Logg inn

Brukernavn

Passord



Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.

Navigasjon

· Diskusjonsforum
· Bildegalleri

Brukere online

· Gjester online: 3

· Medlemmer online: 0

· Antall medlemmer: 324
· Siste medlem: Stig2

Replikkboks

Du må logge inn for å skrive her.

alfi1600-2
09/03/2020 12:44
Nokon som har eit godt forslag til plass ein kan få tak i varmeapparat til 1970 modell 1600-2?

Thomas
02/02/2020 21:17
For en flott dag og dato Grin 02.02.2020 Cool

Torleif
21/12/2019 18:59
God jul og godt nyttår Smile

02KNUT
18/08/2019 08:49
Hei.Er det noen som har/vet av noen som har en 02 med s14 motor og fått den godkjent på biltilsynet.Er interessert i å komme i kontakt,ev reg.nr på bilen/e. Smile

DB47684
10/04/2019 13:27
Hei, Jeg har ikke egen delefilm, men tror at det delenummeret er en tidlig hovedsylinder for en-krets system? Ev. om det går an å se på den hvor mange uttak det er på siden og bunn av den?

e12535i
10/04/2019 07:33
Hei. Ser ut til at jeg ikke har rep-sett til 20,64mm pumpe, men antagelig (må sjekke) ei ny hovedpumpe til 1600ti/2002, nr. 34314750055, om den kan brukes.

DB47684
06/04/2019 10:59
Hei, er det noen som kan ha liggende overhalingssett til hovedsylinder bremse? 20,64mm. Delenummer: 34311113655.

DB47684
28/03/2019 13:39
Det høres bra ut, mange trivelige mennesker og mye nyttig kunnskap på dette forumet,så det hadde vært flott å få litt liv her igjen

2002turbo
25/03/2019 23:50
Joda, nå skal vi forsøke å blåse litt liv i det igjen :-)

JE
15/03/2019 20:18
kikker innom til tider, men siden man ikke har noen 02 lenger så blir det ikke bidratt med stort på fora lenger. (har to prosjekt tråder på Bimmers.no, en e30 og en e46) Er vel ikke til å stikke

DB47684
20/02/2019 11:00
Hei, ser fryktelig stille ut her nå. Er det noen som bruker dette forumet lenger, eller samles vi på andre plattformer?

02dag
10/01/2019 00:01
Noen som har innsugsmanifolden for tidlig tii. Trenger egentlig bare de røra som festes til toppen. Nr 5,8,10 og 11 på denne siden [url]http://www.re
aloem.com/bmw/enUS
/showparts?id=2583
-USA-09-1971-11

Torleif
24/12/2018 14:09
God jul og et riktig godt nytt år 🎉🎉&#1
27881;

2002turbo
10/09/2018 20:24
Høsttreff 2018, hos Finn Erik Olafsen. Søndag 7.oktober.

Ekren E9
06/07/2018 16:17
En 02 avhenger vel av hva slags 02, en vanlig 1602 og 2002 mellom 50-100 ett sted, men da er det ikke noe smykke, kun i ok brukskikk. De stiger i utlandet så vi kommer nok etter.

02-Ole
23/06/2018 17:51
Hva er en ok bruksbil 02 verdt nå for tiden? 50?100?150?

geirm
25/01/2018 23:24
Er det noen som har et bra frontstykke liggende? Send PM eller ring 91398650

Ekren E9
11/01/2018 23:19
Årsmøte Smilesøndag 11.mars Kl.1300 Mortens Kro Smile

geirm
01/01/2018 14:09
Godt nyttår folkens, må det bli minst like bra som det gamle

02turbo
24/12/2017 15:31
God Jul og Godt Nyttår til alle. La oss håpe på et nytt år med nye spennende prosjekter og innholdsrike treff Wink

Siste artikler

· Nasjonal Motordag
· Hvem er vi

Viser tråd

 Skriv ut tråd
Haralds 02 Alpina Gr.2 Bastard
Hardtop
Etter et par år uten BMW-prosjekt, fikk jeg endelig napp på en bil som fremkalte den motivasjonen og arbeidslysten jeg har savnet. Da er det på tide å lage en byggetråd igjen, for å dokumentere det som blir gjort, og for å få råd og tips av dere som vanker her.

