Logg inn

Brukernavn

Passord



Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.

Navigasjon

· Diskusjonsforum
· Bildegalleri

Brukere online

· Gjester online: 2

· Medlemmer online: 0

· Antall medlemmer: 325
· Siste medlem: KarlJohanD

Forumtråder

Siste tråder
· BMW 2002 Baurcab
· Bytte av Forgassere.
· Bakrute NK 1800 ø.k.
· 15x7 ET25
· Kjølesplitter til e...
Mest aktive tråder
· bmw 2000 touring ... [314]
· Bristolgrå 2002,... [296]
· T 7002 [270]
· Hauso's 02 Tourin... [187]
· Renovrering av ti... [174]

Replikkboks

Du må logge inn for å skrive her.

3stk02
14/09/2023 10:27
Hva går en sportsgirboks getrag med 1 bak til storsekser for om dagen ?

02-Haakon
19/01/2023 08:33
Noen som har et høyre blinklys til 02 å selge?

02KNUT
20/11/2022 21:02
Hei.Er det noen som har baksete til 02 som de kan selge,eller ev.bare bakseterygg.

Rune M2-touring
19/09/2022 12:51
Er det noen her inne som har bil med S50B32 motor? Jeg har en motorstyring som jeg gjerne skulle ha funksjonstestet.

3stk02
25/12/2021 12:26
God jul.

02dag
02/08/2021 13:38
Er det noen som har felger som er 15x7 ET25 på sin bil. Hvilken dekkdimensjon og om det er noen problemer med dette?

02dag
28/01/2021 22:56
Er det noen som har en gammel utbrukt front liggende og slenger? Trenger 30cm av den øverste kanten som flukter med radiatoren.

Morten 2002
03/01/2021 12:02
Hei. Har noen der ute erfaring med deler til 02 ( teppe) fra et firma som kaller seg ONLY O2? Dem har en grei pris på teppe men er skeptisk til kvaliteten. Eller hva anbefaler dere. Mvh Morten 2002

02KNUT
01/11/2020 09:28
Hei.Er det noen som har bøyler(5 stk) til taktrekk til overs til salgs/ev bytte i noe annet?Ring 90780346

02tiiMykj
23/07/2020 19:27
hei hvor holder du til kunne være interessert i no deler

JE
19/06/2020 18:36
Noen som har en org vannpumpe til 02 liggende å slenge? eneste krav er at flensen til reimskiva er rett.

alfi1600-2
09/03/2020 12:44
Nokon som har eit godt forslag til plass ein kan få tak i varmeapparat til 1970 modell 1600-2?

Thomas
02/02/2020 21:17
For en flott dag og dato Grin 02.02.2020 Cool

Torleif
21/12/2019 18:59
God jul og godt nyttår Smile

DB47684
10/04/2019 13:27
Hei, Jeg har ikke egen delefilm, men tror at det delenummeret er en tidlig hovedsylinder for en-krets system? Ev. om det går an å se på den hvor mange uttak det er på siden og bunn av den?

e12535i
10/04/2019 07:33
Hei. Ser ut til at jeg ikke har rep-sett til 20,64mm pumpe, men antagelig (må sjekke) ei ny hovedpumpe til 1600ti/2002, nr. 34314750055, om den kan brukes.

DB47684
06/04/2019 10:59
Hei, er det noen som kan ha liggende overhalingssett til hovedsylinder bremse? 20,64mm. Delenummer: 34311113655.

