· bmw 2000 touring ... | [314] |
· Bristolgrå 2002,... | [296] |
· T 7002 | [270] |
· Hauso's 02 Tourin... | [187] |
· Renovrering av ti... | [174] |
Registreringsdato for veteranbil
|
|
cs erlend |
Lagt til d. 15-07-2008 14:42
|
Medlem Antall innlegg: 37 Innmeldt: 30.07.07 |
Vurderer å hente en slektning til CS'n og trenger litt hjelp til å forstå lover og regler. Har forsåvidt spurt på hovedforum også men spisskompetansen finnes muligens her inne? Svenske vognkort har tydeligvis ikke 1. gang registrert i vognkortet når bilen er bruktimportert til Sverige. Hvilken dato vil norske myndigheter benytte for å fastsette når bilen kan registreres som veteran ? Bilen jeg virderer er en E24 prod i juli 79. Tollvesenet oppgir 1.1 påfølgende år som korrekt dato for beregning av engangsavgift, men sa også at dette ikke gjelder veteranbiler, da var det 1.1 produksjonsåret. Vistnok regulert i "kjøretøyforskriften" Vegvesentet som forvalter "kjøretøyforskriften" kunne ikke gi meg noe klart svar på telefon, og mente at produksjonsdato var det man ville bruke når man ikke hadde 1.gang registrert dato, dog uten å kunne vise til noen paragrafer. Mvh Erlend Noen som har peiling? Kjedelig å måtte gå og sparke i dekkene 12 mnd ekstra dersom det viser seg at opplysningen jeg har fått er feil. |
|
|
E23 galningen |
Lagt til d. 15-07-2008 16:02
|
Medlem Antall innlegg: 412 Innmeldt: 02.02.07 |
Har ikke svaret men har litt av det samme problemet. Syvern min er førstegangsregistrert i Norge i januar 86 og det står også at den er en 86 model. Problemet er at den ifølge ch.nummeret er produsert i november 83. Nå varer det fortsatt noen år til den er veteran men 3 år ekstra hart jeg liten lyst til. Si ifra hvis du finner ut noe.
Vi prekæs Rune M30: Ingen over, ingen ved siden |
|
|
oyvind |
Lagt til d. 15-07-2008 18:01
|
Medlem Antall innlegg: 339 Innmeldt: 23.10.06 |
Bilen skal være 30 ÅR for da er det ikke engansavgift i følge det jeg har fått oppgitt i Drammen!
Øyvind Nicolaysen 74 bmw 2002 82 bmw 316 1.8 orginal ( solgt ) 85 bmw 518 1.8 i orginal (solgt) 73 bmw 3.0 si (solgt) 69 bmw 2002 (solgt) 73 bmw 2500 (solgt) |
|
|
Orjan |
Lagt til d. 15-07-2008 22:42
|
Medlem Antall innlegg: 62 Innmeldt: 05.06.07 |
Det er tollvesenet som skal ha pengene våre... Alt som omhandler avgifter vedrørende kjøretøy, står i tollvesenets eget rundskriv nr 1/2008 "ENGANGSAVGIFT PÅ MOTORVOGNER MV. 2008"- På side side 12 står § 3-3 i Forskrift om engangsavgift på motorvogner - og her er essensen for oss classic-karer; Avgiften kan likevel ikke settes lavere enn den avgift som skal svares for motorvogner som på innførselstidspunktet er 30 år eller eldre (veterankjøretøy). Motorvognens alder regnes fra det tidspunkt motorvognen ble registrert første gang og fram til tidspunktet da motorvognen registreres første gang her i landet. Alderen må legitimeres med offisielle registreringsdokumenter eller med attest fra vedkommende registreringsmyndighet. Hvis registreringsdato ikke kan legitimeres tilfredsstillende, beregnes alderen fra 1. januar året etter produksjonsåret. Dvs at en bil produsert i 1979 med usikker 1.gangsreg-dato, kan registreres som veteran i januar 2010. Kjøretøyforskriften omhandler de tekniske kravene, og "30-års regelen" står i forskriftens § 1-9, Bevaringsverdige kjøretøy, 3. ledd; Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende. I § 1-7 står det at Kjøretøy som tidligere har vært registrert, eller tatt i bruk uten registreringsplikt i annet land skal tilfredsstille de krav som i Norge gjaldt på det tidspunkt kjøretøyet ble registrert eller tatt i bruk i annet land. Kort oppsummert; en bil produsert i 1979 med usikker 1.gangsreg-dato, kan registreres som veteran i januar 2010 (med veteranavgift), men slipper å tilfredstille tekniske krav som gjaldt i Norge i 1979. Dette ble vel klart som blekk Redigert av Orjan den 15-07-2008 22:44 I am not young enough to know everything - Oscar Wilde |