Solgte denne her til en kollega/venn i Stavanger høsten 2017.

bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/19225743_10154313730701887_3160300562332507258_n.jpg.99aa7ac8aa42f1aa821342de2a9f0af3.jpg


Var veldig gøy å jobbe med den bilen, og synes selv jeg var temmelig heldig med lakkering og det hele. :-) Var allikevel nokså lei etter såpass mye jobb, og orket egentlig ikke tanken på å begynne på en så stor jobb igjen, med all rustsveising, skraping av understellsmasse, inngrodd møkk og olje overalt. Tok derfor fri et par år fra bil, og pusset opp båt i stedet. :-D Kjøpte en sliten gammel Polar 22 som fikk et malingstrøk, og nytt overbygg i ekte kryssfinèr med mahognybeis.

bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/82405421_455964101981713_3464147490821898240_n.thumb.jpg.63819f58ec940fd81cdb2d319973bf9d.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/64323824_10155867812671887_7482559918487109632_n.jpg.2b23f0713ed99acb1db932859f009158.jpg


Så dukket denne skjønnheten opp på FB. En voksen kar fra Siljan skulle selge bilen han hadde hatt i 36 år, og hatt som hobbyprosjekt de siste 15 årene. All rust var tatt, og bilen var påbegynt ombygd til gruppe 2. Karosseriet er forsterket på samme måte som cabrioletmodellene, med ekstra stivere i kanalene og vangene foran. Utbyggerne er fra 02-depån, og går under navnet svineskinker, eller Schweineschinken som gutta sier i rennwagenland. :-D

bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/81224416_1298513003667273_766409095468023808_n.thumb.jpg.6b787d0e2df675028d072471595a5c89.jpg

bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/81572718_580976392754675_536670624790085632_n.thumb.jpg.c7dee8f7e05b02fb744603091fd0cb67.jpg


Planen er å kose meg i garasjen med denne så lenge som mulig, med masse kaffe og sjokolade! Har pr i dag landet på at jeg skal bygge den om til pre -73 utseende, med runde baklys og gammel front, og lakkere den som en Alpina Gr.2 i Colorado/silkematt svart. Om jeg klarer det gjenstår å se, men nå er i hvertfall tråden startet. :-)

bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/82234858_2542560539321075_3939065724370157568_n.thumb.jpg.d8b91299211bd476eea2df0a2c6ca10c.jpg
 
Hardtop
Fortsetter like gjerne med en gang. :-)

Fikk etter en grundig vask bilen inn i garasjen, sammen med min trofaste (vel...) engelskmann. Den engelske skulle egentlig få litt TLC i vinter, men den tåler å skrangle/lekke/ryke et par år til.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/81604068_3063652423725485_4596895031528259584_n.thumb.jpg.4d43bbcc767a040f44f314f90b8fb5b1.jpg


Barnslig som jeg er, måtte jeg selvfølgelig bestille klistremerker med en gang. Og da de kom, var det viktig å sjekke at størrelsen på de ulike merkene er omtrent rktige. Det var de ikke, men da vet jeg hva jeg skal bestille neste gang. :-D


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/82429312_843100386150737_5861690147749232640_n.thumb.jpg.c4fa4358511efa136ff76bf6630c56f5.jpg


Etter å ha forvist englenderen til et kaldt og mørkt lager, var det bare å begynne på tyskeren. Det var trolig benyttet en eller annen en-komponent lakk da den ble lakkert rød. Denne kan jeg ikke ha som underlag, hvis jeg skal være sikker på å unngå koking når jeg legger på to-komponent grunning osv senere. Kjørte derfor på med malingfjerner.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/81854043_2632229273763979_859921528618221568_n.thumb.jpg.e5bbba846a6c1b7c6e88b61853b6ca95.jpg


Lot det virke over natten, så var det bare å skrape seg ned til mer solid underlag.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/82048591_877890876003813_7722197799156056064_n.thumb.jpg.52a4c3838dabd6f84f65094d1d440511.jpg


Når det verste var fjernet på denne måten, klosseslipte jeg ned til jeg traff bart metall. Brukte også ganske mange timer på å sparkle opp svineskinkene, ettersom finishen ikke hadde vært hovedprioritet hos støperen denne dagen. :-) Valgte samtidig å støpe opp litt tykkelse langs kanten av hjulbuene, slik at jeg kunne lage en avrundet fasong. Opprinnelig var hjulåpningene saget opp med stikksag, og hadde derfor en skarp kant.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/82906195_2524578184433774_2931041877866053632_n.thumb.jpg.ced165c9023d17314b953d045f84af46.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/81665293_477597249792122_4531656913548476416_n.thumb.jpg.9f70631064d440de2594b166dce6e9af.jpg


Etter å ha slipt og pusset noen uker, la jeg på Wurth rustmelk på alt bart metall, deretter syregrunning, før jeg endelig kunne få bilen ensfarget med epoxyprimer. Det er så tilfredstillende å gjøre det, ettersom linjer og totalbilde kommer fem på en helt annen måte enn når bilen er i alle mulige kulører. :-)

Først rustmelk, alt bart metall blir sort.

bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/82146159_2500602633544129_1720389420026167296_n.thumb.jpg.ae5e683b6b1c9ef3bdfe375b31e9e5e0.jpg


Deretter et tynt strøk syregrunning. Viktigst på bart metall, men hjelper visstnok også til å sikre at neste strøk grunning ikke reagerer med gammelt underlag.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/81494529_525045798106960_8386607490132869120_n.thumb.jpg.7376000f5ba02d47c08b7167d547dde5.jpg


