Logg inn

Brukernavn

Passord



Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.

Navigasjon

· Diskusjonsforum
· Bildegalleri

Brukere online

· Gjester online: 1

· Medlemmer online: 0

· Antall medlemmer: 325
· Siste medlem: KarlJohanD

Replikkboks

Du må logge inn for å skrive her.

3stk02
14/09/2023 10:27
Hva går en sportsgirboks getrag med 1 bak til storsekser for om dagen ?

02-Haakon
19/01/2023 08:33
Noen som har et høyre blinklys til 02 å selge?

02KNUT
20/11/2022 21:02
Hei.Er det noen som har baksete til 02 som de kan selge,eller ev.bare bakseterygg.

Rune M2-touring
19/09/2022 12:51
Er det noen her inne som har bil med S50B32 motor? Jeg har en motorstyring som jeg gjerne skulle ha funksjonstestet.

3stk02
25/12/2021 12:26
God jul.

02dag
02/08/2021 13:38
Er det noen som har felger som er 15x7 ET25 på sin bil. Hvilken dekkdimensjon og om det er noen problemer med dette?

02dag
28/01/2021 22:56
Er det noen som har en gammel utbrukt front liggende og slenger? Trenger 30cm av den øverste kanten som flukter med radiatoren.

Morten 2002
03/01/2021 12:02
Hei. Har noen der ute erfaring med deler til 02 ( teppe) fra et firma som kaller seg ONLY O2? Dem har en grei pris på teppe men er skeptisk til kvaliteten. Eller hva anbefaler dere. Mvh Morten 2002

02KNUT
01/11/2020 09:28
Hei.Er det noen som har bøyler(5 stk) til taktrekk til overs til salgs/ev bytte i noe annet?Ring 90780346

02tiiMykj
23/07/2020 19:27
hei hvor holder du til kunne være interessert i no deler

JE
19/06/2020 18:36
Noen som har en org vannpumpe til 02 liggende å slenge? eneste krav er at flensen til reimskiva er rett.

alfi1600-2
09/03/2020 12:44
Nokon som har eit godt forslag til plass ein kan få tak i varmeapparat til 1970 modell 1600-2?

Thomas
02/02/2020 21:17
For en flott dag og dato Grin 02.02.2020 Cool

Torleif
21/12/2019 18:59
God jul og godt nyttår Smile

DB47684
10/04/2019 13:27
Hei, Jeg har ikke egen delefilm, men tror at det delenummeret er en tidlig hovedsylinder for en-krets system? Ev. om det går an å se på den hvor mange uttak det er på siden og bunn av den?

e12535i
10/04/2019 07:33
Hei. Ser ut til at jeg ikke har rep-sett til 20,64mm pumpe, men antagelig (må sjekke) ei ny hovedpumpe til 1600ti/2002, nr. 34314750055, om den kan brukes.

DB47684
06/04/2019 10:59
Hei, er det noen som kan ha liggende overhalingssett til hovedsylinder bremse? 20,64mm. Delenummer: 34311113655.

DB47684
28/03/2019 13:39
Det høres bra ut, mange trivelige mennesker og mye nyttig kunnskap på dette forumet,så det hadde vært flott å få litt liv her igjen

2002turbo
25/03/2019 23:50
Joda, nå skal vi forsøke å blåse litt liv i det igjen :-)

JE
15/03/2019 20:18
kikker innom til tider, men siden man ikke har noen 02 lenger så blir det ikke bidratt med stort på fora lenger. (har to prosjekt tråder på Bimmers.no, en e30 og en e46) Er vel ikke til å stikke

Siste artikler

· Nasjonal Motordag
· Hvem er vi

Viser tråd

 Skriv ut tråd
blyfri vs super
02dag
Dette temaet har vært diskutert før, men jeg prøver meg igjen.

Det er blitt hevdet at ved å bruke innsprøytning istedenfor forgasser så forandres kokepunktet på bensinblandingen og man unngår dermed brente ventiler i en slik grad som man får ved å kjøre forgasserbil på blyfri bensin.

Behøver dette å kun ha noe med forstøvingsmetoden å gjøre? Kan det også være slik at plassering av dyser vil ha innvirkning på dette. I en bil med innsprøytning vil jo dysene stort sett være plassert slik at den skyter blandingen inn rett bak ventilen, mens i en forgasserbil vil bensin og luft blandes et stykke unna oppe i manifolden.