DB47684
28/03/2019 13:39
Det høres bra ut, mange trivelige mennesker og mye nyttig kunnskap på dette forumet,så det hadde vært flott å få litt liv her igjen

2002turbo
25/03/2019 23:50
Joda, nå skal vi forsøke å blåse litt liv i det igjen :-)

JE
15/03/2019 20:18
kikker innom til tider, men siden man ikke har noen 02 lenger så blir det ikke bidratt med stort på fora lenger. (har to prosjekt tråder på Bimmers.no, en e30 og en e46) Er vel ikke til å stikke

Siste artikler

· Nasjonal Motordag
· Hvem er vi

Viser tråd

 Skriv ut tråd
Registreringsdato for veteranbil
cs erlend
Vurderer å hente en slektning til CS'n og trenger litt hjelp til å forstå lover og regler. Har forsåvidt spurt på hovedforum også men spisskompetansen finnes muligens her inne?
Svenske vognkort har tydeligvis ikke 1. gang registrert i vognkortet når bilen er bruktimportert til Sverige.
Hvilken dato vil norske myndigheter benytte for å fastsette når bilen kan registreres som veteran ? Bilen jeg virderer er en E24 prod i juli 79.
Tollvesenet oppgir 1.1 påfølgende år som korrekt dato for beregning av engangsavgift, men sa også at dette ikke gjelder veteranbiler, da var det 1.1 produksjonsåret. Vistnok regulert i "kjøretøyforskriften"
Vegvesentet som forvalter "kjøretøyforskriften" kunne ikke gi meg noe klart svar på telefon, og mente at produksjonsdato var det man ville bruke når man ikke hadde 1.gang registrert dato, dog uten å kunne vise til noen paragrafer.

Mvh Erlend
Noen som har peiling?
Kjedelig å måtte gå og sparke i dekkene 12 mnd ekstra dersom det viser seg at opplysningen jeg har fått er feil.
 
E23 galningen
Har ikke svaret men har litt av det samme problemet. Syvern min er førstegangsregistrert i Norge i januar 86 og det står også at den er en 86 model. Problemet er at den ifølge ch.nummeret er produsert i november 83. Nå varer det fortsatt noen år til den er veteran men 3 år ekstra hart jeg liten lyst til. Si ifra hvis du finner ut noe.
Vi prekæs
Rune

M30: Ingen over, ingen ved siden
 
http://www.bmwccn.no/hjemmesider/hjemmeside.aspx?Id=34
oyvind
Bilen skal være 30 ÅR for da er det ikke engansavgift i følge det jeg har fått oppgitt i Drammen!
Øyvind Nicolaysen
74 bmw 2002
82 bmw 316 1.8 orginal ( solgt )
85 bmw 518 1.8 i orginal (solgt)
73 bmw 3.0 si (solgt)
69 bmw 2002 (solgt)
73 bmw 2500 (solgt)
 
Orjan
Det er tollvesenet som skal ha pengene våre...

Alt som omhandler avgifter vedrørende kjøretøy, står i tollvesenets eget rundskriv nr 1/2008 "ENGANGSAVGIFT PÅ MOTORVOGNER MV. 2008"-

På side side 12 står § 3-3 i Forskrift om engangsavgift på motorvogner - og her er essensen for oss classic-karer;

Avgiften kan likevel ikke settes lavere enn den avgift som skal svares for motorvogner som på innførselstidspunktet er 30 år eller eldre (veterankjøretøy).

Motorvognens alder regnes fra det tidspunkt motorvognen ble registrert første gang og fram til tidspunktet da motorvognen registreres første gang her i landet.
Alderen må legitimeres med offisielle registreringsdokumenter eller med attest fra vedkommende registreringsmyndighet. Hvis registreringsdato ikke kan legitimeres tilfredsstillende, beregnes alderen fra 1. januar året etter produksjonsåret.


Dvs at en bil produsert i 1979 med usikker 1.gangsreg-dato, kan registreres som veteran i januar 2010.

Kjøretøyforskriften omhandler de tekniske kravene, og "30-års regelen" står i forskriftens § 1-9, Bevaringsverdige kjøretøy, 3. ledd;

Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende.


I § 1-7 står det at Kjøretøy som tidligere har vært registrert, eller tatt i bruk uten registreringsplikt i annet land skal tilfredsstille de krav som i Norge gjaldt på det tidspunkt kjøretøyet ble registrert eller tatt i bruk i annet land.