Epoxyprimer til slutt.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/81486187_503521950285333_249487636543045632_n.thumb.jpg.f3da294f521b369d0895717ea7d587bb.jpg

bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/81430627_848523518913895_3161874225174675456_n.thumb.jpg.c4d3e5a1fd38077af3fd3f66c77554e3.jpg


Innvendig, i motorrom, bagasjerom, og under, var det malt med Rustoleum. Det egner seg heller ikke godt som underlag for 2K billakk. Derfor var bare å bøtte på med mer malingsfjerner, og skrubbe det bort.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/81582739_2463855217275774_4953550885314625536_n.thumb.jpg.4b0b1ad9a9c822682a9e20fef0999fe8.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/82162821_455574938447494_7245171131802451968_n.thumb.jpg.5d9130f3c14b630f22c5c3159069dbe0.jpg


Da begynner det å nærme seg samme grunningsprosedyre innvendig, men det er noen små sveisejobber som må tas først. Forrige eier har gjort en veldig bra jobb her viser det seg, men har funnet noen få steder hvor det er fordelaktig å bytte ut litt stål. :-)

bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/81447047_767927923618002_1085413586605441024_n.thumb.jpg.68868f58795b5fcf3dfdfe4be029de61.jpg
 
Hardtop
Noen ganger er man heldig! :-D

Det var avertert en hjemmelaget karosserivippe på en gruppe på FB, og den kjøpte jeg usett. Da vi kom til denne hyggelige karen for å hente vippa, viste det seg at han hadde litt av hvert liggende. og hadde solgt bilen. På spørsmål om han ville selge rubbel og bit, var svaret "Kom med et skambud". Det gjorde jeg. Budet mitt syntes han var i høyeste laget, så det prutet han ned, og dermed var det å fylle hengeren med overhalt motorblokk, overhalt topp med Dr Schrick 304 kam, doble 45mm Webere, masse nye deler fra W&N, nytt triggerhjul til datasprut +++ :-D


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/81833578_582757022280158_5586193688205197312_n.thumb.jpg.190d06bc785ac5aa64e95bc65f340928.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/82012977_2536738479905452_4781083926628139008_n.thumb.jpg.08ffecd6c954f1958369cce1525acd33.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/82230371_2837999812888130_7389721928346370048_n.thumb.jpg.250f71641ddff68c09b472c5ca17e9b0.jpg

bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/82266914_716064308922308_5787312176154804224_n.thumb.jpg.8c834ce593c617a4bc21fbdac7131311.jpg


Da har jeg fire blokker med ulike stempler (Tii og hemisfæriske Mahle bl.a), 8-10 topplokk av forskjellige typer, 4 ulike kammer (300 Tisa, 2 stk 304 Dr. Schrick, 316 Dr. Schrick, 2x45 Webere m innsug, 2x45 Dellort m innsug, vanlig grenrør, turbogrenrør+++ som gjør det til en skikkelig tankesmie å finne ut hva jeg skal gå for! :-D
 
Hardtop
Ettersom bilen er fra -75, og gruppe 2 skjermene tilhører pre -73 med runde baklys og gammel grill, må det gjøres en sveisejobb.

Jeg skal bytte bakplate (når jeg får tak i en i ok stand), samt bytte midtstykke i frontplata slik at den gamle typen nyrer passer. :-)

Hadde fått tak i en donordel tidligere. Denne var litt i snaueste laget, og ikke strøken. Valgte allikevel å kjøre på.


Her har jeg merket av hvor det skal kappes.



bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/82097412_539014360157808_8590314258519031808_n.thumb.jpg.4ce8ca615dac2a7109dd981bd2d9fed9.jpg


Kapper i vei.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/82170666_2624149621037354_3949031714944188416_n.thumb.jpg.3f857e55269879e48e83c774e0580843.jpg


Punkter på plass donorbiten.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/81434922_846332505799338_7262033512708964352_n.thumb.jpg.2cbb02f5ba9e006481eba6f5fe750a7f.jpg


Tester passform.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/81973088_1765452333586861_7836236177366581248_n.thumb.jpg.428302d449400ffe64268923247029cf.jpg


Etter å ha forsøkt å rette opp, slipe, banke, banne, og nesten gråte, innså jeg at donordelen var for tynnslipt og skjev til å kunne brukes. Denne jobben må jeg derfor ta på nytt senere.

OM NOEN HAR BAKPLATE OG/ELLER FRONTDEL, SI FRA! :-D


Da er det sveising av tvilsomme partier i gulvet som står for tur. Har skåret ut med luftsag de feltene som hadde mer gravrust enn jeg synes var greit.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/82091530_519326422273037_9124952539144388608_n.thumb.jpg.2dd51a3c911850bc61f8e49e5fc49012.jpg


Laget deretter friske biter som skal på plass.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/82137868_805989373206360_8180192607427624960_n.thumb.jpg.31240c289eeaeb81e52adc228ae72649.jpg


Fortsettelse følger!
 