Hvis dette er en teori som stemmer så vil man få brente ventiler med innsprøytnng også, hvis dysene er plassert for langt unna ventilene.

Vel, jeg driver med litt motorbygge innimellom rustsveisinga og har forkastet bruk av innsugningsmanifold fra tii, da denne har for små kanaler i forhold til E21 2.0-toppen som jeg har. Den har faktisk for små kanaler i forhold til 121-toppen som jeg også har. Går derfor for E21-toppen som er portet mot innsugningsmanifolder til weber 45. Vil derfra enten kjøpe spjeldhus, eller ha spacere hvor dysene blir montert og en "luftboks" med et singel spjeldhus. Med singel spjeldhus vil justering bli noe lettere håper jeg, og hele oppsettet vil bli billigere. Men med begge oppsett så vil dysene være minimum lengden av weber-manifoldene fra ventilen, og derfor meldte spørsmålet seg om dette med avstand og om dette har noe å si for brente ventiler.

Noen som har fundert over slike ting, eller bare kjøpt blytilsetning uansett?

Jeg burde kanskje bare slutte å tenke å bare gjøre ting istedet Pfft
1968 2002 på skilter juli 2016
 
E23 galningen
Er det ikke slik at BMW fikk herdete ventilseter samtidig som de begynte og med alutopper da? Isåfall burde alle BMWer nyere en 1963 gå fint med blyfri.
Vi prekæs
Rune

M30: Ingen over, ingen ved siden
 
http://www.bmwccn.no/hjemmesider/hjemmeside.aspx?Id=34
02-Oivind
Har alldri hørt at det har vært noe problem med brente ventiler pga blyholdig/ikke-blyholdig bensin. Det som kan være problemet, er at på biler med støpejernstopp, så trenger ventilsetene den smøringen som blytilsetningen avgir, men det er som Rune skriver ikke et tema på BMW med alutopper. En annen ting som kan være en fordel med blytilsetning, er jo at man øker kokepunktet på bensin, men det er vel bare på forgassermotorer som kjøres hardt, det kan være et problem. Selv har jeg kjørt blyfritt i snart 15 år uten problemer.Smile
Øivind Seielstad

1947 BMW 321
1969 BMW 2002

1952 BMW 340-2 solgt
1965 BMW 1800 solgt
1966 BMW 2000 hogd
1968 BMW 2000CS solgt
1969 BMW 2800 hogd
1970 BMW 1600-2 solgt
1972 BMW 1800 hogd
1973 BMW 1602 hogd
1973 BMW 2002 solgt
1974 BMW 2002 solgt
1975 BMW 2500A hogd
1977 BMW 3.0Si solgt
 
bmwm2
Et lite tips ang. for små porter i innsugsmanifolden: Hvis du passer til overgangen mellom topp og innsug er det riktig at manifolden blir mindre oppover i røret mot pleniumkammeret dette er for og få opp hastigheten på lufta inn til motoren.
Hvis dette uteblir får du en motor som ikke har noen kraft i bunn og mellom registert men drar kun i topp registeret noe som ikke er mye effektivt.
Du vil sansynligvis ikke få kjøpt spjeldhus som passer mot en opportet topp heller og det er fordi at disse er enda mere fintfølige når det kommer til luft hastigheten pga. av lengden som da blir enda kortere.
Anbefalingen blir da at et billig og greit tii innsug tilpasset åpningen i toppen du velger er enkelt og stabilt, mens spjeldhus er dyrt endel mer vedlikehold men gir mere effekt i mellom og topp registeret når du har 4 spjeld.
Ingen av løsningene vil ha noen ting og si for blyholdig eller ikke blyholdig bensin på våre motorer for de har alu. topper med messing ventilstyringer som avkjøler ventilene bra nok til at vi fint kan kjøre med forgasser/e.Wink
 
Touring
Så om jeg ikke fyller på blytilsetning neste gang jeg tanker så går det helt fint?
Fikk beskjed om at dette måtte brukes av Svensken som solgte meg 2000 Touringen med M10 2.0 og turbo
04 mod. E85 Z4 roadster.
07 mod. E81 118i M-Sport LE
72 mod. 2000 Touring
90 mod. E30 318is (x)
86 mod. E28 528i (x)
94 mod. E30 318iAT (x)
 