Kort oppsummert; en bil produsert i 1979 med usikker 1.gangsreg-dato, kan registreres som veteran i januar 2010 (med veteranavgift), men slipper å tilfredstille tekniske krav som gjaldt i Norge i 1979.

Dette ble vel klart som blekk Pfft
Redigert av Orjan den 15-07-2008 22:44
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
 
cs erlend
Takk skal du ha Orjan. Det var i grunn som jeg fryktet. Håpet ble selvfølgelig tent når de myndighetspersonene jeg snakket med på tlf rotet seg inn i produksjonsdato og blandet sammen de ulike forskrifter.
Får se om jeg sender en mail til toll og vegverk for å se om jeg kan få noe skriftlig tilbake derfra. Jeg var innstilt på å kjøre til Sverige i ettermiddag for å handle bil !
 
cs erlend
Endelig en positiv overraskelse fra det norske byråkratiet, se paa dette svaret

Du har fått korrekt informasjon.
Ved registrering av motorkjøretøy som er 30 år eller eldre, stilles det faktisk ikke krav om at kjøretøyet skal ha vært registrert i utlandet tidligere for å kunne bli veteran. Modellår gir ikke bra nok indikasjon om produksjonsår og har sjelden betydning.
Imidlertid skal produksjonsåret kunne dokumenteres tilfredsstillende. Om produksjonsdato var f.eks. desember 1978 ville den kunne blitt registrert som veteran allerede fra begynnelsen av januar i år, osv.
 
02-Oivind
Ikke dårlig at sunn fornuft faktisk kan råde i den etaten også! Shock

Ble svensketur på deg da?? Wink
Øivind Seielstad

1947 BMW 321
1969 BMW 2002

1952 BMW 340-2 solgt
1965 BMW 1800 solgt
1966 BMW 2000 hogd
1968 BMW 2000CS solgt
1969 BMW 2800 hogd
1970 BMW 1600-2 solgt
1972 BMW 1800 hogd
1973 BMW 1602 hogd
1973 BMW 2002 solgt
1974 BMW 2002 solgt
1975 BMW 2500A hogd
1977 BMW 3.0Si solgt
 
cs erlend
Var i Sverige å så på prospektet i går.
Rust i forskjermer, innerskjermer, panser, torpedovegg, dører, hjulbuer bak, golv, kanaler, rundt bakrute, bagasjeluke og bakplate. Så faktisk ikke noe rust på taket, men så var den lakket om med sprayboks også. Legg til bensinlekkasje, bremser som hang og div el-feil..........ble ikke noe handel nei. Hadde håpet at det var mulig å få bil ut av den siden selger reklamerte med noe utvendig rust.
Kan hende jeg legger inn et skambud over sommerferien. Bilen hadde riktig motor og girkasse.
 
darwin02
Hei. Så det vil ikke ha noen betydning at min 1600ti har 1-krets bremsesystem, sålenge det fungerer når bilen skal godkjennes og registreres?

Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende.

________________
2005 320D Touring
1970 1600-2 GITT BORT!
1968 1600TI Ferdig 2020
 
02-Oivind
darwin02 skrev:
Hei. Så det vil ikke ha noen betydning at min 1600ti har 1-krets bremsesystem, sålenge det fungerer når bilen skal godkjennes og registreres?


Neida, den bilen er det bare å registrere som den var da den kom fra samlebåndet! Ikke trenger du å tenke på blinklys på sidene, høyrespeil eller sikkerhetsbelter heller.
Øivind Seielstad

1947 BMW 321
1969 BMW 2002

1952 BMW 340-2 solgt
1965 BMW 1800 solgt
1966 BMW 2000 hogd
1968 BMW 2000CS solgt
1969 BMW 2800 hogd
1970 BMW 1600-2 solgt
1972 BMW 1800 hogd
1973 BMW 1602 hogd
1973 BMW 2002 solgt
1974 BMW 2002 solgt
1975 BMW 2500A hogd
1977 BMW 3.0Si solgt
 
Gå til forum:
Generert på: 0.07 sekunder
23,978,114 Unike besøk