Hardtop
Alene hjemme. Smile

bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/1ECE1E6A-5CCD-4F54-AD17-144EDAF814F5.jpeg.449b9cd586dd1bcfdcf2545e38588615.jpeg
 
Hardtop
Etter å ha kjørt aluminiumsgrillene i oppvaskmaskinen med fire oppvasktabletter, ble de rimelig matte og stygge. Heldigvis var det også poenget. :-D For å få polert opp aluminiumen skikkelig, må elokseringen fjernes. Det kan gjøres ved å bruke f.eks ovnrens, eller en tøff tur i oppvaskmaskinen. Jeg har fått tak i et stk ny (NOS) venstre grill, men leter fortsatt etter en like strøken høyre grill. I mellomtiden kjøpte jeg to stk brukte på Ebay, så får jeg gjøre det beste ut av de mens jeg jakter. Smile

Her er et stk ny grill, og et stk rett fra oppvaska:


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/82386381_2460733204179596_539104754555420672_n.thumb.jpg.52601f22b77530ad1f772c1757aaaf45.jpg


Jeg har også fått sveiset inn de friske stålbitene, så nå er det hel ved i gulvet. Merket godt at det er et par år siden jeg sveiset sist, men kom etterhvert i siget.

Punkter først:

bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/82507246_531673604114368_6930386424558518272_n.thumb.jpg.f5156eba7f53539465fe15baebe53cd8.jpg


Sveiser deretter litt og litt, forsøker å ikke tilføre alt for mye varme på ett sted. Sliper lett over til slutt, men tenker at reparasjonen gjerne kan være synlig.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/82533276_168338584503445_4646802706126602240_n.thumb.jpg.ff6ff4b779987485a74fd1eb6883def4.jpg


Litt vel synlig her, ikke slipt ennå. :-)


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/82106575_618325465583733_1026879083646025728_n.thumb.jpg.485aac3e77998441af5a46349916a2ef.jpg


Gikk underveis tom for sveisetråd, og benyttet da muligheten til å bytte fra 0,6mm til 0,8mm tråd. Leste et sted at det var anbefalt på mitt sveiseapparat. Det gjorde faktisk stort utslag! Ble mye bedre "trøkk" og gjennombrenning i sveisen, og jeg fikk etterhvert til larver som jeg ikke klarte med 0,6mm tråd. :-D


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/82146624_3160926993936965_2922155882588405760_n.thumb.jpg.41160a94976ebd323d52a264f81f9351.jpg

Det begynner etterhvert å dukke opp flere pakker med morsomt innhold fra det store utland også. Fikk fra W&N diverse foringer, bolter og skruer til forstilling/bakstilling, motorsport traversforinger, samt masse småsnacks. :-)


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/82555052_606468333497989_2934177423035465728_n.thumb.jpg.7ff54914107211a520150c9ed6b061bb.jpg


Ettersom jeg ikke eier skam i livet, skryter jeg på meg både Alpina og 2002 Ti egenskaper på denne bilen. Da må jeg ha merker som bidrar til dette lureriet, og Jaymic i England er ikke vonde å be!


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/83139463_1759203060876861_8565455735134093312_n.thumb.jpg.dcb2812d981e00950a8d8a21eb9efdee.jpg


Veldig greit å fore på med litt goodies underveis, slik at motivasjonen stadig får et lite løft. :-)
 
02turbo
Herlig Harald, bra at du starter en tråd her slik at vi får litt mer fart i sidene. Får vel hive meg rundt å gjøre det same!
 
Thomas
Hei. Det er flott om dere drar igang en tråd eller to her Grin har blitt stiller her Frown
Thomas E. Møller
epost: thomoell@online.no
 
Hardtop
Enig med dere, gutter. Viktig å få litt fart her, ellers dovner det bort. :-)
Dette forumet er så viktig å ta vare på, med tanke på at det innehar mange veldig kunnskapsrike medlemmer. Det er ikke sikkert disse er like aktive på FB, Bimmers eller andre fora.

Her i garasjen skjer det ikke så mye spennende for tiden, det pusses og pusses og pusses.
Fikk sveiset ferdig det jeg ville bytte i gulvet og motorrom. Deretter begynte jeg med rustmelk, så da ser det i hvertfall annerledes ut. Smile


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/A4DE1A69-94D6-45F0-9B33-5C8E83F5CAFB.thumb.jpeg.b7dbfca52af4f7039e455df82a177b38.jpeg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/0FC2973F-67D1-4E13-91B7-2E733DAAE270.thumb.jpeg.a19c6e6331ce9f4b5342719895ced27d.jpeg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/A171DC6B-282E-46DD-B475-7223E47889FE.thumb.jpeg.bd6f76255712917b825e7e4735142103.jpeg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/9FD41846-93AA-4B2C-A5F3-1D795DCA8A19.thumb.jpeg.0b19b1c9f822233ccd752ebe0d1e57f4.jpeg
 
Hardtop
Da begynner jeg å bli litt lei av timer med stålbørstepussing :-)

Kupeen er ferdig behandlet med rustmelk, så da er det klart til syregrunning og epoxy om ikke lenge.