02Ronny
Jeg har aldrig brukt blytilsetning på M10 motorene. Ingen fare.
Hilsen Ronny

Mob: 90857950

Lokalt forum:http://helgeland-.../index.htm
 
Touring
Flott, det var gode nyheter Smile
04 mod. E85 Z4 roadster.
07 mod. E81 118i M-Sport LE
72 mod. 2000 Touring
90 mod. E30 318is (x)
86 mod. E28 528i (x)
94 mod. E30 318iAT (x)
 
eigj
02dag skrev:
Dette temaet har vært diskutert før, men jeg prøver meg igjen.

Det er blitt hevdet at ved å bruke innsprøytning istedenfor forgasser så forandres kokepunktet på bensinblandingen og man unngår dermed brente ventiler i en slik grad som man får ved å kjøre forgasserbil på blyfri bensin.

Behøver dette å kun ha noe med forstøvingsmetoden å gjøre? Kan det også være slik at plassering av dyser vil ha innvirkning på dette. I en bil med innsprøytning vil jo dysene stort sett være plassert slik at den skyter blandingen inn rett bak ventilen, mens i en forgasserbil vil bensin og luft blandes et stykke unna oppe i manifolden.

Hvis dette er en teori som stemmer så vil man få brente ventiler med innsprøytnng også, hvis dysene er plassert for langt unna ventilene.

Vel, jeg driver med litt motorbygge innimellom rustsveisinga og har forkastet bruk av innsugningsmanifold fra tii, da denne har for små kanaler i forhold til E21 2.0-toppen som jeg har. Den har faktisk for små kanaler i forhold til 121-toppen som jeg også har. Går derfor for E21-toppen som er portet mot innsugningsmanifolder til weber 45. Vil derfra enten kjøpe spjeldhus, eller ha spacere hvor dysene blir montert og en "luftboks" med et singel spjeldhus. Med singel spjeldhus vil justering bli noe lettere håper jeg, og hele oppsettet vil bli billigere. Men med begge oppsett så vil dysene være minimum lengden av weber-manifoldene fra ventilen, og derfor meldte spørsmålet seg om dette med avstand og om dette har noe å si for brente ventiler.

Noen som har fundert over slike ting, eller bare kjøpt blytilsetning uansett?

Jeg burde kanskje bare slutte å tenke å bare gjøre ting istedet Pfft


Det er fornuftig å tenke, det er da spørsmålene dukker opp. Jeg har ikke hørt problemstilling brente ventiler for forgassermotor kontra innspr. men dette kan kanskje ha betydning. I så fall ser jeg for meg at det skyldes en finere forstøving fra innspr-dyse enn fra forgasser, dermed er samme mengde bensin oppløst i flere små dråper enn fra forgasseren. Mange små dråper har større overflate enn større og færre, slik at fordampingen (overgang til gass) skjer raskere og dermed opptar mer varme fra omgivelsene. (Resten av fordampingen skjer etter at blandingen er kommet inn i sylinderen). Som kjent så må varme tilføres for å skape fordampingen, den varmen tas fra omgivelsene som i dette tilfellet er innsug, ventil og ventilsete, disse blir altså nedkjølt. Dersom blandepunktet for bensin/luft er lenger unna (forgasser) vil også fordamping skje på veien fram til ventilen, den nedkjøles ikke så mye og kan på denne måten være mer utsatt for å bli brent. Egentlig er vel dette så marginalt at det ikke spiller noen rolle, men spørsmålet var interessant og det er ikke sikkert dette er det riktige svaret, er det andre synspunkter på dette?

