 touring -> burksbil |
|
Gå til forum: |