Blåskjær før det tørker, og blir sort.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/83405683_383524199184448_3025472798362435584_n.thumb.jpg.cbb3d441e9b2700bff7c820d88f7bff7.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/83722520_883186358784215_4464371960184307712_n.thumb.jpg.4887bf0fe114d75152e2d60a7dec1f8f.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/83613388_2553944571593762_3390343180829327360_n.thumb.jpg.91b73d471d9e87e4417f95ef80150683.jpg


Trodde bagasjerommet skulle være fort gjort, men der tok jeg feil.

Blir vakker etter noen timer med hodet innunder hattehylla! :-D


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/83469121_116319369715602_8432858914906701824_n.thumb.jpg.3b6e45e720a853c5432b393e33c0d28e.jpg


Uansett, fikk det til slutt rent og pent. Så sauset jeg på med rustmelk der også.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/82851698_211116446739974_6004825898598006784_n.thumb.jpg.ac9806e627532306b6a9091f6fd2ed27.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/82964591_1101899096815200_4766328008136982528_n.thumb.jpg.91bfb497868fbe06229e4c55e40fdde2.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/83733171_819028711893852_2346613450127441920_n.thumb.jpg.34330977955205ab2adc11192ddc2d5e.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/83589493_191829601938976_5916711088287645696_n.thumb.jpg.1ce10ea0b8e54c30952a5dde6bd50035.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/84092240_711432336054775_8160324140255936512_n.thumb.jpg.240a846dae5419627f424377abd033d4.jpg


Bakplata skal byttes, så den hopper jeg elegant over. :-)

Neste på lista da er syregrunning og epoxy.
 
Hardtop
Da nærmer det seg første strøk med Coloradogul!

Har maskert klart, pusset over med rød scotch-brite, klart for grunning! I alle fall innvendig i kupeen.

Ettersom jeg er en gjerrigknark, tenkte jeg å ikke bruke den superdyre epoxygrunninga fra Debeer inni bilen. Tenker det bør holde med Hagmanns Stålplast Primer CA. Denne brukte jeg også på E9`en, og har hørt mange er fornøyd. I tillegg er den jo ikke så langt fra Coloradogul, så om jeg skulle bomme litt i en krok eller krik, vil det allikevel se ok ut.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/83834265_798242480657829_6238937633825751040_n.thumb.jpg.c2c97e0e560a825177abec581e46fe40.jpg




Har maskert bilen utvendig, slik at jeg kan ha vindusåpningene til å jobbe gjennom.



bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/83089270_773895836440233_6158922693748981760_n.thumb.jpg.8c7116f5c6bf4e3bbf69b029b72127a3.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/83783883_563842080874421_708291358955143168_n.thumb.jpg.24527af9f4547d2c62af5d560cbe7bbe.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/83788441_194413978622811_5078607327813173248_n.thumb.jpg.11cc02df451c854a1e31d1c5c4ebeda2.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/83993417_175067453848929_4399605910649962496_n.thumb.jpg.198c9c07c6c333d6aee4dc30dac550b2.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/83868048_1085178791817713_6451209073806278656_n.thumb.jpg.bab5d08063b67ba77d96cb3f26e75fef.jpg


Må vente med å lakkere til jeg har et par påfølgende kvelder tilgjengelig. Grunner første kvelden. Fuger+sprøyter det som skal ha Wurth karosserimasse, samt lakkerer vått i vått oppå dette andre kvelden.

Ellers har jeg vært avgårde i dag og hentet en hekk fra noen hyggelige BMW-venner i Hobøl!
Neste steg blir da å tilpasse denne, bytte ut nedre plate, slik at bilen endelig blir en Roundie!

bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/84147875_2553207428294552_4303596572492431360_n.thumb.jpg.1655c984d7c1e0c97d84b50d369c0097.jpg
 
Hardtop
Da kom det en ny forundringspakke fra Tyskland. :-)


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/83674055_518671062093147_3281064180433551360_n.thumb.jpg.0aed428a95e412d63df1e7204dfc2d10.jpg

Nye lykter, nedre del til bakplata, bremseskiver bak, og litt krimskrams som klips og diverse.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/83716498_679066769296880_4848411739470954496_n.thumb.jpg.2c4412f0d70c4f6a99faadb6e1bf5ad7.jpg

bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/84098283_227524198256958_631841619691175936_n.thumb.jpg.bcb0db7b8ce21ca3146f2344f88a899e.jpg


Benyttet anledningen til å begynne med lakkfjerning, så kan det etterhvert forberedes til bytte. :-)


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_01/84118796_857715688003434_4280907926714974208_n.thumb.jpg.0275c638c627ad24ec752738a8ad65f6.jpg

Har nok litt jobb foran meg her... 😅
 
Hardtop
Da har jeg hatt et anfall av arbeidslyst, og fikk kastet meg over lakkeringsjobben innvendig, før jeg ble meg selv igjen. :-)

Først maskerte jeg alt utvendig, slik at vinduene kunne være åpne til å jobbe gjennom. Hang opp plastfolie fra tak til gulv, og plast på gulvet. Tenkte det var fort gjort, og dessuten "bare" grunning i første omgang, så droppet avsug og slikt.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/85075821_209110510141432_8784769572860329984_n.thumb.jpg.63237f38610d695318f516dd3ddf1009.jpg


Etter en heller ubehagelig arbeidsøkt, med tåkedis og årets minst helsebringende 15 minutter, innså jeg at jeg nok ikke skal undervurdere viktigheten av avsug!