|
|
cs erlend |
Lagt til d. 16-07-2008 08:53
|
Medlem Antall innlegg: 37 Innmeldt: 30.07.07 |
Takk skal du ha Orjan. Det var i grunn som jeg fryktet. Håpet ble selvfølgelig tent når de myndighetspersonene jeg snakket med på tlf rotet seg inn i produksjonsdato og blandet sammen de ulike forskrifter. Får se om jeg sender en mail til toll og vegverk for å se om jeg kan få noe skriftlig tilbake derfra. Jeg var innstilt på å kjøre til Sverige i ettermiddag for å handle bil ! |
|
|
cs erlend |
Lagt til d. 16-07-2008 12:49
|
Medlem Antall innlegg: 37 Innmeldt: 30.07.07 |
Endelig en positiv overraskelse fra det norske byråkratiet, se paa dette svaret Du har fått korrekt informasjon. Ved registrering av motorkjøretøy som er 30 år eller eldre, stilles det faktisk ikke krav om at kjøretøyet skal ha vært registrert i utlandet tidligere for å kunne bli veteran. Modellår gir ikke bra nok indikasjon om produksjonsår og har sjelden betydning. Imidlertid skal produksjonsåret kunne dokumenteres tilfredsstillende. Om produksjonsdato var f.eks. desember 1978 ville den kunne blitt registrert som veteran allerede fra begynnelsen av januar i år, osv. |
|
|
02-Oivind |
Lagt til d. 16-07-2008 17:23
|
Medlem Antall innlegg: 1466 Innmeldt: 20.02.06 |
Ikke dårlig at sunn fornuft faktisk kan råde i den etaten også! Ble svensketur på deg da?? Øivind Seielstad 1947 BMW 321 1969 BMW 2002 1952 BMW 340-2 solgt 1965 BMW 1800 solgt 1966 BMW 2000 hogd 1968 BMW 2000CS solgt 1969 BMW 2800 hogd 1970 BMW 1600-2 solgt 1972 BMW 1800 hogd 1973 BMW 1602 hogd 1973 BMW 2002 solgt 1974 BMW 2002 solgt 1975 BMW 2500A hogd 1977 BMW 3.0Si solgt |
|
|
cs erlend |
Lagt til d. 17-07-2008 09:04
|
Medlem Antall innlegg: 37 Innmeldt: 30.07.07 |
Var i Sverige å så på prospektet i går. Rust i forskjermer, innerskjermer, panser, torpedovegg, dører, hjulbuer bak, golv, kanaler, rundt bakrute, bagasjeluke og bakplate. Så faktisk ikke noe rust på taket, men så var den lakket om med sprayboks også. Legg til bensinlekkasje, bremser som hang og div el-feil..........ble ikke noe handel nei. Hadde håpet at det var mulig å få bil ut av den siden selger reklamerte med noe utvendig rust. Kan hende jeg legger inn et skambud over sommerferien. Bilen hadde riktig motor og girkasse. |
|
|
darwin02 |
Lagt til d. 17-07-2008 22:22
|
Medlem Antall innlegg: 150 Innmeldt: 04.07.07 |
Hei. Så det vil ikke ha noen betydning at min 1600ti har 1-krets bremsesystem, sålenge det fungerer når bilen skal godkjennes og registreres? Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende.
________________ 2005 320D Touring 1970 1600-2 GITT BORT! 1968 1600TI Ferdig 2020 |
|
|
02-Oivind |
Lagt til d. 18-07-2008 01:24
|
Medlem Antall innlegg: 1466 Innmeldt: 20.02.06 |
darwin02 skrev: Hei. Så det vil ikke ha noen betydning at min 1600ti har 1-krets bremsesystem, sålenge det fungerer når bilen skal godkjennes og registreres? Neida, den bilen er det bare å registrere som den var da den kom fra samlebåndet! Ikke trenger du å tenke på blinklys på sidene, høyrespeil eller sikkerhetsbelter heller. Øivind Seielstad 1947 BMW 321 1969 BMW 2002 1952 BMW 340-2 solgt 1965 BMW 1800 solgt 1966 BMW 2000 hogd 1968 BMW 2000CS solgt 1969 BMW 2800 hogd 1970 BMW 1600-2 solgt 1972 BMW 1800 hogd 1973 BMW 1602 hogd 1973 BMW 2002 solgt 1974 BMW 2002 solgt 1975 BMW 2500A hogd 1977 BMW 3.0Si solgt |
|
Gå til forum: |