Til blytilsetning i bensin: Dette diskuteres i mange fora og jeg håper litt info fra en 02-klubb i Tyskland er nyttig: Oljeselskapet ARAL hadde i Tyskland på 60-tallet en tilsetning for å øke bankefastheten og rense bort sot i motoren. Antagelig renset den mer enn bare sot på enkelte motorer. Problemstillingen var kjent og mange tyske motortyper som ble konstruert på denne tiden hadde ventilseter som skulle tåle rensetilsetningen (Benzol). Stoffet var kreftfremkallende og ble senere forbudt, men motorene var nå forberedt for den blyfrie bensinen som er i handel i dag. De advarer også mot verksteder som skifter ventilseter for å tilpasse til blyfri bensin, det gir ingen mening i å erstatte ventilsetene med identiske seter. Les mer her
http://www.bmw-02...-antwort-6
eigj
 
02-Oivind
Roter frem en gammel tråd, siden dette er et stadig tilbakevenende spørsmål. Det her er svaret som en i England har fått i fra teknisk avdeling hos BMW Classic:

Basically it is possible to change the valve seat inserts for unleaded, please check the valve clearance all 5.000 km to get sure the seat is not moving.
I heard some other customers in Germany they put the unleaded petrol in the petrol tank, check the valve clearance all 5.000 km and it works as well.

Regards
K.Heinz


Altså, om man leser i mellom linjene til denne tyske BMW-ingeniøren, så er det ikke noe problem å kjøre med blyfri bensin på bilene våre!
Øivind Seielstad

1947 BMW 321
1969 BMW 2002

1952 BMW 340-2 solgt
1965 BMW 1800 solgt
1966 BMW 2000 hogd
1968 BMW 2000CS solgt
1969 BMW 2800 hogd
1970 BMW 1600-2 solgt
1972 BMW 1800 hogd
1973 BMW 1602 hogd
1973 BMW 2002 solgt
1974 BMW 2002 solgt
1975 BMW 2500A hogd
1977 BMW 3.0Si solgt
 
Ekren E9
Jeg er ikke enig i at det er greit å droppe blytilsetning,har alltid benyttet dette da jeg en gang ble fortalt fra teknisk hos den gang BMW Norge at bilen min og de eldre må ha bly,men det er tilstrekkelig med hver tredje tank,det gjaldt da en 1981 745ia.
Husk også at dagens bensin inneholder stadig mer ethanol som ikke er spesielt bra for gamle motorer,bensinslanger etc.Er vel i dag 5 % ethanol og fra neste år økes dette til 10 % hos flere bensinselskaper,jeg benytter 98 v-power i dag.Beste bensinkvaliteten.
Det er den samme diskusjonen om bly eller ikke på gamle engelske motorsykler ,noen mener de må ha ,noen ikke.Jeg bruker det ihvertfall,er da helt sikker og blytilsetning skader ikke noe uansett,ikke er det store kostnaden heller.
Husk at bilene våre stort sett ikke kjøres spesielt mye,så da vil jo spørsmålet om den kan skades uten blytilsetning ta litt lengre tid å finne ut.
E9 Øivind
1972 BMW 3,0cs Alpina B2
1973 BMW 2002 Alpina replika
1970 Porsche 911T
1987 Porsche 911 turbo
2000 Porsche 996 GT3
1972 Chevrolet Corvette 454
2005 Dodge Ram Rumble Bee
1964 SAAB 96

Mc`r
 
Espen02E30
Vel, det kan ikke stemme.
Dem på forumet som kjører mest (etter min oppfattning) bruker ikke bly. Jeg kjørte så mye som ca 20000 km første hele sesongen jeg hadde min, uten bly. Når jeg åpnet denne motoren bare for å finne ut av hva spec den hadde var den helt strøken, sjekket faktisk spesielt ventiler. Denne gikk også ca 250 liter fuel på bane.
Nå sitter det en annen motor i bilen (fortsatt M10) som går på ethanol, E85. Den har ikke gått så mange mil enda men tok av toppen for 14 dager siden og kan ikke se skader der heller.

Det jeg derimot alltid gjorde var å fylle minimum 98 oktan, 95 oktan ga ofte tenningsbank ettersom det ble kjørt med hard tenning. Samt gammel 95 oktan blir jo som vann etter noen mnd med fordampning.
Mvh Espen M.

------------------------------------------------
- 1974 2002 bristolgrå Turbo Solgt!
- 1971 2002 "div ekstra" Solgt.
- 1 stk 2002 prosjektCool Solgt
- E91 M-sport, familiebilen.
- E46 ESS 550 M3 .
 
Gå til forum:
Generert på: 0.08 sekunder
23,589,933 Unike besøk