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/84185117_786848418477897_7477532706511781888_n.thumb.jpg.5c3a49dae257f84ed54590ae9a78f13e.jpg


Epoxygrunning er ikke spesielt gunstig å puste inn, da det inneholder isocyanater som er kreftfremkallende, i tillegg til de vanlige godsakene som gjør deg svimmel. Dette er siste gangen jeg bruker maske fra Biltema, som lekker i ventilene, og ikke dekker ansiktet. Bestilte meg en Sundstrøm helmaske, med filter som tar både gass og isocyanater.

Uansett, fikk da grunnet bilen innvendig. :-)


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/84410281_239704050359345_1184513523099631616_n.thumb.jpg.c0d94062cbfb4f9a0e0a32799ba0b10f.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/84542569_191238238785930_5975544808733671424_n.thumb.jpg.096453a6425059320d189c5958e8e225.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/85049609_196671574782510_594678680723128320_n.thumb.jpg.8659c3652ce5f9845ee753414a50034d.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/85202605_489116401997486_4816276231521566720_n.thumb.jpg.0c956dc1769a49fc60608759fafe1b74.jpg


Neste trinn var da å fuge alle plateskjøter med karrosserimasse fra Wurth. Den er tyntflytende nok til at den renner inn i falser, og kan strykes ut med pensel for "factory" utseende.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/84291092_599973447216407_3509829171004047360_n.thumb.jpg.176e0405b5f48dc12426e5bb163a4cac.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/84462843_329495457938060_3438275690162552832_n.thumb.jpg.619bb1f416a0bc0687a7f58365fd9db9.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/84767169_116517856460976_7805766987879022592_n.thumb.jpg.fbcae1c1bbb1f9f4ee193ebb559a9461.jpg


Denne massen skal overlakkes vått i vått, helst innen to timer, for å sikre skikkelig heft for lakken. Det rakk ikke jeg den kvelden, så jeg jukset det til med et lakkstrøk med pensel over fugene.

Noen dager senere, faktisk i dag, stakk jeg litt tidlig fra jobb (igjen) for å legge sjarmørstrøket.

Denne gangen hadde jeg planer om å se hva jeg gjorde, og holde meg edru. Rigget derfor opp avsug og tilluft ved hjelp av 12-volt gnistfrie avsugsvifter (motorromsvifter til båt, kjøpt på Biltema), og en kanalvifte som hentet frisk luft utenfra.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/84476963_2585269755080671_3720190467229351936_n.thumb.jpg.cff5d8b89052ee808c7cc3ba9873845a.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/84589051_601032013794912_2476068647806697472_n.thumb.jpg.35b6276bc134fe489211d9a9ffef667a.jpg


Da var det klart for neste sprøytejobb :-)


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/84502199_212587006534341_7233407096119623680_n.thumb.jpg.769bd18ee1b9bd7fa352c633897e65f2.jpg


Devilbiss-sprøyta har ligget i dvale siden jeg lakkerte E9`en, og denne gangen er den fylt med Colorado 002.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/84700120_198878574644095_6434193220833378304_n.thumb.jpg.21d8362b03ed0542d57286a7abba0e35.jpg


Det er første gang jeg lakkerer med tett lakk, altså ikke base + klarlakk, så dette kan like gjerne bli fiasko som suksess.

Jeg har dog sett temmelig mange YouTube videoer, så egentlig er jeg jo kommentarfelt-spesialist om ikke annet. :-D

Etter en skikkelig avfetting på nytt med silikonfjerner, la jeg på det første tynne laget.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/84531253_181800053172032_1568444708433166336_n.thumb.jpg.21c33fa58509c0d6ba32d76bdb388a00.jpg


Ser på filterne i avsuget at dette fungerer, dessuten hadde jeg mye bedre sikt denne gangen.

Andre strøket la jeg på litt fyldigere, og håpet å unngå sig. Det gkk rimelig greit, selv om det er vanskelig å holde korrekt avstand, vinkel på sprøyta osv. når man er oppunder dashbord og slikt.

Alt i alt synes jeg det ble helt fint, det er tross alt innvendig. La ikke mye arbeid i å unngå støv i lakken, så det er det en del av.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/84179320_227184254957569_4004380589120552960_n.thumb.jpg.4ca5b2dd4821a927ebed918ad76dacc0.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/84291682_191087468920298_585969805601800192_n.thumb.jpg.ceff2110d3ec45975ec044c172e61429.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/84338948_840809443049960_4081795639464165376_n.thumb.jpg.14510c82c0b913c302cb49feb21e2710.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/83373102_252590175727767_4209630307327934464_n.thumb.jpg.ad07118cf63664820cb6ad95c666bd17.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/84685100_240089000325411_8319355603721912320_n.thumb.jpg.b5b091d8fd84cd4dd029a10e1c2c8e04.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/85015018_184730105943859_7827871612593504256_n.thumb.jpg.aae46781d8ca828f154431a436d8a16d.jpg


Dette var deilig å få gjort, og moro! :-D

I morgen blir det en roadtrip til 02-Depån i Sverige, hvor jeg skal hente et bagasjelokk i glassfiber, og ny midtseksjon til fronten.

Lakksprøyta må da erstattes av sveiseapparatet igjen, slik at hekk og front kan få sine endelige platedeler på plass. :-)
 
Torleif
Blir bra dette godt og se at det er flere som tar vare på disse bilene.
T Aasbø
Glas 1204 s 63 mod restaurert
1600-2 66 mod restaurert 2012 til 2015
2002 72 mod restaurert 2010 til 2012
1602 72 mod bruks veteran (solgt)
2002 73 mod prosjekt S14 B23
316 82 mod reparert 2015 til 2016
318 i 83 mod utvendig lakkert 2013
518 83 mod i bra stand(solgt)
2002 baur cab prosjekt
2002tii 73 mod prosjekt
 
2002turbo
Jammen effektiv du Wink
Espen Alm
2002 turbo -75 // 1600 Cabriolet -68
1-serie Coupe -08 // X5 4,8i -08
Lotus Elise S2 -03 // F355 Berlinetta -97
Norton Dominator -60 // Ducati 750SS -94
 
Hardtop
Da er garasjen atter en gang ryddet noenlunde etter lakkering, og noen kilo med plastfolie er levert på dynga.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/86796528_689774991895180_4840880621691600896_n.thumb.jpg.7710671523d8142235db835ea62fbf07.jpg


Etter en roadtrip til 02-Depån i Sverige, hvor vi fikk hilse på Lennart, satt vi igjen med en fangst som besto av et senterstykke til fronten, et bagasjelokk av den lette typen, og Pepsi Max. :-)


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/87094351_193899705312812_161738504043233280_n.thumb.jpg.bb375a92f7b65f83402e09e2a735a950.jpg


Lennart hadde vært på Kalas, så noen sightseeing inne på 02-Depån ble det ikke denne gangen. Det passet oss ganske bra, etter å ha kjørt 60 mil. 😅

Frontstykket var ikke 100% rustfritt, men vesentlig bedre enn det jeg har fra før. Etter sandblåsing og behandling med rustmelka fra Wurth, satser jeg på at det duger.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/86933481_2719565188169140_8228540066436218880_n.thumb.jpg.44b83a57aa3972eea5b143c2f2421f15.jpg


Jeg venter litt med å sveise på senterstykket, og prioriterer å få byttet ut bakplata først.

Den krever litt arbeid i form av bytte av nedre del, så da er det bare å sette kappeskiva i sving. Skar ut den gamle biten, og punktet fast den nye.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/86811057_479252202746666_4322419545840025600_n.thumb.jpg.10ce33675752c3172f8394d42d68c337.jpg


Punktet og kjølte, punktet og kjølte. Viktig å ikke bli for ivrig her, slik at det ikke slår seg i varmen. Etter å ha satt en million punkter, satt det fast der det skulle


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/86826077_528478398057756_8566313109390622720_n.thumb.jpg.54c6f358f01f2dab13f00573bac02394.jpg


Resten av kvelden gikk med til å slipe ned sveisen med vinkelsliper. Viktig også her å ikke slipe for intenst, det er fort gjort å tilføre for mye varme.

Hel ved til slutt. :-)


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/86970103_1449464915216797_41325750120349696_n.thumb.jpg.226d88ea546baa3709d27b3d60206cc7.jpg


I mine øyne skal 02`er med litt attitude ha eksosen i senter. Bakplata hadde eksosen sidestilt, på pensjonistvis, så den måtte flyttes.

Kappet ut to like biter, og lot de bytte plass.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/86857584_2909502235759879_8096934511775842304_n.thumb.jpg.41f5fa7c304b803c8b284cad72fd46be.jpg

bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/86788685_798291787350318_6362570316140511232_n.thumb.jpg.2001e60c8a3b6a6603c84e686780d8b3.jpg

Da skal dette plasseres på bilen. Her var jeg litt i tvil om fremgangsmåten. Kunne forsøke å splitte de originale skjøtene, men fant ut at det ikke er lett å få pent igjen. Dessuten har bilen hatt en liten skade på hjørnet bak, så derfor valgte jeg å kutte skjermene. Da behøver jeg heller ikke å sveise igjen de ekstra hullene som er etter de firkantede lyktene.

Fjernet først den gamle plata, slik at jeg kunne sette den "nye på plass for oppmerking.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/86831320_294655841495213_161778795131437056_n.thumb.jpg.825d411e161d5e5e46f6eac45f0efe53.jpg


Skar deretter med litt margin, slik at det er noe å slipe på ved tilpassingen.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/86800391_2446178162364834_9034293819704606720_n.thumb.jpg.7aee74f7ba76c97b6b5b8a511308264d.jpg

Så da er det for første gang mulig å se at dette skal bli en Roundie. :-)


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_02/86788685_936938243389275_4938559963392901120_n.thumb.jpg.ba2a07522377a25d01f8cbbce66f3bdc.jpg

Litt vinterferie først nå, så får vi se om det går an å få sveiset dette på plass noenlunde riktig. :-)
 
Hardtop
Da var vinterferien unnagjort, og det ble endelig mulighet til å komme seg ut i garasjen igjen. :-)

Etter å ha vært smart nok til å ta noen mål på forhånd, fikk jeg tilpasset bakstykket slik at det forhåpentligvis passer med et koffertlokk på topp til slutt.

Punktet fast på begge sider først.

bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_03/88060541_508918300028325_6251779560270987264_n.thumb.jpg.9afda2d8827539306fbaa09df05aba30.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_03/88151890_186065339351597_5004270235717468160_n.thumb.jpg.42e76c8aa8220798dd6e5aaaee167b01.jpg


Deretter var det bare å kjøre på i sakte tempo, slik at det ikke slår seg. Til slutt ser det ut som hel ved.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_03/84279647_3022586121094190_7438111542458974208_n.thumb.jpg.3dd8cfffc37140e343caa2fa7a687d76.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_03/84123836_959737117761683_3499886201454723072_n.thumb.jpg.16401e001cb9526e3923931c2223aacd.jpg


Måtte sende avgårde en bestilling til diplomingeniørene igjen, ettersom skjørtene på bakskjermene var litt lurvete i overgangen til bakplata.

Innvendig skal jeg uansett sprøyte med Wurth strukturmasse, så der nøyer jeg meg med å rengjøre sveisen.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_03/88111196_131188114964811_6540356200981069824_n.thumb.jpg.49c8308f396c3190f733af8758e3a130.jpg


I skjøten mellom bagasjegulv og bakplate brukte jeg Volvo sveiseprimer, og punktet fast med sveisetang.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_03/88020436_505137027085117_2161556666691092480_n.thumb.jpg.450f1b861079c4bbd1fc95f886e967ec.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_03/88175301_181144619996051_2044674113892515840_n.thumb.jpg.9370ca1de66c73b0a3d8093c19163ee6.jpg


Ellers har det ikke skjedd så mye, bortsett fra at jeg fikk kjøpt fire Wössner stempler med H-profil råder av en hyggelig svenske, så da har jeg mulighet for å få laget til en lite driftsikker, høykomprimert M10. :-)


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_03/88089383_547869809183731_6961316116144586752_n.thumb.jpg.07239cfc0c134e38cdaf810222151c4b.jpg
 
Hardtop
Her står det litt stille for tiden, på lik linje med resten av verden. Coronaviruset resulterer i store omveltninger for oss optikere, og det har vært mye å ta tak i på jobb.
Da er det jo viktigere enn noen gang å isolere seg i garasjen, så kanskje det blir litt hyppigere oppdateringer fremover. :-)

Etter å ha kjøpt stemplene fra den hyggelige svensken, fikk han selvfølgelig vansker med å selge toppen som var matchet til stemplene. Det resulterte i at jeg kjøpte den av ham også. Dette er da stempler/råder/topp som har vært minimalt brukt i en Chevron B8. Motoren er bygget i England.

bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_03/87456076_10157542316182672_8831003066145701888_n.thumb.jpg.f40a6de4e7dcb5274ce0231defebe066.jpg

Toppen har stålvippearmer, Dr. Schrick 316 graders kam, og bearbeidede forbrenningskamre. Kompresjonsforhold 11,8:1.

Om den er portet vet jeg faktisk ikke, da jeg ikke har fått den hjem ennå.

I følge selger skal motoren da yte oppunder 200 hk, med 48mm Webere. Det gjenstår å se, men det er sikkert en livlig kombo. :-)

Slik ser det ut. E12 topp fra 76. Da er det vel trolig fra en 520 vil jeg tro.


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_03/735154964_E12toppRikard1.jpg.402e1340534e6104cf6a7e01ecda36b1.jpg

bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_03/1713311267_E12toppRikard2.jpg.8db4addd368a9bebc87184a6c1634fb7.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_03/1697262325_E12toppRikard3.jpg.e96b6b4dd993632387220c1053cb9b69.jpg


bimmers.no/storage/uploads/monthly_2020_03/88240688_492286474784641_3607255895613898752_n.thumb.jpg.c8b5633c2f73f32c764019519b4756e0.jpg


Jeg drømmer litt om et oppsett med Jenvey ITB`s og datasprut på denne etterhvert, men tiden får vise hva det blir til. Smile
 
Gå til forum:
Generert på: 0.16 sekunder
13,610,983 Unike besøk